ONSTEP besturing voor Skywatcher 150/750.

cableguy

Stofdeeltje
Omdat ik van de zomer een mount zocht (en het liefst een GoTo) kwam ik erachter dat deze slecht/niet leverbaar waren.
Daarom een LX70 gekocht en daar een beetje mee gespeeld, maar zo'n geautomatiseerde mount bleef toch lokken.
Na wat speurwerk vond ik de ONSTEP pagina en ben daarin gaan lezen. Lekker modulair en zeer betaalbaar, dus de stoute schoenen aangetrokken. :cool:

Eerst beetje old-school metaalbewerking om de stappen motoren in de EQ5 mount te laten passen :
metal.JPG

Passend gemaakt en middel sleufgaten de riempjes op spanning te zetten :
gear.JPG

Prototype Handcontroller met gaatjesprint gemaakt. (pakketje uit USA bleef wat achter..)
SHC.JPG

Als laatste print opgebouwd, inclusief de WiFi module. (om in 't veld via WiFi de mount te kunnen besturen, terwijl je ernaast staat ... ;-) )
main_PCB.JPG

Heb nu een aantal ASCOM drivers geinstalleerd en kan nu via Stellarium de mount richten.
Helaas al een aantal weken nog geen mooi weer geweest om 't buiten op te zetten, dus nu nog even in de demo-modus.

Maar ben al heel tevreden dat 't allemaal werkt. Stiekum ook al PHD2 gedownload. (alhoewel ik oppassen moet met hooi en vork...)
wordt vervolgd....

Grt,
Nick

Bijlagen

• main_PCB.JPG
    main_PCB.JPG
    104,8 KB · Weergaven: 2

Barlov

Stofdeeltje
Mooi, ziet er goed uit! Heb je ook een foto van de stepper op de dec as? Zijn het DRV8825 stepper drivers?

Laatst bewerkt:

Marc Fokker

Sneeuwwatje
Heel mooi!
(Als je toch eens wist hoeveel tijd ik 20 jaar geleden besteed heb aan lasapparaat, draaibank en soldeerbout en dat er een PC met beeldbuis aan te pas kwam om alleen maar de stappenmotoren te laten lopen.:rolleyes:)

Maart

Pallas
Gaaf! In het verleden ook eens Onstep op een EQ3 gezet. Volgende stap een raspberry pi koppelen met Kstar? :p

Netjes, ben ook net bezig aan ONSTEP aansturing ;o)
Wel iets aangepast : de Wemos (wifi) eruit, enkel PC sturing + een Teensy 3.2 in de plaats voor allerlei "randgebeuren" (aansturen van op afstand )
Gaan we gebruiken voor vorkmontering .
Heb schema "Max PCB2" gebruikt ,met Teensy 3.6 en TCM5160 motor drivers

Moest je toevallig A4988 drivers gebruiken in microstepping : in verleden ondervonden dat bij lage snelheden, (volgen), de µ-step verdeling voelbaar onregelmatig is. Dat gedrag staat beschreven in de data sheet van de A4988 chip zelf. Kan opgelost worden door "ROSC" pin 13 van de IC zelf met de GND te verbinden op printje van de driver zelf. Er is géén aparte pin voorzien op printje zelf, maar er is wel een baantje dat bereikbaar is om een draadje aan te solderen zonder aan de SMD zelf te moeten solderen. (rood cirkeltje of afbeelding)
Merkbaar verschil in smooth draaien!

Bijlagen

• A4988.jpg
    A4988.jpg
    376,5 KB · Weergaven: 11

cableguy

Stofdeeltje
Gebruikte ondelen/configuratie tot nu toe :
- STM32 Blue Pill
- SHC ESP32
- stepper drivers LV8729 (de eerder gebruikte DRV8825 leken niet lekker te werken)
(de staan nu in 32 micro-steps) (@Jan Vantomme )

Hoop dat ik volgende week een keer kan gaan testen buiten. Zal dan eerst eens zien of ik een plaatje kan fabriceren met een DSLR (direct) of de tracking goed werkt.
Later zal ik 'm op de Skywatcher gaan proberen.

Polar alignment ook nog een "dingetje"... Hoop dat de polarscope nu goed staat. (calibration manual via Youtube 😬)

Hier nog een foto van de DEC as. (@Barlov )

DEC-axis.jpg

Laatst bewerkt:
kijk hier wordt ik vrolijk van.
low buget en KISS.

maar vraag je. : kan je mijn de gevens geven van de belt (tandwielen en belt)?
ik ben zelf bezig met astroeq en wil op mijn eq5 de gebruikelik motor vervangen door belt.
Maar ik loop tegen de beltconfiguratie aan en ook de bracket.

cableguy

Stofdeeltje
@starlights :
pulley's heb ik van een 3D printer shop.
16 tanden en 40 tanden.
Riem is een GT2, 5mm.

De steuntjes heb ik een beetje gekopieerd van wat plaatjes die ik vond. Er zijn ook 3D print bestanden te vinden, maar ik heb geen toegang tot een 3D printer en was ongeduldig... ;)

cableguy

Stofdeeltje
Gisteren een test gedaan om te zien of de Onstep werkt.
Is nog verre van perfect, maar ik ben toch al tevreden....

horsehead2.jpeg
Beeld is 30 x 30sec, ISO800, 30 darks, 10 flats, 30 biases.
Wat is nu de richting voor verbetering ? Ik vraag dit als totale newbie....

Meer beelden, of langere exposure. Meer flats ? Betere calibratie frames ?

Nabewerking is minimaal. Beeld is grotendeels de output van Siril. (minimaal gecropped)

(ik wil er nog geen ASTROFOTO thread voor opstarten, daarvoor moet het eerst nog een stukje beter.... :whistle: )

Het ONSTEP gedeelte werkt blijkbaar ; de sterren in centrum zijn nagenoeg rond.
Als je verder wil gaan zal je moeten investeren in een Coma Corrector om de sterren in de rest van het beeld ook wat rond te krijgen...
interessante vergelijkende CC test : https://www.astrofotoblog.eu/?p=856

Met je flats is blijkbaar toch iets mis.
Je kan eens proberen in de schemering een serie flats te maken op de hemelachtergrond, ( mét afgezette volgmotor), en je opnames langer belichten (meer beelden verminderd ruis)
Maar met al die vragen over camera settings, beeld en flats, belichting etc. kan je beter een draadje starten op astrofotografiegedeelte.

cableguy

Stofdeeltje
@Jan Vantomme : wat bedoel je met de flats ? Ik bedoel, wat is er volgens jou mis met die flats ?
Kun jij er "iets" aan zien ?

Verder is het nu nog echt freewheelen voor mij. Heb gisteren een nieuwe set gemaakt, nu 60 x 60 sec. (14x Bias, 30x darks, 13 flats)
De ruis zal minder worden naarmate ik veel meer data heb.
Ik moet in ieder geval veel meer geduld hebben.... ;-)
(en mijn photoshop vaardigheden zijn nog minimaal, kan nu net een beetje die levels bewerken (met GIMP))

Maar, het paardje is nu al veel beter zichtbaar...
result-siril2.jpg

In je beeld van woensdag zie je nog "ringetjes" ( gevolg van stofjes op de optiek in de buurt van de camera) en je ziet ook nog lichtverschillen in de achtergrond, zeker naar de randen en hoeken toe.ringen.jpg

Bijlagen

• lichtvlekken.jpg
    lichtvlekken.jpg
    30,3 KB · Weergaven: 0
Bovenaan Onderaan