Over 5 jaar een nova in Cygnus?

NaitSkais

Sterre verhalen!
Te gek! Novapooltje maken dan ?

Wel interessant, gaan we vast nog veeeeeel meeer over lezen en zien.

EdwardB

Donateur
Govert Schilling uit het artikel van Svdwals link
KIC9832227, zoals het object heet, is een dubbelster. De twee sterren draaien in iets minder dan 11 uur om elkaar heen, waarbij ze elkaar continu raken, als een echtpaar dat al zoenend over de dansvloer walst.
Zojuist heb ik dat nummer gegoogled om wat meer over die explosieve kus te vinden:
https://arxiv.org/abs/1310.0544 uit deze link heb ik de positie:

RA 19h29m15,95s
Decl 46gr37'19,88"
Mv +12,369
Hij is variabel met nog geen 0,2m afwijking. Nog maar sinds kort weet men dat het hier een eclipserende dubbelster betreft in plaats van een pulserende veranderlijke.

De bezitters van grotere telescopen kunnen hem dus nu al opzoeken!

Hoewel circumpolair in deze streken zal de slechtste zichtbaarheid rond half januari zijn dus hopelijk gebeurt het niet over precies 5 jaar.

Skyscanner

Deepskylogger
Wow!!! Even Helder als de sterren in de Grote Beer!
Dat wordt genieten overdag.

Neem je zakje strooizout maar alvast bij de hand :)

Edit:
Waarom is dit nu opeens hot?
Hij gaf er 9 maanden geleden al een lezing over???

EdwardB

Donateur
Op ca een halve graad afstand van deze ster in zuidelijke richting zit een variabele ster AF-Cygni:
http://www.popastro.com/variablestar...o%20AF%20Cygni

RA 19h30,2m
Decl 46gr09'
Helderheid variërend tussen 6.4 - 8.4 en periode gemiddeld 92 dagen.

Iets in me zegt dat deze variabele de komende tijd vaak bekeken gaat worden om de tijd te doden in afwachting van een mogelijke opleving van de andere ster.

Nu maar hopen dat hij echt magnitude 2 wordt en dus zichtbaar voor het blote oog.

Het is op het eerste gezicht een doorsnee eclipserende dubbelster (contact binary) van het W UMa-type, maar wel met een kleine amplitude.
Dat is een indicatie dat de sterren vanaf de aarde gezien elkaar niet helemaal bedekken.
De twee sterren draaien om elkaar in een periode van 0,45797 d.

EdwardB noemt een interessant artikel (https://arxiv.org/abs/1310.0544.
In dat artikel staat wel dat er iets eigenaardigs aan de hand is, maar niet dat het een nova gaat worden.

Het is vreemd dat verhalen rond gaan over een Luminous Red Nova (nova met grote lichtkracht) die de helderheid van de Poolster zou halen.
Dan zou hij maar 10 magnituden helderder worden dan nu.
Dat noem ik geen luminous nova, maar een vrij zwakke nova.
Nova Cygni 1975 werd iets helderder dan de Poolster en had een amplitude van meer dan 19 magnituden.

Dus ik heb verder gezocht naar de bron van het nova-verhaal.
Hier beschrijft Larry Molnar het zelf:

https://calvin.edu/publication/spark...?dotcmsredir=1

Volgens hem kan de knal volgend jaar al komen.:roll:
We zullen zien.

EdwardB

Donateur
Er is wel meer recent nieuws, zelfs zeer recent nieuws: https://calvin.edu/news/archive/astr...-the-night-sky In dat artikel wordt zelfs gesproken van een persconferentie die vandaag nog ((hopelijk correct omgerekend) om 17:15 Nederlandse tijd) zou plaatsvinden.

Ik denk dat Molnar om de zoveel tijd de berekeningen probeert bij te stellen adhv de meest recente metingen. Mogelijk is er morgen meer nieuws. Hopelijk wordt het uiteindelijk geen nova in een glas water. Gewoon afwachten maar.

