Orion 2x54 'naked eye enhancer' iemand hier ervaring mee ?

Andromedaris

Donateur
Als je zonder bril waarneemt heb je gelijk. Je gebruikt dan de volle opening van je pupil, compleet met alle vervormingen die in je eigen ooglens zitten.
Laat je je corrigerende bril ertussen heb je daar geen last van. Het beeldveld wordt dan wel kleiner. Ik probeerde het net uit met mijn leesbril; je houdt ongeveer 70 % beeldveld over. Dus een krappe 20 graden met de 40mm. Met de 53 mm zal dat 25 graden zijn. Net iets minder dan je toch al moest aanhouden om je ogen niet in de lens te begraven.

Intussen heb ik de Orion 2x54 in huis en een eerste korte test gehad onder de sterren, vanuit de rand van de stad.
Heb er de sterrenbeelden mee bekeken, M13, variabele R Coronae Borealis, M39, Coathanger, Dubbelcluster, M31 nog laag aan de hemel, ...

Ik ben bijziend, kijk in het oculair van de telescoop liefst zonder bril en wil nu ook met deze bino zonder bril kijken om het volledige beeldveld te kunnen benutten.
Af en toe gebruik ik wel eens sferische zachte lenzen - maar zelden voor lange nachtelijke waarnemingen.
Met bril had ik in de 2x54, precies zoals @John Baars schatte, een beeldveld van 25° - de steelpan van de Grote Beer kreeg ik net volledig in beeld.
Zonder bril, en met mijn ogen zo diep mogelijk in het kijkertje verborgen, kreeg ik nog een aanzienlijk deel van de snuit van de beer erbij in beeld, ruim boven de 30° - zonder problemen met condens.
Zonder bril merkte ik helaas wel het astigmatisme (hoewel niet heel groot) in mijn ogen.
Op dat vlak was de waarneming mét bril dan weer beter.

Vandaag heb ik de 2x54 meegenomen naar mijn opticien.
We hebben een lang en boeiend gesprek gehad over de werking van het oog (en de hersenen!) en mogelijke correcties.
Zo heb ik vervolgens een uitgebreide test gedaan met correcties voor astigmatisme... tot ik op de oogtest "16 op 10" haalde.
Uit de test bleek dat ik - vergeleken met sferische lenzen - wel degelijk voordeel zal hebben met lenzen met correctie van astigmatisme - heb dus dadelijk die lenzen "op proef" besteld.
Volgens mijn opticien zullen die lenzen ook een gunstige impact hebben op de kwaliteit van mijn waarnemingen met de telescoop.
Zelfs met het blote oog + volledig corrigerende lenzen zou ik een beter beeld moeten krijgen dan met blote oog + bril :D
Ik ben benieuwd naar die nieuwe ervaring en - wie weet - wat ik al die jaren onbewust gemist heb...
Nu nog naar een donker gebied!

Laatst bewerkt:

Andromedaris

Donateur
@Houdini en anderen die ervaring hebben met de Orion 2x54 of vergelijkbare wide-field binoculars:

Met Cassiopeia als testobject zag ik de "W" centraal tegen een donkere achtergrond, maar daaromheen zat een relatief heldere "halo" langs de rand van het beeldveld.
Hebben jullie (ook) "edge of field brightening" opgemerkt in deze kijker?
Ik vraag mij af of dat een algemeen probleem is, eigen aan dit soort kijkers of specifiek aan de Orion - of dat het misschien enkel tot uiting komt in lichtvervuild gebied (ik heb het kijkertje nog niet kunnen testen in echt donker gebied).
Verder vraag ik mij nu af of dit voldoende reden is om het product "return to sender" te sturen en een ander exemplaar te vragen of ineens te gaan voor een ander merk / type...

Bovenaan Onderaan