Overbelicht?

MGralike

Donateur
Misschien een suffe vraag voor sommigen, maar wanneer belicht je over en zijn er regeltjes die je in de gaten moet houden...?

Ik wou "extra diep" gaan met mijn f/3 OTA op M42. Nou is M42 natuurlijk sowieso een uitdaging, maar 10 minuten per sub was een beetje te veel van het goede. 's Nachts om 2 uur de run aangezet en naar bed gegaan...had ik maar even gewacht en gekeken... Zelfs een enkele 10 min sub is niet bruikbaar, laat staan een stack van 2 uur...

Heeft iemand wat goede tips voor deze newbie...

:cool:

PS. Gebruik SGP trouwens.

cyber

Stofdeeltje
Zelfs een enkele 10 min sub is niet bruikbaar, laat staan een stack van 2 uur...
Onbruikbaar? Larie :) Trapezium regio zal overbelicht zijn ja, maar verder is het heel moeilijk om te lang te belichten vanonder je donkere hemel.

Welke camera/gain/filters heb je gebruikt?

MGralike

Donateur
Onbruikbaar? Larie :) Trapezium regio zal overbelicht zijn ja, maar verder is het heel moeilijk om te lang te belichten vanonder je donkere hemel.

Welke camera/gain/filters heb je gebruikt?

Dank Cyber. Goede reality check...

- ASI071MC op unity gain (gain 90) / 10 minuten / Astronomik Luminance

Ging er even standaard vanuit dat APP het wel zou weten (max 50% van het aantal plaatjes). Lui als ik ben heb ik echter niet gechecked...

Volgens mij is mijn buurman 's nachts thuis geweest rond 3 uur... Hij is er meestal niet, maar als dan wil zijn "flood light" voor de garage nog wel eens aangaan...

Screenshot 2020-11-09 at 16.50.17.png

M.a.w...

Een uurtje van de "beste" subs levert dan een stack alla onderstaande... (niet "gestrecht" / screenshot "as is" in PixInsight)

Screenshot 2020-11-09 at 16.54.41.png

Een enkele sub van 10 minuten...

Screenshot 2020-11-09 at 17.09.10.png

Laatst bewerkt:
De huidige cmoscamera's hebben een zodanige lage uitleesruis dat lang belichten niet meer nodig is.
Ik denk dat het misschien een werkbare regel kan worden om er van uit te gaan dat het getal van de openingverhouding van je ota de meeste aangewezen belichtingstijd in minuten is voor de camera. Bij smalbandwerk zal dat uiteraard niet opgaan maar realiseer je dat lang belichten niet meer een voorwaarde is voor goede resultaten.

cyber

Stofdeeltje
Lichtvervuiling van de buurman is goed te zien :rolleyes:

Als ik jou setup had, dan zou ik luminance filter op gain = 0 schieten in plaats van unity gain. Volledig gebruik van de electron wells geeft namelijk 2.5x meer dynamisch bereik.

Een ASI071MC sensor op gain=0 (3.0e-/ADU) heeft een FWC van 48.6 ke- met 22.8 um2 pixels. Dat is zelfs meer dan bijvoorbeeld een Atik 383L+ CCD met KAF-8300. Op gain 0.41e-/ ADU heeft deze sensor een FWC van 26 ke- met 29.2 um2 pixels. Dat is trouwens een mooi voordeel van CMOS, variabele gain. Op veel CCDs is de gain vast ingesteld op een compromis tussen dynamisch bereik en read noise. High(er) end CCD modellen zoals een QSI683 hebben meestal een low en high gain readout modus in de elektronica/driver.

Edit: Ik overschatte de kwaliteit van je hemel wel een beetje, het blijft Nederlandse prut. Naast de lagere gain misschien ook 5 min subs proberen om de kern van heldere sterren iets minder uit te branden.

Je kan volgens mij nog wel wat uit de stacks halen, want een goed stuk van de data is niet geclipped. STF en autostretch functies kunnen al eens de mist in gaan als de histogram piek boven 50% komt (wat hier waarschijnlijk het geval is). Als je het zwartpunt even bijstelt op je screenshot hierboven krijg je dit:

1604954663373.png

Laatst bewerkt:

TomB

Donateur
De huidige cmoscamera's hebben een zodanige lage uitleesruis dat lang belichten niet meer nodig is.
Ik denk dat het misschien een werkbare regel kan worden om er van uit te gaan dat het getal van de openingverhouding van je ota de meeste aangewezen belichtingstijd in minuten is voor de camera. Bij smalbandwerk zal dat uiteraard niet opgaan maar realiseer je dat lang belichten niet meer een voorwaarde is voor goede resultaten.
Eens. Ik vind 10min op f/3 met M42 dan ook echt te lang. Maar je vuistregel over openingsverhouding vs minuten kan niet kloppen. Bij 2x zo grote openingsverhouding mag/moet je 4x zo lang belichten voor hetzelfde histogram.
Ik hanteer voor mezelf de regel dat ik de Mean (=top van het histogram) niet bij hoger dan 10.000 ADU (bij 16 bits camera) wil hebben. Gisterenavond was dat bij belichting van 2.5min op f/4

Laatst bewerkt:
unity gain =1x dus ingang is gelijk aan uitgang oftwel 0dB. Unity gain 0 of unity gain 90 bestaat niet tenzij je met setting 0 of 90 een versterking van 1x behaald.

MGralike

Donateur
Op de product pagina van ZWO voor de ASI07MC specificatie. Niet dat ik de reactie tav unity gain (gain 90 volgens ZWO) voor deze camera snap.

cyber

Stofdeeltje
Ik snap de comment ook niet zo goed, maar dacht dat je die grafieken moest aflezen als: "Unity gain" = 9 dB gain, want ZWO gebruikt 0.1 dB als gain unit in de ASI071MC drivers. Hierbij komt een ladingsverschil van 1 e- in de pixel na uitlezen door de ADC overeen met 1 ADU.

ABakx

Stardust
M42 is een uitgelezen HDR object.
Als je hier alles uit wil halen, moet je met gain op nul en 30 sec beginnen. Of misschien zelfs 15 sec.
Dan wat 30 sec en 1 min frames. Daar kom je een heel end mee.
10 min op M42 met jouw kijker en camera is véél te lang.
Ik maakte laatst een 30min sub van M45 en die was ook zwaar uitgebrand.

InFINNity Deck

Observatory
Anderhalf jaar geleden heb ik M42 met mijn SkyWatcher Esprit 150ED en ZWO ASI1600MM Cool Pro op de plaat gezet. Belichtingstijden waren 20s voor lum en 30s voor RGB. Zelfs dan is de kern overbelicht, ik had dus nog korter moeten belichten...

M42bs.jpg

Deze winter maar weer een nieuwe poging wagen...

Een manier om te controleren of de belichtingstijd goed is, is het controleren van je histogram tijdens de opnames. Als die rechts helemaal volloopt, dan moet je korter belichten.

Nicolàs

Bovenaan Onderaan