Object van de Maand Oktober 2021: Neptunus (& Triton)

Mooi, ik ben er hartstikke blij mee!

Zojuist ook even de ES127/952+17.5-Morpheus buiten gezet met alleen een RDF. Na meerdere malen mis gemikt te hebben lukte het met de verrekijker om bijna raak te schieten. Ik mikte op het heldere drietal, maar kreeg de linker wegwijzer in beeld, ook goed.

Neptunus daarna snel gevonden op ~54x. De verrekijker liet het object zo nu en dan zien, maar op deze vergroting was geen schijf te zien. Als je goed kijkt is het op deze lage vergroting een planeet vermomd als blauwige ster.

Op ~105x was er nog steeds niks bijzonders te zien, Triton kan ik wel vergeten met deze kijker, want die komt met mijn oculairs niet hoger dan ~211x. Maar een pad vinden en zo ook het object is hartstikke leuk!

NVDW

Lave System
Dit is eigenlijk een onverwacht verslag :)
Telkens voor ik ga slapen,kijk ik nog eens door het raam naar buiten. Ik had niet echt de voorspelling bekeken en zag de heldere hemel. Vlug een trui aangetrokken en ik dacht even dat er in het zenith een wolkensluier was maar zowaar......ik zag de melkweg met het blote oog van Cassiopeia tot iets boven Altair! Klinkt misschien banaal maar waar ik woon,is dit geen evidentie (@Lifesvr kan dit beamen). De laatste keer dat ik hem hier gezien heb,was begin jaren 90. Aanvankelijk dacht ik terug binnen te gaan maar ik heb toch eens gewaagd om Neptunus te zoeken met de Helios 10x50. Ik heb niet zo een vaste hand maar ik vond de bracket niet om hem op het fotostatief te zetten. Dan maar zo....Een vlugge check op Skysafari waar ik moest zijn, bracht me heel snel op een opvallend patroon van 3 sterren in een boogje dat ik herkende op de tweede kaart van @sixela. Vandaar was het een simpel sprongetje en na controle in SS,bleek ik Neptunus in beeld te hebben: niet zo scherp als een ster, ik kan niet zeggen dat ik de stip als blauw zag,eerder grauw. Had ik nog iets meer zin en tijd gehad,had ik de telescoop er op gezet maar de wolken zijn ondertussen van de partij. Ik denk met deze seeing,Triton heel misschien ook zou kunnen te zien geweest zijn.
Ik heb deze heel korte sessie dan maar afgesloten met ff door de Melkweg te struinen met de 10x50. Blijft genieten!

skyfan

over de datum
Gisteravond was de seeing heel goed, de transparantie echter zeker in de zuidhoek minder door al het vocht in de lucht. Met de TS125 ED was met de 4mm nagler (ca 250x ) Neptunus als een scherp lichtblauw bolletje te zien. Triton was onzichtbaar.

Wout87

Meteoriet
Met m'n nieuwe 9x50 RACI finderscope voor het eerst Neptunus kunnen vinden (vanuit de stad). Met zowel m'n 26, 9 als 7mm oculair bleef het er uit ziet als een heel zwak sterretje dat erg lastig scherp te krijgen was (lukte niet). Het blauw was zo goed als niet te zien. Hopelijk zondag avond betere seeing. Dan het nogmaals proberen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ach, vergeten. In Medendorf Neptunus gespot in de 400mm f/4,5 plus Paracorr. Al in de 17mm (120x) duidelijk een vaalblauw bolletje. Uiteindelijk bekeken met de 5mm Pentax XO (410x) en dan was Triton klaar als een klontje, toen bijna pal Noord onder de planeet.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan