PHD2 guiding van Skywatcher EQ5 Pro mount

Hallo,

Ik wil mijn camera sluitertijden verhogen om betere kwaliteit in de foto's te bekomen.

Heeft iemand ervaring met PHD2 guiding van een Skywatcher EQ5 Pro mount ?
Welke Ascom drivers zijn nodig ? Ik lees dat EQMOD ASCOM HEQ5/6 ook voor de EQ5 zou moeten werken, maar als ik de USB van mijn laptop verbind met de USB guiding poort van de EQ5, werkt dit helaas toch niet. PHD2 geeft errors.

Alvast bedankt voor alle tips.

wvreeven

Donateur
Als je de EQMod driver wil gebruiken heb je een EQDir kabel nodig. In jouw geval heb je volgens mij de SynScan driver nodig.

Thanks, maar via de SynScan driver lukt het ook niet.
Ik ga mij zo een EQDir kabel bestellen om via de EQMod driver te kunnen werken. Hopelijk lukt het dan wel.

kawanda

Sedna
Misschien een beetje flauw als ik lees dat je Windows gebruikt om voor te stellen om een Raspberry PI of een Linux machine te gebruiken met Kstars/Ekos of de Astroberry distributie. Kstars/Ekos kan ook op OSx met de INDI driver stack. Dat is het alternatief voor ASCOM. Dan kan je controleren of alles fysiek wel in orde is. Het voordeel van INDI is dat alle drivers vanop eenzelfde website gedownload worden. Bij ASCOM moet je bij de verschillende leveranciers de drivers zoeken.

Laatst bewerkt:

thex

Black hole
Bij mij was het niet nodig, maar je leest wel eens dat je de synscan op PC-Direct mode moet zetten.

Arlestron

Donateur
Als de montering via de handcontroller is aangesloten moet je de synscan op PC-Direct. Via USB direct op de montering natuurlijk niet. Hoe heb je alles precies aangesloten?

De USB kabel loopt van de laptop naar de USB-ingang van de handcontroller, en de handcontroller staat in PC Direct Mode.
In de Ascom chooser selecteer ik Skywatcher Telescope en vervolgens Properties.
In Properties is echter geen enkele COM-poort beschikbaar en is connectie met de mount bijgevolg niet mogelijk.
Het werkt dus niet.

kawanda

Sedna
Je kan in device manager controleren of je een extra seriele poort ziet bij het zetten van de handcontroller op pc direct. Als je geen extra seriele poort ziet in windows device manager, dan zal ASCOM of INDI niet werken.
Wel raad ik een eqmod kabel aan. Beste investering ooit want handcontroller overbodig. In een ander lintje kan je lezen hoe ik mijn controller heb laten vallen en een godzilla controller heb moeten bouwen. ;)

Arlestron

Donateur
Ik heb nog wel een kabel over mocht je geïnteresseerd zijn. Echter vind ik de handcontroller er tussen wel erg handig. Door het oculair kijken en de scope bijsturen is erg onhandig zonder handcontroller.

thex

Black hole
Bij de usb kabel zit een seriele converter ingesloten. Dit betekent een usb driver hiervoor laden.Dit staat los van Ascom. Is dit correct gebeurd, zou nl standaard uit windows moeten komen. Er is dan onder windows een seriele poort zichtbaar. Ascom zal alle beschikbare seriele poorten oppakken. Windows 10 zal wat lastiger zijn. Google hier even op.

Zie ook https://www.astroforum.nl/threads/eqdirect-probleem.1467405/

Ik wil even bedanken voor jullie welwillende hulp.

Voorlopig ben ik er nog niet uit, maar ik heb de EQ Direct kabel alvast besteld (zie hieronder).

Hopelijk lukt het met deze kabel wel.
Ik hou jullie op de hoogte. 🤔

Met bovenstaande kabel werkt PHD2 nu prima.

Maar.. een nieuw probleem.
Om PHD2 te laten werken moet de Synscan handcontroller verwijderd worden, zodat de EQ Direct kabel in de plaats hiervan kan ingeplugd worden.

Ik ben mijn handcontroller dus kwijt en hoopte in de plaats hiervan via Stellarium de Skywatcher mount aan te sturen. Dat werkt wel, maar de targets zijn er ver langs. Is er een manier om Stellarium goed te alignen met de mount ?

