Online workshop 'Bouwen en gebruiken van de Bath interferometer'.

janvangastel

Meten is weten
Omdat vanwege Corona de eerder dit jaar geplande workshops 'Bouwen en gebruiken van de Bath interferometer' niet door konden gaan en omdat we de deelnemers niet langer willen laten wachten, gaan we deze nu online organiseren. Evengoed kan er later, als daar behoefte aan is, alsnog een fysieke workshop georganiseerd worden. Als onderdeel van deze 'online workshop' openen we deze thread op het forum, waardoor ook andere belangstellenden kunnen meekijken en wie weet levert het genoeg geinteresseerden op voor nog een workshop in de toekomst. De te bouwen Bath is door Arjan 3D geprint en, deels geassembleerd, aan degenen die nog geen Bath hadden, toegezonden. Ook zijn er centraal XYZ tafels besteld voor deelnemers die dat wilden. Naar behoefte zullen voor de deelnemers ook een of meer virtuele bijeenkomsten worden gehouden met microsoft TEAMS. Uiteraard is voor het gebruik van de Bath ook een spiegel nodig en een standaard om die spiegel op te zetten. Dit wordt thuis door de deelnemers zelf verzorgd.
 
Dag Arjan
Ik heb een vraag: de laser zendt een BALKJE licht uit dat door het lensje ook tot een expanderende balkvormige lichtbundel wordt omgezet Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
In het filmpje van Dale Eason zie ik mooie cirkelvormige lichtbundels. Ik draai aan de laser (enigszins) maar dat helpt niet Ook heb ik genoeg aan het lensje zitten regelen .De bundel moet echt in het midden van de lens hebben gezeten.
 

InFINNity Deck

Observatory
Dat gaat uitstekend! Ik heb de 330ohm en potmeter in serie met elkaar gezet, waarbij de potmeter vlak op de 3D-print ligt, zodat ik er gerust een schroevendraaier in kan steken. Met een pootje zit de potmeter vast aan de schakelaar en hij zit klem tegen de opstaande elementen op de 3D-print.

DSCN4202e.jpg DSCN4205.JPG

Qua afstelling weet ik niet of alles goed gaat. Zonder lens staan de twee laserbundels keurig evenwijdig, maar met lens zijn ze niet helemaal netjes te centreren, zoals op bovenstaande afbeelding te zien is.

DSCN4204.JPG

Het geheel liet zich eenvoudig monteren, mooi stukje 3D printwerk!

Even wat opbouwende kritiek:
Wat me opviel, is dat er net te weinig ruimte zit tussen de hendel met het lensje en de spiegel, waardoor bij het omklappen de lens tegen de spiegel aankomt. Ik moet er dus rekening mee houden de lens iets naar voren te duwen, maar zal later vandaag even wat ringetjes zoeken om de hendel iets uit te vullen. Verder zal ik de schroef van de lens met een druppeltje lock-tite vastzetten, want nu draait hij nog vanzelf los bij het wegklappen van de lens.

Nicolàs
 

InFINNity Deck

Observatory
Dag Arjan
Ik heb een vraag: de laser zendt een BALKJE licht uit dat door het lensje ook tot een expanderende balkvormige lichtbundel wordt omgezet Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
In het filmpje van Dale Eason zie ik mooie cirkelvormige lichtbundels. Ik draai aan de laser (enigszins) maar dat helpt niet Ook heb ik genoeg aan het lensje zitten regelen .De bundel moet echt in het midden van de lens hebben gezeten.
Hoi Arjan,

in mijn foto's is dat balkje licht goed te zien, is dat inderdaad de bedoeling?

Nicolàs
 

janvangastel

Meten is weten
Ik heb een vraag: de laser zendt een BALKJE licht uit dat door het lensje ook tot een expanderende balkvormige lichtbundel wordt omgezet
Zo'n balkje/rechthoekje is prima. Zo werken die lasers. Mijn laserstraal heeft ook die vorm. Er zijn ook lasers die een ronde bundel geven, maar voor het gebruik van de Bath maakt dat niets uit. Zo'n balkje is ook wel handig om de gelijke sterkte van beide bundels in te stellen. Je kunt dan de orientatie van het balkje zien. Beste resultaat is gewoonlijk bij een stand van ~45°.

Wat me opviel, is dat er net te weinig ruimte zit tussen de hendel met het lensje en de spiegel, waardoor bij het omklappen de lens tegen de spiegel aankomt
Klopt. Maar je hoeft het lensje niet zover weg te draaien. Als de stralenbundel niet meer door het lensje valt is het lensje ver genoeg weggedraaid

Qua afstelling weet ik niet of alles goed gaat. Zonder lens staan de twee laserbundels keurig evenwijdig, maar met lens zijn ze niet helemaal netjes te centreren, zoals op bovenstaande afbeelding te zien is.
Exacte centrering is ook niet nodig.
 
Laatst bewerkt:

PatrickB

Quaoar
Dank je wel, Arjan en Jan, voor al de voorbereidingen.
Na wat solderen en gepriegel met kleine moertjes, denk ik dat hij klaar is.
De fijnregeling van de hoek tussen de 2 uitgaande beams (horizontaal/verticaal) lijkt operationeel.
Bath_IF_1c.jpg
Volgende taak: koppelen aan een stevige driepoot.
Patrick
 

AtM

Prutser
Dat gaat de goede kant op!

Stevig is inderdaad het sleutelwoord, je wil geen trillingen hebben en de boel moet niet verschuiven als je aan de micrometers draait...

Edit: ik zie in beide Baths dat de bovenste micrometer op de plek zit waar je ook het camera objectief tegen de splitter aanschuift. Het is te overwegen de XYZ tafel om te bouwen zodat deze micrometer aan de overkant terechtkomt.

Edit: dat balkje is eigenlijk een langgerekte ovaal. De opening van de laser is langwerpig, de lange as van de ovaal staat loodrecht op de chip en de korte evenwijdig met de chip. De opening van de laser is pakweg 1x100 um, bundeldivergentie is ongeveer 40 gr in een richting en 7 gr in de andere. Het lense in de laser module maakt hier wel een parallelle bundel van, maar de doorsnede is nog steeds ovaal. Zie bijvoorbeeld hier.
 
Laatst bewerkt:

PatrickB

Quaoar
Dank je wel voor de opmerking, Arjan.
Ik heb de XYZ-onderdelen nu anders gemonteerd zodat de beamsplitter dicht te naderen is door de camera lens.
Ook de uitstekende vergrendelknopjes van het XY-tafeltje heb ik er maar afgedaan.
Op de IF heb ik ook twee (witte) plastic strips gelijmd om wegglijden van de batterij te voorkomen als je het statief verplaatst (ev. een iets hoger randje voorzien in een volgende versie ven het design).

Zoals links te zien heb ik ondertussen ook een koppelstukje gemaakt om de IF op een statief te monteren.
Rechts even gecontroleerd of camera volledig tot aan de beamsplitter geraakt:
opgelet, statiefpoten willen mekaar al wel eens voor de voeten lopen!
koppelstuk_1.jpgoverview1.jpg
Volgende week probeer ik de PPT-handleiding te begrijpen om zo een correcte uitlijning tussen IF-spiegel-camera te krijgen en dan volgt hopelijk "first Igram" 🎯

Ik hoop dat het zal lukken met de standaard zoom lens (18-55mm, 1:3.5-5.6) van mijn oude reflex.
De lens lijkt wel een beetje oversized tov het 10mm beamsplittertje.
 

janvangastel

Meten is weten
Ziet er prima uit!
De lens van een camera is zo goed als altijd groter dan de splitter, maar dat is geen probleem. Het gaat om het positioneren. Zorg om vignettering te voorkomen dat het diafragma van de camera zover mogelijk open staat. Je kunt dan nog (handmatig) spelen met belichtingstijd en eventueel ISO om de juiste belichting te krijgen.
 

AtM

Prutser
Ik gebruik dezelfde camera/lens.
Alles manueel instellen: focusseren op de spiegelrand en dan sluitertijd zo kort mogelijk voor een goede belichting.
 
Het is de bedoeling dat je focusseert op de spiegelrand door de beamsplitter en via het spiegeltje?
Dat is me totaal niet gelukt: ik zie gewoon de kast achter de meter, haaks op de richting naar de spiegel. Ik focusseer dan maar door de camera te draaien en zo op de spiegel te richten.
Ook is mijn enig mogelijke werkplek de zolder met CV ketel en open trapgat.Bij mijn talloze Foucaultmetingen heb ik daar geen last van gehad .Ik hoop niet dat de Bath veel gevoeliger is...
 

janvangastel

Meten is weten
Op die manier kan het ook Frans, als de afstand maar gelijk is aan de afstand door het spiegeltje.
Ik heb wel eens een 40 cm f/7.6 getest op mijn overloop, met een trapgat naar boven en een trapgat naar beneden en dat ging ook. Probeer een moment te kiezen dat de atmosfeer wat stabiel is. Misschien moet je met meer luchtbeweging wat meer wavefronts van interferogrammen middelen voor een betrouwbaar resultaat.
 
Dank Jan.
40 cm f7.6??
Dat wordt een hoge trap!
Maar Ik heb het ook gedaan en Wout van Reeven doet het ook met zijn 50 cm f5, dacht ik.
f 7 is goed te doen met Foucault en Ronchi.Ik heb een 25 cm f7 gemaakt in 7 stappen en ik vind het beeld bij hoge V prima.
Maar f4 en minder...
Ik heb jaren geleden een boek van het Franse echtpaar Lecleir gekocht over ATM. Ze behandelen daarin ook het maken van een 30 cm f3 spiegel.
Dat moet dan met de Foucault. Nou, dat zal niet meevallen... Ze hebben het niet echt (dacht ik) over de grote moeilijkheden bij zulke snelle spiegels.
 

InFINNity Deck

Observatory
Vandaag weer tijd gehad om verder te prutsen. Ik heb als camera voor de ZWO ASI290MC met tele-zoomlens (groot woord voor het dingetje) gekozen. Van aluminium een beugeltje gemaakt waarmee de camera vastzit aan de bovenste deel van het XYZ-tafeltje en dus met de optiek meebeweegt:

DSCN4209.JPG

Of ik daar weer slim aan gedaan heb, kan ik nog niet inschatten. Zoals het nu is, kan ik de positie en kijkrichting niet afstellen, mocht dat nodig zijn, dan volgt er een beugeltje versie 2... ;-)

Het beeld dat de camera pakt ziet er nu als volgt uit:

ZWO-ASI290MC_beeld.jpg

De lantaarnpaal was een dankbaar object om de spiegel af te stellen, dit gaat net als bij een sextant. :)

Nicolàs
 
Laatst bewerkt:

janvangastel

Meten is weten
Op zich een goed idee om de camera aan de interferometer vast te maken, maar alleen als het geen trillingen geeft die de interferogrammen verstoren. Ik zou in elk geval een soort van afstandsbediening gebruiken om de camera te bedienen.
 

InFINNity Deck

Observatory
Ok, goed om te horen. De afstandsbediening heet laptop in dit geval. Ik moet alleen oppassen dat de kabel goed vrij loopt. Eenmaal op statief kan de connector naar beneden hangen. Nu nog even een plaatje maken om het geheel op statief te zetten.

Nicolàs
 

janvangastel

Meten is weten
OK, nu zie ik wat voor camera het is. Ik heb een tijd een webcam gebruikt. Die zat ook vast aan de interferometer en werd ook bediend met een laptop.
Zoals het nu is, kan ik de positie en kijkrichting niet afstellen, mocht dat nodig zijn, dan volgt er een beugeltje versie 2... ;-)
Zo te zien staat de splitter -terecht - iets scheef en staat de camera daar niet haaks voor. Dat is wel nodig
 
Bovenaan Onderaan