PHD guiding niet nauwkeurig genoeg

Gerritsen

Donateur
Ha,

Sinds kort gebruik ik PHD en na de eerste problemen die te wijten waren aan slechte balans, had ik het idee dat het behoorlijk goed ging - gedurende een half uur of een uur minder dan 1 pixel afwijking, dat leverde goede resultaten op.

Gisteren wilde het echter maar niet lukken, regelmatig uitschieters naar 2 pixels of meer, waarmee de sterren niet meer rond blijven. Ik zie in de logs zo gauw geen periodieke uitschieters, maar ben aan de andere kant ook nog niet zo bekend met troubleshooten van fouten bij het volgen.

Heeft iemand tips aan de hand van onderstaande log?PHD guiding.JPG

Darkmatter

Donateur
Ik zie rechtsonder al staan "16x star lost" dus dat is een teken aan de wand. Kun je laten zien wat je instellingen zijn, en welke apparatuur je gebruikt? Overigens kan een klein beetje onbalans juist goed zijn. Het zorgt ervoor dat het mechanisme van je montering aangedrukt blijft i.p.v. heen en weer te wiebelen in het kleine beetje speling dat er altijd is.

Jarno

Gerritsen

Donateur
Hi!

De 16x star lost (de bewolking van gisteravond) viel buiten dit stukje log, had ik er even bij moeten zetten. De volgapparatuur bestaat uit de ASI120mini en een 50mm Omegon kijker. Montering een EQ5 pro synscan.

Qua instellingen gebruik ik de standaardinstellingen in PHD (volgens mij). De volgcamera stond op 1,5sec.

Han.K

Han
Guiding binnen 2 boogseconden is normaal voor de meeste monteringen.

- Belichtingstijd niet te kort, 3 tot 5 seconden.
- Wat onbalans in de montering zoals aangegeven.
- De nieuwe multistar guiding van PHD2 werkt beter dan enkele ster. (Deze instelling gaat wel vaak weer terug naar enkele ster)

Han

Darkmatter

Donateur
Als je niets hebt veranderd aan de instellingen dan zou ik beginnen met het uitsluiten van mechanische oorzaken. Denk dan aan dingen als:
- Zit de camera goed vast in de guidescope?
- Zit de guidescope goed vast aan de hoofdkijker?
- Zit de imaging cam goed vast aan de telescoop?
- Hangen er geen kabels los die door wind kunnen gaan slingeren?

Maar het is ook gewoon mogelijk dat de seeing niet geweldig was. Als je bv. in de buurt staat van gebouwen en er gaat ergens een CV aan dan kan die warme stroom gas uit de schoorsteen je guiding al flink om zeep helpen.

Jarno

jeroenm

Quaoar
Sinds afgelopen week gebruik ik zelf guiding assistant in PHD2, dit helpt ook aanzienlijk.
laat deze zo 2 á 5 min. draaien en neem dan de waardes over die PHD adviseert daarbij is het ook belangrijk dat je guidingscope correct hebt ingevuld.

Hier is weer het misverstand aan de orde dat PHD niet nauwkeurig genoeg zou zijn. De realiteit is dat de eigenschappen van de montering de kwaliteit van de guiding bepalen en niet de guidescoop. Is hier al een aantal keren aan de orde geweest zoals hier en ook bij dit item

Ha, misschien kan je een guidelog posten. Dit om hem te anlyseren met PHD log analyzer. Met name de frequency graph laat goed zien of en waar er bepaalde pieken optreden:

"Ik zie in de logs zo gauw geen periodieke uitschieters"

Dit kan je hiermee perfect bekijken.
In onderstaande grafiek is bv een piek bij 13.6s zichtbaar. Dat kan je icm je mount herleiden tot een onderdeel van je statief.
Soms ben je je wezenloos aan het zoeken met settings en balanceren en wat niet al, terwijl je je mount anders moet afstellen.

PHD slaat standaard al z'n guidelogs op.

1610963560759.png

Bovenaan Onderaan