Oculairen voor een 50 mm Lunt

svdwal

Sander - Moderator
Een nieuw speeltje, de 50 mm Lunt zonnetelescoop. Vandaag geen last van de wolken dus zitten(d) kijken. Leren tunen, en diverse oculairen uitgeprobeerd. Het scoopje heeft maar 350 mm brandpuntslengte, dus je komt al snel met korte oculair-brandpuntslengtes aanzetten. Ik begon met een no-name 20-8 zoom oculair, daarna wat ortho's tussen 12 en 6 mm geprobeerd, een 6 mm Delos, 8 en 6 mm planetaries en de ortho's met barlows.

- Het zoomoculair kijkt prima, maar vergroot niet genoeg. 8 mm geeft 44x, dat is toch nog wel wat weinig.
- de 6mm Delos (58x) heeft een prima beeld, en de oogplaatsing is prima.
- De ortho's gaan redelijk. Pobleem is het afschermen van het oog en het plaatsen van je oog op de goede plek.
- De orthos's met barlow komen niet in focus. kan niet diep genoeg indraaien
- De planetaries doen het ook prima, ook een fijne oogplaatsing.
- Korter dan 6 mm zou moeten werken, 5, 4 mm voor 70x en 87x.
- en groot beeldveld lijkt handig want een grote zon en nog ruimte voor de fakkels en protuberansen op de rand
- een zoomoculair lijkt handig want makkelijk beste vergroting zoeken voor de momentane seeing.

opties

- Hyperion heeft een zoom 24-8 met 2.25x barlow zodat je tot 3.5 mm, 100x vergroten kan. Maar kom ik dan nog in focus?
- Lunt heeft een zoomoculair, maar dat gaat maar tot 7.2 mm, en dat is te weinig vergroting
- Nagler 3-6 mm zoom is te weinig range,

Plan b is een paar planetaries, maar dat kost weer veel ruimte.

plan c is klooien met glaswegcorrectors en barlow-elementen op zoom-oculairen schroeven, maar dat is gedoe.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik heb op mijn 60mm Lunt jarenlang gewerkt met planetaries, die voldoen in principe goed.
Ik heb nu een Pentax 6,5-19,5 mm zoom, die wordt op sommige fora speciaal voor H-Alpha aanbevolen, en ik ben er ook erg tevreden over. Daaronder gebruik ik 6, 5 en 4 mm Vixen SLV's. Fijne inkijk, mooi scherp. Je kan altijd een keer komen vergelijken. :)

(bij erg goede seeing had ik ook een 3,5mm Vixen LVW gebruikt. Ook erg goed, maar die heb ik doorverkocht.)

MichelB

Michel
Hij is erg duur, maar een 3-6mm TV zoom oculair lijkt mij ideaal. Helaas heb ik die nog niet kunnen proberen.

skyfan

over de datum
En de SvBony zoom 3-8 mm , 167 euro thuisbezorgd bij Ali, en heeft wel een aardige review, wel wat weinig oogafstand.

MichelB

Michel
De LS50 is wel erg kritisch hoe ver het oculair in het blocking filter gaat, een Baader Zoom komt al niet in focus. Ik zou dus wel voorzichtig zijn om het oculair allee hiervoor aan te schaffen.

Bovenaan Onderaan