On The Moon Again

Dit weekend is On The Moon Again (wwe.onthemoonagain.org), een wat minder bekend stoepsterrenkunde initiatief om mensen naar de Maan te laten kijken.

Gisteravond was ik met @markleeman en nog twee enthousiastelingen in Leidsche Rijn bij Castellum Hoge Woerd.

Het was een fijne avond en we stonden op de kruising van een redelijk bezocht fiets en wandelpad en vingen ook nog aardig wat bezoekers van het Castellum.

Uiteraard hielden we rekening met afstand houden en ik had ook schoonmaakdoekjes en hand sanitizer mee.

De komende avonden lijken goed, dus hierbij een oproep aan anderen om veilig een kijker op de stoep te zetten.

Bijlagen

• 88AC05BC-6B50-40E8-8EFF-2DD1B33729F0.jpeg
    88AC05BC-6B50-40E8-8EFF-2DD1B33729F0.jpeg
    481,9 KB · Weergaven: 49
  • 422B15A3-6D0B-45FC-B9A2-E8AA0A2B4A19.jpeg
    422B15A3-6D0B-45FC-B9A2-E8AA0A2B4A19.jpeg
    601,5 KB · Weergaven: 49

ener

René
Heel mooi initiatief. Ik speel zelf ook al een tijdje met het idee om mijn Dobson op straat te zetten om voorbijgangers te laten kijken naar de maan (en planeten als ze goed staan). Met de nieuwste ontwikkelingen binnen de pandemie, staat het weer even in de parkeermodus, maar ik ga het sowieso ook eens doen!

@ener in eerste instantie hadden we een drukkere plek bij het grote winkelcentrum in gedachten, maar daar zijn we van teruggekomen.

Ik ben bang dat dit er een was voor de komende maanden. Maar hopelijk ben ik te pessimistisch!

jeanpierre

keep it simple
Dit weekend is On The Moon Again (wwe.onthemoonagain.org), een wat minder bekend stoepsterrenkunde initiatief om mensen naar de Maan te laten kijken.
... Amaai mijnen frak Kamiel :)
Ik denk dat het Nederlandse initiatief 'Stoepsterrenkunde' er kwam na de aankondiging van editie twee van On The Moon Again. Dat moet ergens vorig jaar geweest zijn.
Voor de eerste editie (2019) van On The Moon Again hadden we (ik ben met SSVI partner van 'On The Moon Again') 1335 geregistreerde activiteiten in 77 landen. 2020 ging wegens corona niet door, en gisteren hadden we 337 initiatieven in 47 landen. Veel landen hebben nog steeds beperkingen... Maar sinds deze middag is een lezingmarathon bezig van 24 uur. Geregistreerd door RFI (Radio France International) 24 lezingen dus. Om 12 uur deze middag waren mensen online verboden van China, over Japan, Afghanistan, Iraaks Kurdistan, Togo, Cameroon, Nieuw Zeeland, VS, Colombia, Uruguay...
Er zijn 24 uur live beelden te zien van de maan van overal ter wereld dankzij Interstallar.
dus 'minder bekend' is niet direct het geval denk ik :sneaky: . Vooral als je het OTMA team bekijkt, wie dat allemaal steunt. EN de prijzen die je kan winnen zijn ook niet min.

jeanpierre

keep it simple
Maar in NL en op dit forum in mijn ogen echt niet zo bekend. In ieder geval wist niemand die bij ons langsliep ervan…
Tja... Als je de zoekterm 'onthemoonagain.org' ingeeft, dan zal je zien dat ik dit meerdere keren heb gepost. Maar dit is om de één of andere reden niet (of weinig) opgepikt. Maar er zijn sterrenwachten (toch minstens één waarvan ik weet heb) in NL die zijn geregistreerd, en ook een achttal individuelen. Maar goed: het is een event dat wereldwijd draait, en daar zijn we best tevreden mee. Om 20 uur vanavond ben ik virtueel te gast bij een groep in Mauritanië.
één van de lezingen op dit ogenblik (16:40)
lm.JPG

jeanpierre

keep it simple
De prijzen van de fotowedstrijd hebben we intussen ook toegekend.
SSVI en On the Moon Again: twee refractor telescopen Bresser Messier AR- 90/1200
gesigneerd door europese astronauten en zes Nobelprijswinnaars, met 2 oculairen, MirkOcular Full HD camera en zonnefilter (tweede en derde prijs) gaan naar:
Amirah Luna Izidine, MOZAMBIQUE en Saira Jimena Beltràn, COLOMBIA.
Alle resultaten van de fotowedstrijd ON The Moon Again 2021: https://www.onthemoonagain.org/results-contest
Volgend jaar zijn we weer van de partij!

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Ik ben ook elk jaar van de partij tijdens "On the Moon again" . Het weer zat dit jaar mee, zodat er genoeg 'volk'op de been was om een blik door de 30 cm dob te werpen. Het geeft me elke keer weer een kick en voldaan gevoel wanneer ik de reacties hoor en mensen met een glimlach op hun gezicht weer zie vertrekken. Dit jaar weliswaar met een flacon handgel en desinfectiemiddel maar dat mocht de pret niet drukken.

Bijlagen

• 20210717_195937.jpg
    20210717_195937.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 17
  • 20210717_195959.jpg
    20210717_195959.jpg
    1 MB · Weergaven: 18
Bovenaan Onderaan