Olifantenslurf van oktober '15. Vragen over bewerking

oetie

Obscuur Object
N.a.v. Maurice Toets topic over zijn prachtige foto van de kleerhanger, ben ik weer gaan nadenken over een 'probleem' waar ik al een aantal keer tegenaan ben gelopen. Ik krijg namelijk vaak de nevels niet uit de sterren getrokken. Natuurlijk lukt dat met de Andromedanevel heus nog wel, maar zodra het wat spannender wordt dan dat, worden de sterren erg dik en de nevels te subtiel. Ik heb een beetje gespeeld met maskers om tijdens het stretchen de sterren niet zo te laten opblazen, en ik weet dat noise reduction ook de scherpte kan aantasten, maar volgens mij moet er meer zijn. Ik kan wel langer gaan belichten, maar dan blijven de sterren helderder dan de nevels, toch? Is het antwoord dan filters? Of toch wat anders?

Hier is een voorbeeld: IC1396 gemaakt vanaf mijn balkon met de Samyang + Star Adventurer.

telliepantje-e1463391110352.jpg

Trouwens 120x 90 seconden op F2.0, ISO 400, gemodificeerde EOS450D. Ik weet niet zeker welke calibratieframes ik gebruikt heb.

oetie

Obscuur Object
Hier is er trouwens nog een: het hart van voerman (met ook duidelijk weer een flats-probleem)

aurigaklein.jpg

astromannetje

Donateur
Toch al heel aardige platen! Al snap ik wel wat je bedoelt, ik heb daar ook al moeite mee gehad. Lekker veel sterren dan ook op deze widefields, maakt het niet gemakkelijker...
Met welke lens is dit trouwens opgenomen? Ik zie F2 staan, maar de brandpuntsafstand is nu nog een beetje gokken ;)

Lifesvr

Vuurbal
In mijn zoektocht naar instructiefilmpjes kwam ik deze tegen: https://youtu.be/Ykz1ey6NZ7Q
Ook zijn vervolgfilmpjes zien er handig uit, maar zo ver ben ik nog niet (kleurenprobleem in dss is nog niet opgelost)

Misschien handig om op deze manier eens te bewerken? Misschien krijg je een resultaat dat meer naar jouw gevoel is?
(Zo'n hoop sterretjes zeg :eek: )

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Een effectieve maatregel om nevels meer te laten spreken is het reduceren van de sterdiameters. In Photoshop kun je dit doen met het zogenaamde minimum filter. Op de volgende website vind je een tutorial. Mogelijk kun je een vergelijkbare methode toepassen in GIMP?
http://photographingspace.com/star-reduction/

Je kunt ook de star removal action gebruiken van J-P Metsavainio
https://astroanarchy.blogspot.nl/2008/11/star-removal-ps-action.html?m=1

Een andere effectieve methode om sterren bij het stretchen niet uit te laten branden is door te werken met stermaskers. Het vraagt wat oefening om de maskers geleidelijk in de achtergrond over te laten gaan om te voorkomen dat je donkere halo's rond de sterren krijgt.
https://youtu.be/UZlpDFsugYk

oetie

Obscuur Object
Bedankt voor de adviezen tot dusver! Het gaat dus echt vooral om het verkleinen van de sterren? Ik gebruik PixInsight, en met maskers was ik al een stukje gekomen maar het is veel werk en het lukt me dus nog niet goed genoeg. Photoshop heb ik niet en wil ik eigenlijk ook niet.
Food for thought.. :)

@Astrosnoeky: Yep, geen telescoop. Er zijn heel veel mooie grote structuren in de hemel om te fotograferen zonder telescoop.

Laatst bewerkt:

dieseltijger

Erik Hoorn - Moderator
Het gaat dus echt vooral om het verkleinen van de sterren?

Lijkt mij inderdaad mooier. Ik heb tijdens de vakantie met Pixinsight zitten spelen, en dan kan je de sterren ook gewoon laten verdwijnen. Je houdt dan echt alleen de nevels over. Dat ziet er dan ook weer niet uit. Zodra ik tijd heb zal ik eens wat vergelijkinkjes posten.

Euhhh...pixinsight...even kijken hoe dat ook alweer in elkaar stak....

Laatst bewerkt door een moderator:

dieseltijger

Erik Hoorn - Moderator
Ik heb dus hier een opname met sterrenwolken:

lrgb.jpg

Daar pas ik in Pixinsight de Morph transformatie functie toe, die kleine details weghaalt:

kanweg.jpg

Met als resultaat weggepoetste, vervaagde sterren:

lrgbstarsurpressed.jpg

Maar beter is het om de sterdiameters te reduceren:

<pixinsight held gezocht>

oetie

Obscuur Object
Tegek, dit! Ik heb de tutorial uit mijn linkje gevolgd en dat heeft een heel knap resultaat. Cropjes ter illustratie:

Dit is hopseflops, gas op die lollie en zonder pardon die Morphological transformation eroverheen:
gasopdielolliecore.jpg

Dit is even een maskertje aanmaken en een kusje erbij:
bamjonguhcore.jpg

Thnx mannen! Dit is een ontzettende verbetering!

dieseltijger

Erik Hoorn - Moderator
Ha! Ik heb er zin in. Ik had een idioot lange wormflow opgedoken voor bewerkingen specifiek voor een dslr (huh???). Even graven op de laptop. Even weer de pixinsight denkwijze uit z'n winterslaap schudden. Leuk!!!

svdwal

Sander - Moderator
Dit klinkt allemaal als toverspreuken uitspreken. Gelukkig zitten er wat herkenbare woorden bij, vooral in dat gelinkte verhaal. In ieder geval heet de truuk "mathematical morphology", en het werkt als een filter. je kan er allerlei vormen mee kleiner maken, niet alleen sterren.

RCS

Ralph
Is het antwoord dan filters?

Optische filters doen ook wonderen!

50 mm lens op F/2.8, 60 seconden, ingebouwde Bayer RGB:
milky_way_RGB_60s_50mm_F2.8_small.jpg

50 mm lens op F/2.8, 600 seconden H-alpha + 600 seconden O-III, bi-color:
milky_way_H-alpha_O-III_600s_50mm_F2.8_small.jpg

Verder niet al te veel speciale bewerking.

Bovenaan Onderaan