Omegon 9x50 raci

geukensp

Meteoriet
Na een aantal tips op mijn vragen uit een andere thread had ik besloten een raci Finder scope aan te schaffen. Kwam er net eentje langs op te-les-koop, ideaal dus.
Vandaag aangekomen en ziet er nog als nieuw uit. Top dus.

En toch een vraagje. Als je door de scope kijk, dan staat het draadkruis niet recht op de kijk as. Geen idee of dit echt moet of de bedoeling is. Ik kan het oculair wel losser zetten en zo uitlijnen maar een elegante oplossing is dit niet.
Laat ik dit gewoon zo of zijn er andere oplossingen?

Gefeliciteerd met deze aankoop.
Wat bedoel je precies met "staat het draadkruis niet recht op de kijk as"?
Een draadkruis bestaat uit een horizontale lijn en een verticale lijn. Als die lijnen scherp in beeld verschijnen en sterren ook scherp zijn (na focussen), is de zoeker bruikbaar.
Het is normaal dat een zoeker bij eerste gebruik niet precies parallel staat aan de hoofdkijker. Dat is te verhelpen door de kijker met zoeker op een ver object te richten, bijv. kerktoren of heldere ster en aan de instelknoppen van de zoeker te draaien. Bij juiste instelling zie je het object centraal in de zoeker en in de telescoop.

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
En toch een vraagje. Als je door de scope kijk, dan staat het draadkruis niet recht op de kijk as. Geen idee of dit echt moet of de bedoeling is. Ik kan het oculair wel losser zetten en zo uitlijnen maar een elegante oplossing is dit niet.
Laat ik dit gewoon zo of zijn er andere oplossingen?
je kunt toch gewoon de zoeker draaien in zijn houder zodat het dradenkruis in elke gewenste positie gezet kan worden? Overigens maakt dat toch niet veel uit het snijpunt van het dradenkruis blijft gelijk.

geukensp

Meteoriet
Ik dacht dat in de ideale omstandigheden de horizontale lijn van het kruis uitgelijnd is met de horizon. Maar nu ik over nadenk maakt dit mss niet zo veel uit.

neen, maakt niet uit. Als je de kijker horizontaal en verticaal beweegt zie je ook wel in je zoeker hoe de sterren recht verschuiven, dus heb je daarvoor de lijnen van je kruisdraad niet nodig. Het zou ook hinderlijk kunnen zijn als die lijnen net samenvallen met je bewegingen.

Bovenaan Onderaan