Object van de Maand september 2023: M 57

17 september, rond middernacht klaart het op in Grandpré. De seeing blijkt uitmuntend. @TomC ziet - zonder al te veel moeite - de centrale ster van M57 in zijn 40 cm telescoop. Hé, dat wil ik ook wel eens proberen in mijn 30 cm!
Pas bij een vergroting van 343x meen ik héél af en toe in een flits de centrale ster te kunnen oppikken. Bij 525x heb ik het vermoeden dat ik de centrale ster soms heel even kan vasthouden. Maar het blijft limiet. Een vergroting van 750x is duidelijk te veel van het goede (en daarenboven zeer lastig om - zonder volgplatform - te volgen).
Ondertussen is @SkyNomad ook op jacht met zijn C11, eerst zonder succes. Dan leent hij bij @sixela een 4 mm Takahashi oculair en daarmee lukt het wel. Dat moet ik ook proberen! Ik leen op mijn beurt het oculair dat samen met een 2x barlow een vergroting van ongeveer 650x geeft. Dat bleek de ideale vergroting: heel soms kon ik de centrale ster 'vasthouden'. Me happy.

17 september, rond middernacht klaart het op in Grandpré. De seeing blijkt uitmuntend. @TomC ziet - zonder al te veel moeite - de centrale ster van M57 in zijn 40 cm telescoop. Hé, dat wil ik ook wel eens proberen in mijn 30 cm!
Pas bij een vergroting van 343x meen ik héél af en toe in een flits de centrale ster te kunnen oppikken. Bij 525x heb ik het vermoeden dat ik de centrale ster soms heel even kan vasthouden. Maar het blijft limiet. Een vergroting van 750x is duidelijk te veel van het goede (en daarenboven zeer lastig om - zonder volgplatform - te volgen).
Ondertussen is @SkyNomad ook op jacht met zijn C11, eerst zonder succes. Dan leent hij bij @sixela een 4 mm Takahashi oculair en daarmee lukt het wel. Dat moet ik ook proberen! Ik leen op mijn beurt het oculair dat samen met een 2x barlow een vergroting van ongeveer 650x geeft. Dat bleek de ideale vergroting: heel soms kon ik de centrale ster 'vasthouden'. Me happy.
Mooi om te lezen al die combinaties van telescopen en oculairs!

Die nacht was absurd goed qua seeing; nog nooit kon ik de centrale ster in M57 zo vlot zien. Bij mijn "start"vergroting van 115x was het fijne puntje plots detecteerbaar, nooit eerder meegemaakt. Eerdere pogingen vroegen steeds 200x en hogere vergroting. Zo bijzonder: klein compact ringetje met daarin een ragfijn speldje.

Met de 30” op La Palma (langs de LP-4, in het zicht van de GTC en andere telescopen) met ruim 700x vergroot (Televue Ethos 3.7 SX): het is helemaal geen mooi ringetje meer, maar een rafelig geval. Rondom, aan de buitenkant, draderige uitsteekseltjes, en een centrale ster die wel zichtbaar is, maar bij lagere vergroting in deze telescoop beter te zien is. Opvallend!

Die nacht was absurd goed qua seeing; nog nooit kon ik de centrale ster in M57 zo vlot zien. Bij mijn "start"vergroting van 115x was het fijne puntje plots detecteerbaar, nooit eerder meegemaakt. Eerdere pogingen vroegen steeds 200x en hogere vergroting. Zo bijzonder: klein compact ringetje met daarin een ragfijn speldje.
Ik heb ook al deze ervaring gehad - bij uitmuntende seeing zie je de centrale ster bij lage vergroting.
Dat vind ik verrassend, je zou net verwachten dat bij lagere vergroting de seeing minder invloed heeft op de zichtbaarheid van de centrale ster.

Gisteren de 10" f/5 dob in de tuin klaargezet om de buren een blik op de maan te geven. Voor hun de eerste keer om door een (fatsoenlijke) telescoop te kijken. Daarna zelf nog op zoek gegaan naar M57. Ik ben niet zo bedreven in starhoppen en fotografeer vooral (platesolve en goto zijn mijn vrienden), maar M57 was snel gevonden. Mooi en helder object. Geen centrale ster gezien, maar had ook wel wat last storend maanlicht. Op een gegeven moment ook last van gekke reflecties in het beeld. Bleek dat er bij de buren boven op een slaapkamer de verlichting aan was gezet. Die scheen bijna recht de telescoop in... gelukkig gingen daar de gordijnen snel dicht. Vermoeidheid (lange fietstocht gemaakt overdag tegen de wind in) nam al snel de overhand dus geen andere objecten bekeken. Vanochtend in de schemering nog wel even naar Jupiter gegluurd. Misschien lukt het de komende weken nog om de C11 met camera erop te richten.

Voor mij de eerste keer om dit object op te zoeken...
De nieuwe 10" f/5 dob schreeuwde om naar buiten te gaan, dus opgezet in de tuin en zoeken maar. Verrassend makkelijk te vinden, daarzo in de Lier.
Transparantie was erg goed (tot 22u toen er hoge bewolking binnen kwam drijven), seeing iets minder. Met de ES 24 mm (52x) al een mooi ringetje zichtbaar, doorvergroten met de ES 8.5 mm (147x) gaf een duidelijk ovaalvormig neveltje waarvan de binnenzijde minder donker was dan de omgeving. Centrale ster niet gezien, terwijl de best waargenomen magnitude die avond 14.0 is geweest. Wellicht toch te weinig contrast binnenin de ring.
Doorvergroten met de 2x barlow leverde weinig op, en de UHC filter voegde ook niet al teveel toe.

Al met al, waanzinnig die planetaire nevels, met zo'n 25 cm telescoop komen ze echt tot hun recht!

Laatst bewerkt:
Voor mij de eerste keer om dit object op te zoeken...
De nieuwe 10" f/5 dob schreeuwde om naar buiten te gaan, dus opgezet in de tuin en zoeken maar. Verrassend makkelijk te vinden, daarzo in de Lier.
Transparantie was erg goed (tot 22u toen er hoge bewolking binnen kwam drijven), seeing iets minder. Met de ES 24 mm (52x al een mooi ringetje zichtbaar) doorvergroten met de ES 8.5 mm (150x) gaf een duidelijk ovaalvormig neveltje waarvan de binnenzijde minder donker was dan de omgeving. Centrale ster niet gezien, terwijl de best waargenomen magnitude die avond 14.0 is geweest. Wellicht toch te weinig contrast binnenin de ring.
Doorvergroten met de 2x barlow leverde weinig op, en de UHC filter voegde ook niet al teveel toe.

Al met al, waanzinnig die planetaire nevels, met zo'n 25 cm telescoop komen ze echt tot hun recht!
Ja voor deep sky is een grote diameter wel fijn, al kom ik met mijn 150 millimetertje ook nog een heel eind.
Het verbaasd me iedere keer weer hoeveel zo'n kleintje nog laat zien. Ik ben met de NGC catalogus bezig en heb er al heel wat
af kunnen vinken, veel meer dat ik van te voren dacht. Maar het is dan ook een hele goede, 1 van de beste telescopen die ik gehad heb, en dat zijn er
veel geweest.

Ja voor deep sky is een grote diameter wel fijn, al kom ik met mijn 150 millimetertje ook nog een heel eind.
Het verbaasd me iedere keer weer hoeveel zo'n kleintje nog laat zien. Ik ben met de NGC catalogus bezig en heb er al heel wat
af kunnen vinken, veel meer dat ik van te voren dacht. Maar het is dan ook een hele goede, 1 van de beste telescopen die ik gehad heb, en dat zijn er
veel geweest.
Beetje off-topic, maar wat voor telescoop is jouw 150 mm Big Bear, en welke oculairen heb je erbij?
En heb je toevallig nog tips voor een handige/leuke spaarkaart voor de Messiers of NGC's? Daar ben ik nog naar op zoek, want ik wil ze natuurlijk ook allemaal sparen ;)

Beetje off-topic, maar wat voor telescoop is jouw 150 mm Big Bear, en welke oculairen heb je erbij?
En heb je toevallig nog tips voor een handige/leuke spaarkaart voor de Messiers of NGC's? Daar ben ik nog naar op zoek, want ik wil ze natuurlijk ook allemaal sparen ;)
Een Meade LXD75 152/762 Newton. De ''beruchte'' Lidl telescoop. Oculairs zijn een 12,5 mm cirkel T Ortho, een ES 16mm 68 graden , een ES 6,5mm 58 graden, een 26mm Meade
Plössl serie 4000, en een Skywatcher 9 en 20mm. De laatste 2 zaten standaard bij mijn Mak180.
NGC objecten zoek ik op Stellarium , en kijk dan of ik ze kan zien. Maar ook uit verslagen hier op het forum. Wel met een magnitude van max 10 , omdat nog
hoger weinig zin heeft in de lichtvervuiling hier. Maar lijsten zijn ongetwijfeld ook op het internet te vinden.
Deze heb ik ook nog, daar kan ik nog meer uithalen,
Voorbeeld van een NGC lijst;

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan