Oplichtingspoging Marktplaats

Ter lering ende vermaak:

Ik heb hier maar ook op Martkplaats wat zaken te koop staan.

Via whatsapp kreeg ik een vrolijk berichtje van “Monique” met de vraag of de set er nog was.

Enig ge-heen-en-weer. Prijs akkoord, moment van bezichtigen afgesproken. Ik geef aan “.. dan ter plekke betalen na bezichtigen via Tikkie of betaalverzoek.”

Dat wilde “Monique” niet. Liever via de “omgeving die Marktplaats biedt, want dan ben ik (zij dus) verzekerd van koop”. Heel gek voor iemand die me niet via diezelfde omgeving benadert en ook een vage redenering. “Na mijn werk stuur ik wel even de link.”

Ik wist wel al ongeveer hoe laat het was, maar speelde nog even mee.

Inderdaad een link met een wat vreemde url (vertrouwde.omgeving.cc/pay/lang nummer).
Bleek een heel echt ogende Martkplaatsomgeving. Alleen werkte de login link niet en ging een andere knop naar Google.

De site vroeg om de bankgegevens te verifiëren en bood een drop-down menu om de bank te kiezen.
Zover ben ik niet gegaan.

Ik heb de persoon bedankt voor een inkijkje in zijn/haar oplichtingsmethode en aangeboden haar te helpen door deze zo breed mogelijk te verspreiden :)

Kern van de boodschap:
Er zijn behoorlijk ontwikkelde teams die vrij ver gaan in hun oplichtingsmethoden.
Als een koper of verkoper niet mee wil gaan in het oude principe “eerst kijken; iedereen tevreden; dan pas betalen” dan is er in 90% van de gevallen iets niet in de haak.

Oh ja; beter natuurlijk helemaal niet op links clicken!

Laatst bewerkt:

Roel

Pierewaaier
Je schrijft dat ze je benaderde via Whatsapp. Dat zou ik al vreemd vinden. Hoe komt ze aan jouw telefoonnummer?

Je merkt wel dat de trucjes de laatste jaren steeds sluwer worden. Waar het vroeger allemaal superdoorzichtig was, wordt dat tegenwoordig steeds lastiger. Minder spelfouten in phishing-mails, namaak banksites die vrij echt lijken. En ook de appjes ontstijgen nu echt wel het "send pic of bobs and vagine"-niveau.

Laatst bewerkt:

NVDW

Lave System
Je kan gewoon je telefoonnummer bij je account zetten. Is hier op 2dehands.be ook maar ik doe dat niet om deze reden.

Rudy

Donateur
Tegenwoordig erg huiverig om iets via Marktplaats te doen. Verkopen al helemaal niet, kopen doe ik alleen als het in de buurt is, dus ophalen. En met cash betalen, duurdere dingen vallen daardoor ook af.

Laurens89

Sedna
Wel heel erg jammer. Heb de laatste weken een 30mm APM UFF en een Vixen LVW 5mm 2e hands gekocht zonder enige problemen. Oftewel, en helaas als zoals zo vaak, het zijn de vele goeden die lijden onder de kwade intenties van een enkeling. Maar je kan maar niet voorzichtig genoeg zijn tegenwoordig. Dank je wel voor de reminder, Victor! Gelukkig heb je zonder schade deze situatie overleefd.

TomB

Donateur
Er zijn inderdaad heel veel goeden. Ik verkoop veel via Marktplaats en heb nog nooit oplichting meegemaakt.

ArnoM

Donateur
Mijn dochter is een tijdje geleden wel opgelicht via marktplaats, ondanks waarschuwingen van meerdere mensen dat er dingen niet klopten.
Uiteindelijk is er een aangifte gedaan bij de politie. En een paar maanden later bericht van politie en oplichter dat het geld teruggestort wordt.

Oplichting gebeurt dus nog steeds, maar melding maken bij de politie heeft weldegelijk zin, ook al zijn er mensen die dat niet meer geloven.

In bovenstaand geval was het alleen nog maar een poging tot oplichting, maar ik heb zo'n hekel daaraan. Dat je zo moet uitkijken. Daarom doe ik ook alleen nog maar boter bij de vis handel.

Ik doe het nu al een paar jaartjes via Marktplaats en Te-les-koop.

In het begin waren het doorgaans serieuze kenners of enthousiastelingen die de hobby wilden beginnen. Daarna kwamen de handelaren, die Marktplaats afstruinen naar interessante zaken en altijd 50 euro onder de vraagprijs willen bieden. En nu zijn er heel veel cowboys/-girls. Daar zijn verschillende voorbeelden van; van oplichters zoals hier het geval, tot mensen die tweedehands telescopen van 5-10 jaar oud willen verhandelen voor 80% van de HUIDIGE nieuwprijs. Daar pakken ze dan winst op. En dan reageren ze nog boos ook als je ze daar op wijst.

Te-les-koop is wel beter - want de meeste mensen weten daar de waarde van zaken beter te waarderen, maar daar zit weer het meer internationale aspect aan. Dat vermijd ik doorgaans liefst, of het moet om Belgie gaan. Maar zelfs daar gaat af en toe wel eens iets mis, zelfs met heel goed ingepakte spullen. Hoe langer het transport, hoe groter de kans op schade of verlies.

Hoe dan ook; bij twijfel niet doen, want je eerste gevoel is meestal niet ver van de waarheid - zeker bij negatieve gevoelens.

svdwal

Sander - Moderator
het is geen wet van Meden en Perzen dat een tweedehands telescoop de helft van de oorspronkelijke nieuwprijs moet kosten. Grotere vraag, kleiner aanbod, prijzen gaan omhoog. En er hoeft maar 1 persoon te zijn die die prijs wil betalen.

Maar, als het weer situation normal is dan is er een overschot aan telescopen die om niet worden weggedaan.

EricG

Titan
Ook al meegemaakt op tweedehands.be . Men vraagt dan om een iban check, je wordt doorverbonden met een site die er op het eerste zicht betrouwbaar uitziet, je moet dan uw gegevens invullen, en vervolgens wordt een heel klein bedrag, enkele centen van uw rekening overgeschreven. Ondertussen hebben ze uw gegevens en gaat er later een heel groot bedrag van uw rekening. Dikwijls word je benaderd via whatts app. Ik onthoud mij van de ridders van whatts app. Als je ooit een vraag omtrent je gegevens tegenkomt google dan even op die vraag, zo kan je veel narigheid vermijden. Wat ook nog al eens gebeurt, is dat de "koper" een vals profiel aangemaakt heeft en daar superbetrouwbaar uitkomt. Enkele uren later is dat profiel wel verdwenen.

skyfan

over de datum
Ik heb veel ge- en verkocht op het duitse astronomie.de , is altijd heel goed gegaan. Met paypal betalen is ook erg handig, het gaat instant en je bent verzekerd.

Steem

Donateur
Ik denk dat voor elke verkoopsite opgaat dat je goed op moet letten. Beschreven methode werkt net zo goed op ebay of te-les-koop. Je loopt alleen op bepaalde sites (de populaire) meer risico slachtoffer te worden.

Duurdere spullen, alleen via afspreken en met een betaalmethode, liefst cash, waarbij jij direct ziet, via jouw eigen toestel, of je het geld gekregen hebt. Flapdrollen die allerlei afwijkende afspraken willen maken? Succes met je verdere zoektocht!

Rudy

Donateur
Ik denk dat voor elke verkoopsite opgaat dat je goed op moet letten. Beschreven methode werkt net zo goed op ebay of te-les-koop. Je loopt alleen op bepaalde sites (de populaire) meer risico slachtoffer te worden.

Het voordeel van een site als te-les-koop is (mijn ervaring tot nu toe) dat je serieuze reacties krijgt als je iets te koop zet. Vaak blijkt het iemand te zijn die je al kent hier van het forum. De afgelopen jaren kreeg ik op Marktplaats steeds vaker domme en onzinnige reacties, heel vervelend. Dat is ook mede een reden dat ik daar niks meer wil verkopen.

Steem

Donateur
Klopt, te-les-koop is natuurlijk veel minder populair en voornamelijk bekend onder de echte hobbyist. Kans dat je daar een hork tegen het lijf loopt is vele malen kleiner dan op Marktplaats. Maar dat neemt niet weg dat je op te-les-koop wel degelijk opgelicht kan worden, en nog makkelijker als je je er onterecht veilig waant. Dus: Altijd scherp blijven!

• Leuk
Waarderingen: Rudy
Bovenaan Onderaan