De metingen van de Kepler-satelliet laten nog niet veel bijzonders zien, behalve af en toe een bloopertje (kan een instrumenteel effect zijn of een "starspot"): 192916+463720 KEP.gif - Click image for larger version  Name:	192916+463720 KEP.gif Views:	1 Size:	16.0 KB ID:	1320907

Er is wel een langzame verandering in de vorm van de lichtkromme. In eerdere jaren was het primaire minimum dieper dan het secundaire. In deze grafiek (fragment uit het 13e kwartaal van Kepler) zijn ze even diep.

Omdat nog geen zoekkaarten met vergelijkingssterren beschikbaar zijn, heb ik zelf maar een voorlopig kaartje gemaakt (40 bij 40 boogminuten).
Nova Cyg speculativum.gif - Click image for larger version  Name:	Nova Cyg speculativum.gif Views:	1 Size:	3.4 KB ID:	1320916

TYC 3547-958 = 6,88m, (2000.0) 19h29m58.91s +46º56'47.4"
1167 = 11,67m, (2000.0) 19h30m17.23s +46º40'46.1"
1232 = 12,32m, (2000.0) 19h30m01.46s +46º36'48.3"
1243 = 12,43m, (2000.0) 19h28m33.76s +46º42'14.5"

V-magnituden van AAVSO Photometric All-Sky Survey.

Zolang er geen uitbarsting is, is de kandidaat-prenova (in het rode cirkeltje) ongeveer even helder als de witte sterren 1232 en 1243.

Roel

Pierewaaier
Wat gaaf is dit, zeg! Ook nog eens circumpolair en dicht bij een zeer herkenbaar sterrenbeeld - als er iets gebeurt valt dat direct op!

Vergeef me mijn astrofysica-n00bheid, maar zal er door een telescoop nog iets meer te zien zijn dan een verheldering. Supernova-restant achtige dingetjes bijvoorbeeld?

GuusGilein

PKS 0716+71
Op ca een halve graad afstand van deze ster in zuidelijke richting zit een variabele ster AF-Cygni:

Helderheid variërend tussen 6.4 - 8.4 en periode gemiddeld 92 dagen.

Iets in me zegt dat deze variabele de komende tijd vaak bekeken gaat worden om de tijd te doden in afwachting van een mogelijke opleving van de andere ster.
.
Heel toevallig heb ik AF Cyg twee dagen geleden nog geschat met mijn 50 mm zoeker. Ik ben er dus (onbewust van de komende uitbarsting) alvast mee begonnen! :razz:

svdwal

Sander - Moderator
Ik heb al wat samengevat op een onhandige website: KIC9832227.waarnemen.com

Wat je zegt. Al-Fawaris kent niemand, iedereen kent delta Cyg, een drievoudige ster. Die volgens Wikipedia Rukh zou moeten heten :roll:

maar zal er door een telescoop nog iets meer te zien zijn dan een verheldering. Supernova-restant achtige dingetjes bijvoorbeeld?
Bij sommige novae is kort na de uitbarsting een neveltje gezien of gefotografeerd, bijv. Nova Persei 1901, Nova Aquilae 1918-3 en V838 Monocerotis (die mogelijk een luminous red nova was).
Voor zover die neveltjes al visueel waarneembaar zijn, zijn ze uiterst zwak.
Tijdens en na de uitbarsting van V838 Mon zag ik zelf nooit een nevel. De twee andere postnovae heb ik ook meermalen bekeken door de telescoop, maar het blijven puntjes.

Bij de meeste novae zijn geen nevelstructuren bekend.

Laatst bewerkt door een moderator:

TomB

Donateur
Maar deze staat relatief dichtbij, op ca 1800 lj. Een paar jaar geleden was er een nova in M51 op enkele tientallen miljoenen lj. Zou dat geen verschil maken?

Maar deze staat relatief dichtbij, op ca 1800 lj. Een paar jaar geleden was er een nova in M51 op enkele tientallen miljoenen lj. Zou dat geen verschil maken?

Het object in M51 was een supernova. Die stond veel verder weg en had een veel grotere lichtkracht dan een nova in ons melkwegstelsel.

Geschatte afstanden van de eerder genoemde novae waarbij een neveltje is ontdekt:
Nova Persei 1901 - 1500 lichtjaar
Nova Aql 1918 - 800 lichtjaar
V838 Mon - 20.000 lichtjaar

Bovenaan Onderaan