Object van de Maand September 2021: NGC 6891

TomC

Arp_244
Eergisteren avond met de 16" Alkaid naar NGC 6891 gekeken, onder een licht gesluierde hemel in Grandpré. Bij 80x vergroting was de planetaire nevel reeds te herkennen als een pluizig vlekje, subtiel groen gekleurd terwijl de omliggende veldsterren rustig wit bleven.
Bij 200x vergroting werd het schijfje veel duidelijker, ronde vorm zonder verheldering. De centrale ster is perifeer continu te zien, een prettig plaatje!
Andere waarnemers ten velde konden mee genieten en diezelfde details bevestigen.

Bedankt @sdn dat de waarneming telt. De verwachtingen waren al laag, heb ondertussen genoeg vage wolkjes gezien, maar ik had stiekem gehoopt dat het met de 8" iets fraaier zou zijn dan een wazige ster. De zoektocht zelf was gelukkig wel erg leuk.

De collimatie leek redelijk goed, beter dan de vorige keer want er zat nu vrijwel geen deuk in de concentrische ringen op een ster uit focus. Misschien moet ik het nog beter doen, en het ding mee de stad uitnemen, het stadslicht hielp ook niet echt mee.

Zodra het kan komt er een nieuwe poging, want er komt morgen een nieuwe 12mm-Morpheus waarmee ik ~200x kan doen net als @TomC, in plaats van 270x, want dat werkte niet echt lekker met de turbulentie. 211x met de refractor ging een stuk beter, maar ik zag alleen bijna niks.

Bovenaan Onderaan