Op zoek naar een fijne app voor op mijn telefoon om planeten enz te vinden

jeroensnoek

Stofdeeltje
Hallo allemaal,

Ik ben zeer recent begonnen met (wat mij lijkt) fantastische hobby!

Ik heb een Orion skyquest xt6 plus gekocht en ben klaar hem te gebruiken.

Nu ben ik op zoek naar een fijne app voor op mijn telefoon waarmee ik gemakkelijker planeten eo kan vinden. Of kan plannen wanneer iets het beste zichtbaar is.

Ik heb op dit moment skywatch en stellarium gedownload. Fijne apps maar stellarium kost 17€ om te ontgrendelen en ik weet eigenlijk helemaal niet of dat 1van de fijnste apps is of dat er nog betere zijn.
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Rudy

Donateur
In een recente discussie op het forum lijkt dat SkySafari wat completer is, maar Stellarium gebruiksvriendelijker. Draadje hier.

PaulT

Donateur
Skysafari bevat eigenlijk wel alles wat je nodig hebt, maar ik vind Sky Guide (logo met Cassiopeia) ook fijn.

sterrenboy

I have a dream....
Ik gebruik SkySafari pro, heb deze eens voor de helft kunnen aankopen. Ook veel lijsten van objecten erin opgeslagen.
Ben er helemaal tevreden mee. (Top app)

Ook het volle bedrag wel waard. Pro is iets duurder, maar ‘n beetje completer.

En als je Apple (iPad en/of iPhone) gebruikt kun je Skyatlas (TriAtlas) nog downloaden om het waarnemen kompleet te maken. (Mag ook een andere atlas zijn)

jeroensnoek

Stofdeeltje
Nogmaals bedankt voor alle tips.

Ik vraag me nog wel iets af, zowel bij stellarium als skysafari kan ik de baan die planeten of de maan langs de hemel maken niet zien. Mis ik ergens een vinkje of is het niet mogelijk om te zien waar ze bijvoorbeeld vanavond aan de hemel staan?

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Nu ben ik op zoek naar een fijne app voor op mijn telefoon waarmee ik gemakkelijker planeten eo kan vinden. Of kan plannen wanneer iets het beste zichtbaar is.
Wellicht ten overvloede, maar je weet dat indien je telefoon niet voorzien is van een rood filter je je nachtzicht om zeep helpt telkens wanneer je op je scherm kijkt? Voor planeten niet zo erg maar voor andere objecten, (de eo die je noemt) rampzalig. Dat gezegd hebbende, wat is er mis met een planisfeer en een atlasje? Kun je vrijwel alles mee wat je ook met een app kunt. Een waarneemplan maken kun je ook met de apps die je al hebt. Ik spreek louter voor mezelf en weet dat ik tot een steeds groter wordende minderheid behoor maar ik ben juist blij dat ik in mijn schaarse vrije tijd niet ook nog de hele tijd op een schermpje zit te loeren, dat doe ik overdag tenslotte al meer dan al genoeg.

Genie Hendriks

Donateur
Ik zie de app Starmap2 nergens genoemd worden. Daarvan gebruik ik de betaalde versie. Prima hulpmiddel en inclusief de mogelijkheid om je scherm op ‘rood’ te zetten.

jeroensnoek

Stofdeeltje
Wellicht ten overvloede, maar je weet dat indien je telefoon niet voorzien is van een rood filter je je nachtzicht om zeep helpt telkens wanneer je op je scherm kijkt? Voor planeten niet zo erg maar voor andere objecten, (de eo die je noemt) rampzalig. Dat gezegd hebbende, wat is er mis met een planisfeer en een atlasje? Kun je vrijwel alles mee wat je ook met een app kunt. Een waarneemplan maken kun je ook met de apps die je al hebt. Ik spreek louter voor mezelf en weet dat ik tot een steeds groter wordende minderheid behoor maar ik ben juist blij dat ik in mijn schaarse vrije tijd niet ook nog de hele tijd op een schermpje zit te loeren, dat doe ik overdag tenslotte al meer dan al genoeg.
Zoals ik nu heb gezien heeft vrijwel elke app een rood functie.
Ik snap dat het misschien meer charme heeft om het zonder mobiele app te doen. Alleen ik denk dat dat voor mij, zeker op dit moment iets te moeilijk is, klinkt best lastig in vergelijking met de app, miss voor in de toekomst zeker een optie. (Ben die schermpjes ook wel redelijk zat)

Bovenaan Onderaan