Arlestron

Donateur
Hoe doe je nu de uitlijning? Ik gebruik Cartes du Ciel. Voor de uitlijning wijs ik via Cartes du Ciel naar een ster en laat ik de montering er naar slewen. Daarna via de ASCOM besturing zoek ik via de zoeker en oculair tot de ster midden in het beeldveld staat. Dan sync ik de ster op deze positie en ga ik naar de volgende ster.

Laatst bewerkt:
@Arleston : bedankt voor je reactie.

Momenteel lijn ik uit met de Synscan handcontroller (3 punts-uitlijning). Daarna selecteer ik het object dat ik wil fotograferen. Zodra dat prima in beeld staat, ontkoppel ik de handcontroller en plug ik meteen de EQDir kabel in de plaats. De Ascom EQDir sturing neemt dan meteen de volging over. Vervolgens schakel ik PHD2 in en begint de guiding.

kawanda

Sedna
Ik gebruik zelf de handcontroller niet meer. Polar alignment met Sharpcap en dan start ik kstars (kan ook met NINA) want je kan met platesolving zoveel makkelijker je doel zoeken. Eerst gebruik ik de guidecamera voor de platesolving en nadien de dlsr op de telescoop voor perfecte afstelling. Dit doe ik ook omdat de guidecamera altijd in focus staat. De dlsr niet, dus ga ik naar een heldere ster metbplatesolving/guidecam en werk dan verder met de dlsr voor bathinov/focus opnieuw gevolgd door platesolving.
Ik gebruik wel de parkeerfunctie van de mount voor een goede start. Veel sneller operationeel.

Ik gebruik zelf de handcontroller niet meer. Polar alignment met Sharpcap en dan start ik kstars (kan ook met NINA) want je kan met platesolving zoveel makkelijker je doel zoeken. Eerst gebruik ik de guidecamera voor de platesolving en nadien de dlsr op de telescoop voor perfecte afstelling. Dit doe ik ook omdat de guidecamera altijd in focus staat. De dlsr niet, dus ga ik naar een heldere ster metbplatesolving/guidecam en werk dan verder met de dlsr voor bathinov/focus opnieuw gevolgd door platesolving.
Ik gebruik wel de parkeerfunctie van de mount voor een goede start. Veel sneller operationeel.
Thanks, allemaal goed en wel, maar de vraag was hoe ik Stellarium uitgelijnd krijg op mijn mount.
- Ik richt de EQ5 mount op Polaris en start dan Stellarium op.
- Stellarium ziet mijn telescoop op Polaris staan en duidt dat ook zo aan op het scherm.
Tot zover is alles op elkaar juist uitgelijnd.
- Als je dan een object selecteert in Stellarium, stuurt Stellarium de mount netjes naar dat object. Je ziet de telescoop in het Stellarium scherm ook naar dat object gaan en er op landen.
- Maar in werkelijkheid zit je er een graad of 5...10 langs. Als je dan slewt naar het object (wat moeilijk is omdat je er zover langs zit), zie je je telescoop op het Stellarium scherm niet meer op het object staan, maar een heel eind erlangs, terwijl je toch precies op het object staat. Een sync doen in Stellarium gaat dus niet op dat moment, wegens zinloos ver erlangs.
- De vraag is dus : ik sta met de telescoop precies op het object, maar volgens Stellarium staat mijn telescoop er 5...10 graden langs. Hoe kan ik dit in Stellarium corrigeren ?

kawanda

Sedna
wegens zinloos ver erlangs.
- De vraag is dus : ik sta met de telescoop precies op het object, maar volgens Stellarium staat mijn telescoop er 5...10 graden langs. Hoe kan ik dit in Stellarium corrigeren ?
Indien de mount consequent 5....10 graden naast het object staat, dan kan je omgekeerd werken. In Stellarium zoek je bijvoorbeeld Capella. Na automatisch slewen ga je manueel corrigeren (zonder remote dus loszetten kop) tot Capella perfect in midden staat. De controller en Stellarium detecteren dit niet, dus die denken dat mount niet is veranderd en alles staat goed.
Doe ik soms ook met een 1 ster alignment als ik echt lui ben.
Nadien wel parkeren en een markering op mount zetten. Bij herstarten staat hij goed.
Kan waarschijnlijk ook anders door de controller nieuwe coordinaten door te sturen (sync in kstars) maar nooit gedaan in Stellarium.
Hopp dat deze workaround kan helpen?

Bovenaan Onderaan