PHD2 guiding van Skywatcher EQ5 Pro mount

- De vraag is dus : ik sta met de telescoop precies op het object, maar volgens Stellarium staat mijn telescoop er 5...10 graden langs. Hoe kan ik dit in Stellarium corrigeren ?
Zijn de lengte- en breedtegraad van je waarneemplek correct ingesteld in Stellarium (menu Locatie)?
Is "Aangepaste tijdzone gebruiken" aangevinkt?

@
Indien de mount consequent 5....10 graden naast het object staat, dan kan je omgekeerd werken. In Stellarium zoek je bijvoorbeeld Capella. Na automatisch slewen ga je manueel corrigeren (zonder remote dus loszetten kop) tot Capella perfect in midden staat. De controller en Stellarium detecteren dit niet, dus die denken dat mount niet is veranderd en alles staat goed.
Doe ik soms ook met een 1 ster alignment als ik echt lui ben.
Nadien wel parkeren en een markering op mount zetten. Bij herstarten staat hij goed.
Kan waarschijnlijk ook anders door de controller nieuwe coordinaten door te sturen (sync in kstars) maar nooit gedaan in Stellarium.
Hopp dat deze workaround kan helpen?
Thanks, dat is inderdaad een heel eenvoudige truuk om de fout te corrigeren.
Ga ik zeker uittesten. 👍

Nogmaals bedankt. Dankzij jouw tip, die zo eenvoudig is dat ik effe niet snap dat ik daar zelf nu even niet op kwam, werkt Stellarium nu prima. De Synscan handcontroller is nu compleet overbodig. 🔭👋

Laatst bewerkt:

wvreeven

Donateur
Gebruik je deze kabel ook met een eq5 pro? Ik wil het aan de praat krijgen, maar het lukt gewoon niet.
Ik gebruik hem met een HEQ5. Geen idee welke montering een "eq5 pro" is maar die staat niet vernoemd in het lijstje van monteringen die door deze kabel ondersteund worden.

cyber

Stofdeeltje
Mijn EQ5 pro heeft een RJ45 aansluiting voor de hand controller. Normaal werkt die EQDIR kabel op een EQ5 pro en ik vermoed dat je naar de software instellingen moet kijken.

Bovenaan Onderaan