Object van de Maand Oktober 2021: Neptunus (& Triton)

markus17

Ganymedes
Mooi, ik ben er hartstikke blij mee!

Zojuist ook even de ES127/952+17.5-Morpheus buiten gezet met alleen een RDF. Na meerdere malen mis gemikt te hebben lukte het met de verrekijker om bijna raak te schieten. Ik mikte op het heldere drietal, maar kreeg de linker wegwijzer in beeld, ook goed.

Neptunus daarna snel gevonden op ~54x. De verrekijker liet het object zo nu en dan zien, maar op deze vergroting was geen schijf te zien. Als je goed kijkt is het op deze lage vergroting een planeet vermomd als blauwige ster.

Op ~105x was er nog steeds niks bijzonders te zien, Triton kan ik wel vergeten met deze kijker, want die komt met mijn oculairs niet hoger dan ~211x. Maar een pad vinden en zo ook het object is hartstikke leuk!

NVDW

Lave System
Dit is eigenlijk een onverwacht verslag :)
Telkens voor ik ga slapen,kijk ik nog eens door het raam naar buiten. Ik had niet echt de voorspelling bekeken en zag de heldere hemel. Vlug een trui aangetrokken en ik dacht even dat er in het zenith een wolkensluier was maar zowaar......ik zag de melkweg met het blote oog van Cassiopeia tot iets boven Altair! Klinkt misschien banaal maar waar ik woon,is dit geen evidentie (@Lifesvr kan dit beamen). De laatste keer dat ik hem hier gezien heb,was begin jaren 90. Aanvankelijk dacht ik terug binnen te gaan maar ik heb toch eens gewaagd om Neptunus te zoeken met de Helios 10x50. Ik heb niet zo een vaste hand maar ik vond de bracket niet om hem op het fotostatief te zetten. Dan maar zo....Een vlugge check op Skysafari waar ik moest zijn, bracht me heel snel op een opvallend patroon van 3 sterren in een boogje dat ik herkende op de tweede kaart van @sixela. Vandaar was het een simpel sprongetje en na controle in SS,bleek ik Neptunus in beeld te hebben: niet zo scherp als een ster, ik kan niet zeggen dat ik de stip als blauw zag,eerder grauw. Had ik nog iets meer zin en tijd gehad,had ik de telescoop er op gezet maar de wolken zijn ondertussen van de partij. Ik denk met deze seeing,Triton heel misschien ook zou kunnen te zien geweest zijn.
Ik heb deze heel korte sessie dan maar afgesloten met ff door de Melkweg te struinen met de 10x50. Blijft genieten!

skyfan

over de datum
Gisteravond was de seeing heel goed, de transparantie echter zeker in de zuidhoek minder door al het vocht in de lucht. Met de TS125 ED was met de 4mm nagler (ca 250x ) Neptunus als een scherp lichtblauw bolletje te zien. Triton was onzichtbaar.

Wout87

Vesta
Met m'n nieuwe 9x50 RACI finderscope voor het eerst Neptunus kunnen vinden (vanuit de stad). Met zowel m'n 26, 9 als 7mm oculair bleef het er uit ziet als een heel zwak sterretje dat erg lastig scherp te krijgen was (lukte niet). Het blauw was zo goed als niet te zien. Hopelijk zondag avond betere seeing. Dan het nogmaals proberen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ach, vergeten. In Medendorf Neptunus gespot in de 400mm f/4,5 plus Paracorr. Al in de 17mm (120x) duidelijk een vaalblauw bolletje. Uiteindelijk bekeken met de 5mm Pentax XO (410x) en dan was Triton klaar als een klontje, toen bijna pal Noord onder de planeet.

Laatst bewerkt:

Wout87

Vesta
Gisteravond weer een poging gewaagd om Neptunus goed in beeld te krijgen. Wederom op hoge vergroting zonder succes. Op lage vergroting en door de zoeker wel zichtbaar als zwak sterretje. De blauwe kleur helaas niet kunnen waarnemen.

Wout87

Vesta
Hier was de seeing idd ook niet best. Even gecheckt met 9mm op Jupiter en je zag alleen een wazige bol met nauwelijks details. Terwijl ik normaal vanaf hier wel iets van details waar kan nemen met 9mm. Hopelijk komende dagen/weken betere seeing en toch maar weer een volgende poging op Neptunus wagen.

NVDW

Lave System
Ik ging normaal even de twee gasreuzen bekijken maar heb zelfs niet de moeite genomen om iets buiten te zetten. Was eergisteren even triestig.

Wout87

Vesta
Was eergisteren even triestig.
Heb je het dan over de seeing?

Het was hier namelijk wel helder en geen wolken aan de lucht maar seeing was toch niet best. Kun je vooraf de seeing ook inschatten? Of is dat echt een kwestie van door je telescoop kijken?

markus17

Ganymedes
Kun je vooraf de seeing ook inschatten?

Jazeker! Als het een mooie zonnige dag is, en je denkt dat je vanavond mooi sterretjes kan kijken, krijg je een prachtige onbewolkte hemel, vol met vocht en ander ongein :(

Nadat er nul detail op Jupiter te zien was, OvdM niet eens geprobeerd. Volgende keer beter!

sdn

Callisto
Goed om te weten! En wat zijn indicatoren voor een avond/nacht met goede seeing?
Mist, weinig wind, geen straalstroom. Vocht in de lucht is voor de seeing vaak helemaal geen probleem, wel voor de transparantie. Verder een plek met weinig opgeslagen warmte van de dag (bijvoorbeeld beter op gras staan dan op bestrating), en ook niet net over pleinen of gebouwen heen kijken. Maar vooral: gewoon kijken en blijven kijken. Want een moment van goede seeing kan altijd wel optreden.

skyfan

over de datum
Gisteravond was de seeing in Noordwijk matig, de transparantie prima, zeker voordat de maan opkwam. Daarom heb ik met de refractor waargenomen, die heeft minder last van de seeing, en jupiter was bij 200x best mooi met aardig wat details plus GRS, die duidelijk dit jaar wat bleekjes is. Met de binoviewer was trouwens wat meer te zien dan mono. Neptunus was een redelijk scherp bolletje , maar van Triton was niets te zien, dat kan in deze lichte omgeving gewoon niet. Ook Uranus was al mooi.

Vanavond met de 30cm naar deze ovdm geweest. Het valt op (bij 40x) dat Neptunus toevallig net in een leuk groepje sterren zit. Het 'juiste' sterretje zag er ook lichtblauwig uit. Dan opgevoerd met een 6,5 ES naar 185x, ik verwachtte nu reeds dat een 'bolletje' zou op te merken zijn, maar dat was echt nog niet het geval. Dan naar 300x met een 4mm. Je kon vergelijken met de bijna even heldere ster ten zuid, maar ik twijfelde nog steeds om het echt als een bol te zien, en ik heb in onze hobby al geleerd dat een vermoeden niet een medaille verdient, dus uiteindelijk met een 2,5mm LV, die ik hier ook nog heb, (ik werk niet met barlows), dan pas was ik zeker van het 'bolletje'. Ik was verrast dat hij toch zo klein is. De lichtblauwe kleur was trouwens ook zo duidelijk niet meer bij al deze vergrotingen, eigenlijk gewoon meer grijzig dan duidelijk blauw.
Neptunus zelf vond ik equatoriaal vanaf de rechtsonderste ster van Pegasus, 5,5° naar oost en 20° naar beneden.

