• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Plaats hier je weerfoto's deel 2

Neo

Donateur
Dit wolkentype heb ik al vaker gezien maar zelden gefotografeerd. Het lijkt hier om zgn. Pileus Clouds te gaan. Je ziet ze wel eens als een dun vliesje boven de top van een rijzende Cumulonimbus ontstaan. De Cumulonimbus breekt er vlot doorheen en de Pileus clouds zijn meestal niet lang zichtbaar. Deze opnames zijn nog van afgelopen zomer, 13 juli.

Pileus clouds - Pileus clouds

Met wat plakwerk kon ik achteraf nog wat beelden combineren in een krakkemikkige animatie.

pileus.gif - Pileus clouds animation

Gisteravond bij het hardlopen bijzonnen met partiële halo. Voorbode van het slechte weer?
Vanochtend in ieder geval spectaculaire wolken, gevolgd door stevig onweer en veel regen!

Omgeving Utrecht.

FD460754-5B2B-4A78-A027-96932EE69619.jpeg

Bijlagen

• EA011A43-514F-4F1D-856A-98CF3B1934CF.jpeg
    EA011A43-514F-4F1D-856A-98CF3B1934CF.jpeg
    2,3 MB · Weergaven: 1

dj19476

micro
20190619_192139.jpg ziet er spectaculair uit idd.. we hadden hier nog geluk met de hagel. niet ver hier vandaan zijn toch wat auto's gedeukt door de hagel. de planten in de tuin leken hier wel beschoten..

Neo

Donateur
Touchdown. Eerste bliksems in de verte met wat vaag gerommel. Het lijkt nog boven Duitsland te hangen..
Laag boven de horizon lijkt een deken van stoffige lucht te hangen waar de bliksem minder fel lijkt. M'n onweersplaatjes zijn meestal ook veel meer paarsachtig van kleur dan dit vieze roestkleurtje.

Donnerwetter - Bliksems

Unigaze

Atoom
Toen het boven Breda begon te onweren was ik zo blij: omdat dat verkoeling betekent *zucht*. In een opwelling met de iphone telkens burst shots gemaakt tot ik een bliksemschicht te pakken had.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: bliksem.jpg views: 0 grootte: 1,07 MB id: 1423356

Laatst bewerkt:

Neo

Donateur
Eergisteren werden er fikse regenbuien aangekondigd.
Inderdaad vormden zich 's avonds opeens razendsnel lange uitlopers die voor de wolken uit leken te graaien terwijl je de regensluiers verderop al zag neerdalen. Binnen nog geen 5 minuten leek er zelfs een heuse shelf cloud te ontstaan maar het bleef bij wat dreigementen en de boel liep met een sisser en wat gespetter af.

IMG_9744 19.53.jpg
IMG_9834 19.58.17.jpg

Neo

Donateur
Dit type wolk had ik nog niet eerder in een timelapse animatie gevangen. De naam zal je niet verbazen: Jellyfish clouds.
Opnames van 5 september dit jaar. Vanaf statief gevolgd en daarna uitgelijnd.

Jellyfish clouds - Jellyfish clouds

Neo

Donateur
Iets over de 2 minuten, het waren 32 shots met ongeveer 4 sec interval. Met de hand getimed, is goed te doen voor zo'n korte serie.
Reminder: voortaan manual exposure instellen, dat scheelt veel werk achteraf met deflicker software.

Bovenaan Onderaan