Op zoek naar geschikte oculairs

hdf

Meteoriet
Binnenkort ontvang ik (hopelijk) een Sky-Watcher 150/750 Heritage dob. Mijn eerste telescoop naast een verrekijker die ik al een tijd met veel plezier gebruik. Daar worden twee oculairs bijgeleverd; een van 10mm en een van 25mm, beide 1,25". Nu begrijp ik dat die standaard bijgeleverde oculairs niet altijd de beste zijn. Ik vind het echter moeilijk om uit te vogelen (eerder: uit te rekenen) waarmee ik ze kan vervangen. Ik zou een oculair geschikt voor planeten erg waarderen en ook eentje voor DSOs. Heeft iemand tips? Ik heb me nog niet zo verdiept in barlows. Uiteraard ga ik me eerst maar eens handig maken met wat ik heb, maar ik denk graag vooruit :)

wvreeven

Moderator
Ik zou me er echt geen zorgen over maken voor nu. Vooruit denken is goed maar dat gaat heel moeilijk als je geen ervaring hebt met wat je krijgt. Ga gewoon de hemel bewonderen met je telescoop en richt je voorlopig even op de BAMBI lijst

Kom over een paar maanden eens terug op deze vraag want dan heb je vast gerichtere vragen die wij dan kunnen beantwoorden.

hdf

Meteoriet
Bedankt voor de BAMBI-lijst. Ik wist nog niet van het bestaan. Goeie tip ook om de vragen af te wachten tot wanneer ze komen; ze bij voorhand al oproepen is lastig zonder enige ervaring.

Er zijn ontzettend veel oculairs op de markt, en ze zijn allen veel beter dan meegeleverde oculairs. Voor planeten moet je gaan naar minstens 150x, dus een 5mm of 4mm zal jij nu sowieso al nodig hebben. Eenvoudige oculairs die zulke grote vergrotingen moeten leveren, hebben een veel te laag eye relief, je oog plakt tegen het oculair, dit is echt niet comfortabel kijken. Als je dus eentje aanschaft, let op een eye relief van meer dan 15. Let niet op een groot beeldveld, voor planeten hoeft dit echt niet. Oculairs met groot beeldveld zijn ook de peperdure oculairs.
Voor deepsky zou ik eerst proberen met je 25mm en 10mm. Een groter beeldveld klinkt dan misschien interessant voor deepsky, en zou je enkel daarom een ander oculair willen, maar een 60° beeldveld is ook al goed hoor, want zoals gezegd de prijs kan enorm schelen als je echt al een 80° wil voor een amper ietsje groter beeld, en met zelfs de kans op beeldvervorming aan de rand.

Josan

Eris
OK. Mijn ervaring, en die van anderen, is dat die 25mm nog wel bruikbaar is, maar die 10mm is maar zozo. Voor de komende tijd kun je die 10mm (75x) nog wel gebruiken, maar voor de grotere vergrotingen zou ik inderdaad uitkijken naar eentje die je 150x oplevert, zoals net aangegeven. Dat is 5mm. Let wel even op de oogpuntafstand. De goedkoopste oculairen hebben een zeer korte oogpuntafstand bij deze brandpuntlengte. Zoek dus de komende maanden naar een oculair van 5mm met "long eye relief", zoals dat heet. Dat hoeft niet per se een groothoekoculair te zijn. Met jouw kijker (f/5) heb je dan snel onscherpte over een groot deel van het veld. Deze zijn niet zo duur, redelijk goed en hebben een comfortabele inkijk. Planeten zijn er de komende paar maanden nauwelijks te zien. Dus je kunt je tijd nemen voor de aanschaf. Die 25mm gebruik je de eerste tijd gewoon en het eeerstvolgende oculair wat ik erbij zou nemen zou er een zijn met een zo groot mogelijk beeldveld. In 1,25" is een 32mm Plossl (23x, geeft ongeveer 2 graden beeldveld met die Plossl) een goed oculair. Deze worden onder vele merknamen verkocht. Niet duur en goede beeldkwaliteit. Daarna moet je nog maar eens verder kijken. Veel plezier met je nieuwe aanschaf!

Bovenaan Onderaan