Planeten vinden

Jamie Veenis

Stofdeeltje
Hallo,
Ik heb net een paar dagen een nieuwe telescoop. De Bresser Arcturus 60/700 telescoop. Ik heb de maan nu al een paar keer goed in beeld gekregen met behulp van de zoeker. Maar nu zou ik graag ook een andere planeet willen zien. Ik heb al een paar keer met de app Stellarium de planeten gevonden! Maar ik kan ze met behulp van mijn zoeker en telescoop alsnog niet vinden. Heeft iemand tips voor mij zodat ik ze sneller kan vinden?

svdwal

Sander - Moderator
De enige planeet die nu 's avonds te zien is is Mars. Die staat aan het begin van de avond hoog in het zuid-westen. Net als bij de Maan is het een kwestie van de planeet in de zoeker in beeld krijgen en dan moet die ook in de kijker zelf ook te zien zijn. Begin met je laagste vergroting.

De zoeker moet wel goed uitgelijnd zijn. Dit kan je overdag regelen door een ver wegstaand object in beeld te zetten en dan de zoeker zo afstellen dat dat aardse object midden in beeld in zoeker en hoofdkijker staat.

Je controleert 's avonds eerst op een heldere ster of de zoeker nog steeds goed staat. Sirius, de heldere ster laag in het zuiden, is daar nu ideaal voor. Eventueel de zoekeruitlijnimg aanpassen.

Dan Mars. Die is nu weer heel klein, je zal flink moeten vergroten om een klein rondje te zien.

Probeer ook de Grote Orionnevel in beeld te krijgen. Dat zal makkelijker zijn dan Mars, omdat M 42 leger staat en dat is veel makkelijker mikken.

Jamie Veenis

Stofdeeltje
Bedankt voor je reactie! Mijn zoeker is namelijk niet heel groot. Ik zie niet goed sterren erdoor heen. Waarwchijnlijk komt dat doordat mijn telescoop 100euro was. Ik ga nog extra checken met de zoeker of hij goed uitgelijnd is. Bedankt alvast!!

svdwal

Sander - Moderator
Je hoeft niet per se een klein telescoopje als zoeker te hebben, het kan ook met bv twee oogboutjes op een stukje hout, of zelfs een kartonnen koker. Maar eerst maar eens kijken of het aan de uitlijning van de zoeker ligt.

svdwal

Sander - Moderator
Kan je een foto van je kijker in dit topic zetten, waar de zoeker ook op te zien is? Dat legt wat makkelijker uit.

sdn

Pluto
Je zou de zoeker moeten kunnen uitlijnen met de kleine schroefjes die er bovenop zitten. Als je daaraan draait terwijl je door de zoeker kijkt, verschuift het beeld. Je kan dan de kijker overdag op een verre kerktoren ofzo richten en dan de zoeker met die schroefjes zo uitlijnen dat de beelden van zoeker en telescoop precies overlappen. Wellicht ter overvloede: richt je telescoop of zoeker overdag NOOIT op de zon en kijk al helemaal niet door een telescoop of zoeker naar de zon!

Maar het lijkt er sterk op dat je zoeker achterstevoren staat! Het smalste deel zou het oculair moeten zijn, daar kijk je dus door, en het breedste deel moet in dezelfde richting als de telescoop staan. Dus dat nu het beeld door de zoeker nogal klein is, hoeft niet te verbazen...

Jamie Veenis

Stofdeeltje
Heel erg bedankt voor je reactie en advies! Sorry ik heb nog niet heel veel verstand van een telescoop maar dat gaat allemaal wel goedkomen! Nogmaals Bedankt!!

ErikDijk

Quaoar
waarschijnlijk moet je aan het oculairtje van de zoeker draaien om hem scherp te stellen en doe dat met iets in beeld dat ver weg staat (kan een hoge boom zijn ofzo)
Het draaien aan de kleine schroefjes moet er wel voor zorgen dat het beeld in de zoeker wat verschuift.

sdn

Pluto
Ik heb hem nu goed om erop gezet alleen als ik aan de schroefjes draai beweegt het beeld niet en blijft het onscherp of hoort dat zo?
Onscherp komt waarschijnlijk doordat het beeld niet ver genoeg weg staat. De zoeker is ontworpen om objecten in focus te brengen die minimaal enkele honderdduizenden kilometers ver weg staan, en niet een paar honderd meter ver weg of nog minder. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Verder is het beeld in zoekers niet erg goed, dat hoeft ook helemaal niet, want voor goed beeld kijk je door je telescoop.

De schroefjes duwen de zoekerbuis heen en weer in de ring. Bij mij zit de zoekerbuis van mijn 6x30 Bresser zoeker aan 1 kant van die ring klem dmv een rubber ringetje. Zie foto's hieronder van mijn zoeker. Omdat beweging nog slechts aan 1 kant mogelijk is, roteren de schroefjes dan de zoeker een beetje. Bij jou is alles zwart op zwart dus ik kan niet zien of die ring aanwezig is of dat er een ander mechanisme is.

16141574017978021792645127928399.jpg
16141575410631637892154132724238.jpg

Jamie Veenis

Stofdeeltje
Dit is de zoeker van dichtbij. Ik heb nu even geprobeert om een schoorsteen pijp uittelijnen maar ik zit er net naast dus ik zit nog even te bestuderen hoe ik dat goed krijg :)

ErikDijk

Quaoar
Het dunne deel van de zoeker moet in de ring met schroefjes, niet de dikkere voorkant.
In die ring met schroefjes zit aan de voorkant waarschijnlijk een rubber ring, die geeft de zoeker wat bewegingsvrijheid en met de schroefjes beweeg je 'm dan wat heen en weer.

ArnoM

Donateur
Het deel van je zoeker wat je los hebt geschroefd, maar nog steeds in de houder zit, moet los uit de houder. Waarschijnlijk zit deze nu klem, dus je zal creatief moeten zijn.
Als je dat dikke deel uit je zoeker houder hebt, het dikke deel weer aan de rest van je zoeker schroeven en dan je zoeker via de dunne zijde in de houder schuiven en vastzetten met de schroefjes.

Bovenaan Onderaan