Oktober 2007 : M31 (andromeda nevel )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Waarnemers,

Eerst mijn complimenten voor de voorgaande foto's, erg fraai!

Hier is dan mijn bijdrage voor deze maand.
Een klein stukje M31, vannacht bekeken. Het ging me om de kern en de binnenste stofband. De gebruikte vergroting was 178x. De merkloze ortho gaf een lekker klein beeldveld zodat de schets snel klaar was. Het schetsen heeft me wel wat blaren en een hoop statische electriciteit opgeleverd. :)
De kern is duidelijk puntvormig bij deze vergroting. De stofband is niet moeilijk om te zien, alleen waar de stofband aan de buitenkant weer overgaat in nevel is wel wat lastiger. Door het object door het beeld te laten bewegen word het een stuk duidelijker.
De waarneemcondities waren redelijk, maar erg vochtig. Een koel briesje was genoeg om dauw een tijdje weg te houden. Met veel moeite was er zwaar perifeer een grensmag van krap 6 in het zenith uit te persen.
De gebruikte telescoop is een 20cm F/4.

Ben alvast benieuwd naar het object van de volgende maand :)

groeten,

hoi allemaal,
prachtige foto's en schetsen hier al gezien! goed bezig!
ralon: ik zou het inderdaad een keer zonder filter proberen. de kern zou volgens mij bij 6 min subs al zwaar overbelicht moeten zijn, en dat is nu niet het geval. kan je mooi met deze opname combineren, want het is een prachtige foto's, perfecte guiding en focus!
M15: ook jou foto ziet er al prachtig uit, maar je kan naast darks ook flats proberen. er is redelijk wat vignetting zichtbaar, en dat maakt het processen lastig. met een aantal flats (en flat darks) is dit vrijwel volledig te voorkomen.

en dan nu mijn bescheiden bijdrage. het is mijn 1e poging op M31. heb de beste 40 van 51 subs gebruikt. helaas kon ik niet langer gaan dan 90 sec (door slechte tracking en veel lichtvervuiling). misschien ga ik binnenkort nog een keer terug om langere belichtingen te gaan nemen.

WO 66mm SD met WO 0.8x FR/FF
Canon 350D (stock) op vixen GP (unguided)
40 x 90 sec, iso 800 (totaal 1 uur)
20 darks, flats en flat darks

commentaar, op en/of aanmerkingen en vragen zijn meer dan welkom.
groetjes...

Schipluiden zei:
en dan nu mijn bescheiden bijdrage. het is mijn 1e poging op M31. heb de beste 40 van 51 subs gebruikt. helaas kon ik niet langer gaan dan 90 sec (door slechte tracking en veel lichtvervuiling). misschien ga ik binnenkort nog een keer terug om langere belichtingen te gaan nemen.

:shock:

Prachtig!!! Zeker voor de eerste keer!!

Ook de rest doet heel erg zijn best zie ik! :)

Wat hebben we hier toch een paar goede astrofotografen op het forum!

Fantastisch! Geweldig om de foto's weer binnen te zien stromen nu de winter in aantocht is. Ga zo door :goedgedaan

Wat een verschil op visueel gebied hebben een camera en ons oog toch..!!

Goed bezig allemaal..!! :goedgedaan prachtig

Hier nog een keer M31, 8x5 minuten in zwart wit. Ik heb zo hard moeten processen om de vignettering tegen te gaan dat de kleur wat roze is geworden vandaar z/w.

350D, Megrez EDT 80, WO FF/FR, Vixen SP

M31 schets, nog een keer, maar niet ge"soften"ed

M31 schets, nog een keer, maar niet ge"soften"ed

Weet eigenlijk niet wat ik mooier vind...

goede ogen?

goede ogen?

Fijn te horen dat ik goede ogen heb.
Zelf twijfel ik daar wel eens aan.
Loopt altijd met brillen te goochelen tegenwoordig.
Maar de lichtgevoeligheid is blijkbaar ok.

Kijker werd in de hand vastgehouden, liggend in tuinstoel.
Wel een goed ding, 7 x 35 Caldwell, heb ik van mijn opa geerfd.
Soms te koop op marktplaats voor 10 Euro...

Vroeger keek ik vaak met een vriend samen naar de sterren.
Hij had een 8 x 50, maar die van mij gaf altijd een veel helderder beeld.
Denk dat het de coating is.

De plek doet ook een hoop natuurlijk (Zeeland, wel een uurtje rijden voor mij)

mooie schets! erg veel detail voor een waarneming met een verrekijker! ik vind persoonlijk de tweede afbeelding het mooiste...
groetjes, maarten

Scherp mooier

Scherp mooier

Ik ook, bij nader inzien.
Ik heb 'm nog wel even uitgeknipt en gestretched, dat was ik vergeten.

Ik zat gisteravond ook met een verrekijker in de aanslag, een oud ding hoor een carl zeiss 8 x 30, zag bij lange na niet hetgeen wat de schets laat zien, maar kon wel een vaag vlekje ontdekken.
Heb mn verrekijker toen maar eens op een statief geplaatst, toen was er wat meer te zien al.

Omstandigheden

Omstandigheden

De schets is gemaakt op zo.ochtend ca 02:30, hij stond toen zo'n beetje recht boven mijn hoofd. Dat scheelde zelfs op zo'n heel donkere plek. Al op 50 graden boven de horizon was er beduidend meer skyglow.

Ik heb vaak in Zwitserland op 1900 m 's nachts naar de Andromeda nevel gekeken met dezelfde 7 x 35. Dacht altijd dat de kern de hele nevel was. Tot mijn stomme verbazing zag ik afgelopen zo. ochtend hoe groot ie eigenlijk is. (door een "echte" telescoop heb ik nog nooit gekeken).

Ik ben wel zo'n 4 uur aan het waarnemen geweest op maar twee objecten, in Zwitserland door de kou nooit langer dan 30 minuten. Mijn ogen waren dus heel goed aan het donker gewend. Eerst de ringnevel (niets meer dan een piepklein puntje dat zich af en toe met perifeer kijken liet zien). Na twee uur naar de ringnevel getuurd te hebben was de Andromeda nevel een verademing.

Tekenen doe ik bij een flets rood lampje, auto's reden daar niet. Uiteindelijk was de adaptatie zo goed dat ik zonder lamp mijn spullen op de tafel kon vinden.

Hulde aan alle mooie plaatjes hier ! :goedgedaan

Ik kan niet tekenen in het donker (petje af voor alle schetsen), dus moeten jullie het maar met een foto'tje doen.

Kleine uitleg: het is gelijk een first light van zowel m'n nieuwe scoopje als met mijn 350D in prime focus én sowieso mijn first light van M31, ja zélfs mijn first light in PS. kortom alleen maar light producten deze keer.
Dus een mager foto'tje als resultaat. :roll:

(vraag me alleen af wat die paarse vlek daar doet linksboven en hoe die er komt en waarom die er zit)

Het tot standkomen van dit gebeuren bespreek ik in mijn first light topic.

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=114922#114922

Ook al is het een kort verhaal, ik ga 'm hier niet overnieuw tiepen. :wink:

Ook zijn dit mijn 1e stapjes in PS, wat ik eerder een eng programma vond. :wink:

Wolkewietje zei:
Dus een mager foto'tje als resultaat. :roll:
Whaha! Als jij dit een mager fotootje noemt, dan weet ik het ook niet meer..

Een prachtige plaat voor de eerste keer! :goedgedaan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan