Object van de Maand Oktober 2022: NGC 7332 / 39

TomC

Arp_244
De hoge temperaturen zijn finaal van de tabellen en ook de regenachtige dagen zijn terug gekeerd - de herfst heeft haar intrede niet gemist. Op astronomisch gebied zijn de nachten plots veel langer geworden en het seizoen van de sterrenstelsels is terug aangebroken.

Deze maand bezoeken we NGC 7332 en NGC 7339 in het grote sterrenbeeld Pegasus. Beide sterrenstelsels zijn hoog aan de hemel terug te vinden en de starhop is geen complexe opdracht.

ngc7332_chartOvdM.jpg
Kaart : https://www.deepskycorner.ch/ngc7332/ngc7332.en.php

Beide stelsels liggen bij lage vergroting samen in één beeld, waarbij NGC 7332 meer helder is dan NGC 7339. Deze laatste zou met een 20cm telescoop zichtbaar moeten zijn, echter bij de juiste combinatie van een voldoende donkere hemel en een heldere transparante nacht. Wie slaagt hierin, misschien lukt het iemand zelfs met een kleinere telescoop!

Bij een wat hogere vergroting kan je ontdekken wat de samenstand van beide stelsels zo boeiend maakt. We horen graag jullie waarneming!
Het OvdM team.

Laatst bewerkt:

skyfan

over de datum
Nou, een heel klein beetje smokkelen in de tijd: eergisteravond heb ik ze in Oegstgeest allebei gezien tegen elf uur , vlak voor ze door de wolken bedekt zouden worden. Met de 21 cm f/11.5 Mewlon, plus Astronomik CLS filter, en 17 mm ES 92 graden oculair. NGC 7332 is een klein slank stelsel met helder centrum en uitlopers ,net boven een ster, en wijst schuin rechts van twee sterren verderop, lijkt wat op een miniatuur M31. NGC 7339 komt pas tevoorschijn na 5 minuten kijken onder de monnikskap (in mijn tuin is veel strooilicht), zit links onder 7332 en is perifeer kijkend egaal, ovaal en veel groter dan 7332. Omstandigheden: tijdelijk heldere lucht na wegtrekkend front uit NW, NELM ca 5,0.
Zonder filter was 7339 niet te zien.
Maar uiteraard zal ik ze bij een komende gelegenheid weer opzoeken.

Rem

Rogue planet
Leuk object, allebei nog niet eerder gezien. Vanavond een poging gewaagd, want het is hier in Leiden zomaar helder, met een af en toe overtrekkende wolk. De starhop is inderdaad niet moeilijk vanuit Scheat, de ster rechts bovenin het herfstvierkant van Pegasus.

Eens op de juiste plaats, wijst een driehoek van vrij heldere sterren NGC7332 aan, die heel goed te zien is. Beet. Flink doorvergroten, 300x, geeft het beste beeld. Het is een lang dun stelsel, dat zelf weer wijst naar twee sterren, waarmee buurstelsel NGC7339 een bijna gelijkzijdige driehoek zou moeten maken. Maar dat stelsel is blijkbaar een stuk zwakker; af en toe denk ik een zweem te zien maar het is te onzeker om van een waarneming te spreken. Niet zo gek, met de extra lichtvervuiling van de 3 oktober-kermis.

Hopelijk later deze maand een donkere hemel in het Dijkgatsbos.

Laatst bewerkt:

skyfan

over de datum
Ik zit in Oegstgeest wat verder van de Oktoberkermis af, en het was hier weer behoorlijk transparant tussen af en toe overdrijvende wolken. Ik kon bij 142x met CLS filter met de 210 Mewlon nu ook een sterkern in NGC 7332 zien, en zag ook weer perifeer 7339 als een ovale zwakke wolk. Veel meer valt er denk ik hier niet uit te halen. NELM weer mag 5 of ietsje meer, de mag 5 ster in UMi kon ik zien.
Dijksgatbos! Dat moet dan ook maar eens.

Roel

Pyrotechnische razernij
Gisteren heb ik van dit duo een schetsje gemaakt door de 635mm Dobson vanaf de Papenslagweg.

Een heel mooi sterrrenstelsel-duo, met onderling frappante verschillen.
De helderste van de twee is NGC 7332, een spoelvormige veeg met een heldere centrumpit. Lange puntige uitlopers.
NGC 7339 is groter, maar een wel stukje zwakker. Een vrij uniforme veeg, zonder duidelijk centrum. Hoog vergroten toont een twijfelachtige hint van vlokkerigheid.

Noord is links, west is boven.

Schets_NGC7332_NGC7339_20221002_1000px.jpg

Laatst bewerkt:

Jef De Wit

Donateur
2 oktober, 30 cm Newton, lichtvervuilde tuin (SQM 19.2 / Bortle 7)

- 50x: de kern van NGC 7332 is met moeite direct zichtbaar, zonder probleem met perifeer kijken, oriëntatie is detecteerbaar (gericht naar een heldere ster ten zuiden, zoals op de fijne schets van @Roel ), van NGC 7339 geen spoor
- 92x: NGC 7339 is nog steeds niet te zien
- 171x: na een tijdje 'turen' slaag ik er in om NGC 7339 te lokaliseren, af en toe perifeer zichtbaar als een egaal zeer zwak vlekje, met CLS-filter iets beter te zien, ik meen zelfs af en toe een hint van de oriëntatie op te vangen
- 240x: NGC 7339 is iets minder goed, ook bij deze vergroting zorgt de CLS-filter voor een kleine verbetering
- 92x: nu ik de exacte positie ken, probeer ik NGC 7339 terug aan lagere vergroting te detecteren, maar ik geraak niet verder dan een (perifeer) vermoeden (CLS kan me deze keer niet helpen)

Bovenaan Onderaan