Overzichtsoculair voor Skyliner 200/1200

Rik H

Vesta
Hallo allemaal,

Ik ben nu bijna een jaar bezig de hemel te ontdekken met verrekijker en Skyliner 200/1200. Hoofdzakelijk vanaf mijn dakterras in Zwolle maar ook af en toe op een donkere plek. Ik heb de bijgeleverde 25mm en 10mm oculairs gebruikt, waarvan de 10mm nauwelijks vanwege het beperkte comfort. In de tussentijd de Orion Tri-mag barlow en de Baader Zoom IV gekocht. Over de Baader en de Tri-mag ben ik erg tevreden. Vanwege het beperkte beeldveld van de Baader in de 24mm stand mis ik nog een oculair om de omgeving te verkennen, me te oriënteren en grote DSO's te bekijken. Ik zou de Pleiaden ook wel graag beeldvullend in beeld willen krijgen. Heb ik daar ongeveer 1,75gr beeldveld voor nodig?

Ik ben brildragend dus eyerelief is ook belangrijk. Dus ik zit te kijken naar de ES 28mm 68gr. met 22mm ER. De ES 24mm 82gr. valt af vanwege de ER van 13mm....en de prijs ook wel eerlijk gezegd. Liever koop ik dan ook een goede gebruikte dan een nieuwe. Ik kijk dagelijks op te-les-koop.nl en Marktplaats.
Is er rond de 30mm nog iets dat kwalitatief goed is maar ook nog betaalbaar? Deze APM bijvoorbeeld? Of deze Omegon Redline 32mm? Deze Baader Hyperion van 31mm? Tot 200 euro, maar liever wat minder.

Klopt het dat hoe hoger de vergroting, hoe donkerder het beeld wordt? Dan geeft een 24mm met een groot beeldveld dus een donkerder beeld dan een 30mm met een kleiner beeldveld. Aan de andere kant: hoe lager de vergroting, hoe groter de uittredepupil wordt...

Lastig keuzes...hopelijk kunnen jullie me op weg helpen! Dank alvast!

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
Kort geleden kwam hier de APM UFF 30mm (70 graden) ter sprake. Daar was @sixela over te spreken, en dat zou voor mij in elk geval behoorlijk meewegen. Kost 199 euro, en heeft 22mm eyerelief. Misschien ook iets voor jou? De Pleiaden is voor mij eigenlijk een object voor een wat kleinere telescoop, of verrekijker.

Rik H

Vesta
Dankjewel voor je reactie Rudy. Die APM die jij bedoelt had ik inderdaad ook gevonden en leek me ook een goede koop. En inderdaad, misschien komt er nog een tijd dat we Sixela kunnen machtigen om een oculair voor ons aan te schaffen. :)

Ik was in de veronderstelling dat ik een linkje naar deze APM had gezet maar die verwees naar een ander oculair. Inmiddels heb ik de link aangepast.

Bovenaan Onderaan