Laatst bewerkt:

Jef De Wit

Donateur
Een OvdM posten en dan zelf het object niet waarnemen... het zou niet netjes zijn. Er viel een goede week geleden een nieuwe barlow in de brievenbus, een goed excuus om Neptunus in het oculair te zetten (30 cm in SQM 19.0 / NELM 4.5 hemel).

zoeker (9x50): Neptunus is te zien als een zwak 'sterretje'
x50: een bolletje? niet met zekerheid te zeggen
x92: nu wel niet-stellair
x240: vermoeden dat ik Triton af en toe kan oppikken
x343: bevestiging, af en toe perifeer te detecteren
x500 (enter 2x barlow): Triton is zonder probleem perifeer te zien
x750: het maantje is met moeite direct zichtbaar

Ik had Triton in het verleden enkel waargenomen vanop donkere locaties. Blijkbaar lukt het dus ook vanuit mijn lichtvervuild tuintje! En ja, die barlow deed prima zijn job. Hij mag blijven :)

John Baars

Moderator
De gemeente Schiedam had het lichtscherm , waarmee mijn tuintje wordt afgeschermd van uiterst brutaal lantaarnpaal-licht , gerepareerd. Het was nu plotsklaps weer een stuk donkerder in mijn tuintje. Gelukkig maar weer. Bovendien was het helder. Een aantal leuke objecten gezien. Het rijtje Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus met een bezoekje vereerd. De eerste twee met mijn 120 ED Evostar , de laatste twee met m'n 150 Startravel achromaat. Neptunus was vanaf 120 keer of daaromtrent herkenbaar als grijs bolletje. 's Nachts zie ik maar weinig kleur met mijn waarneem-oog, minder dan mijn andere oog, vandaar alleen maar grijs. De vergroting tot 250X opgevoerd, eh nee... geen Triton. Hetgeen ik ook niet verwachtte. Maar toch leuk!

markus17

Ganymedes
Ik ben vergeten Neptunus op te zoeken, want ik was aan de wandel in Cygnus. Maar nu ik deze berichten zo lees vind ik het ook wel prima. Het zou me nooit lukken om nu Triton te zien op mijn max van 211x.

Maar, hoe lukt het überhaupt om na een oculairwissel naar 750x het ding in beeld te houden!? Één tikje tegen de buis en je bent verloren, niet? Dat is voor mij nog zwarte magie!

sterrenboy

SQM hunter @ the dark side in France
Gisteren ook met een forumlid Neptunus gezien…
De seeing was niet al te best maar Neptunus heel snel en makkelijk gevonden. Forumlid zei: Heb je hem nu al gevonden? Ik: ja, geeft mij een wonder.
Triton helaas niet gezien.

Voor de rest aardig wat ‘gouwe bekenden’ gezien. Veel last van boerenverkeer welke met tractoren langs ons reden.

NVDW

Lave System
De gemeente Schiedam had het lichtscherm , waarmee mijn tuintje wordt afgeschermd van uiterst brutaal lantaarnpaal-licht , gerepareerd. Het was nu plotsklaps weer een stuk donkerder in mijn tuintje. Gelukkig maar weer. Bovendien was het helder. Een aantal leuke objecten gezien. Het rijtje Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus met een bezoekje vereerd. De eerste twee met mijn 120 ED Evostar , de laatste twee met m'n 150 Startravel achromaat. Neptunus was vanaf 120 keer of daaromtrent herkenbaar als grijs bolletje. 's Nachts zie ik maar weinig kleur met mijn waarneem-oog, minder dan mijn andere oog, vandaar alleen maar grijs. De vergroting tot 250X opgevoerd, eh nee... geen Triton. Hetgeen ik ook niet verwachtte. Maar toch leuk!
Haha ik heb bijna net hetzelfde gedaan gisteren met mijn oudere Evostar 120 achro. Neptunus gaf me nu wel een vage hint van blauw maar misschien was het wishful thinking :). Triton was idd niet te bespeuren (op 134x). Uranus is veel makkelijker om de kleur te zien. Jupiter vond ik gisteren niet zo scherp en is ook niet echt aangenaam kijken met de kleurfout in deze Evostar. Wat wel zalig was,was eens widefield gaan op clusters.

Bovenaan Onderaan