Object van de Maand november 2022: NGC 1055

wvreeven

Donateur
Het najaar in de Lage Landen betekent langere nachten. Aan het begin van de avond is de zomersterrenhemel met de Melkweg nog net zichtbaar. De Melkweg loopt door via typische herfststerrenbeelden als Cassiopeia en Perseus naar wintersterrenbeelden zoals Auriga en Orion. Ten zuiden van deze grote Melkwegboog kijken we de diepten van het universum in, die volgepakt staan met andere Melkwegen. En één daarvan is het Object van de Maand van november 2022: NGC 1055.

NGC 1055 ligt in het sterrenbeeld Cetus op ongeveer een halve graad ten noorden van de hemelevenaar. Dat betekent dat dit stelsel van vrijwel alle plekken op aarde zichtbaar is (wat voor ondergetekene dan wel weer goed uitkomt als hij weer eens in Chili is). Op minder dan een halve graad naar het zuidwesten ligt M 77, die al eerder Object van de Maand was. NGC 1055 werd op 18 december 1783 ontdekt door William Herschel.

Met een helderheid van magnitude 10.5 is het stelsel al zichtbaar in kleine telescopen. Maar laat je door deze helderheid niet misleiden! Het stelsel meet 6,9 x 3,5 boogminuten wat inhoudt dat het een niet bijster hoge gemiddelde oppervlakte helderheid heeft. In kleine telescopen of vanaf lichtvervuilde plekken zal daarom waarschijnlijk alleen het heldere binnendeel zichtbaar zijn. Ten noorden van het stelsel liggen twee sterren van magnitude 6,7 en 7,6 die helpen om het stelsel in beeld te krijgen. Een ster van magnitude 11,1 ligt feitenlijk op de voorgrond van het stelsel maar in dit geval zal het lijken alsof de ster tegen het stelsel ligt geplakt.

Vanaf donkere plekken heeft dit stelsel een uitdagend detail: een stofband. De stofband is voor het eerst waargenomen door Lord Rosse met zijn 72" telescoop. Maar gelukkig is de stofband onder goede omstandigheden al zichtbaar in 40 cm kijkers en misschien zelfs al in kleinere. Een donkere en vooral ook transparante hemel is onontbeerlijk! Het zal dan duidelijk zijn dat het heldere deel aan de kant van de magnitude 11 ster scherper begrensd is dan aan de andere kant. En naast de ster zou dan een zwakke gloed, gescheiden van de rest van het stelsel door de stofband, zichtbaar moeten zijn. Wie lukt het om de stofband waar te nemen?

NGC 1055 maakt deel uit van de Cetus I groep, die bestaat uit M 77 en de NGCs 1055, 1073, 1087 en 1090. Hier is een zoekkaartje van NGC 1055 (met de twee heldere sterren er vlak boven), de rest van de Cetus I groep en nog meer sterrenstelsels. Het kaartje is gemaakt met SkySafari Pro 6 voor macOS. Veel plezier met deze pluisjesjacht!

NGC_1055_en_vriendjes.png

markus17

Ganymedes
Zojuist de ES127/952 buiten gezet om vanuit het stadse dit object eens te bekijken. Het is eindelijk helder en het komt net over de balkonrand heen, maar de maan is nog fel en er is een hele dunne mist.

Ik heb een halfuur zitten staren op 54x en 26x, NGC1055 en M77 waren hartstikke in beeld, er was alleen vrijwel niks te zien. Met mijn kleine kijkertje en omstandigheden dus kansloos.

Misschien komt er nog een gelukje verder in de maand met minder maan en geen mist. Hopelijk laat de kijker M77 nog zien, NGC1055 lijkt me twijfelachtig.

wvreeven

Donateur
@markus17 ja vanuit de stad zal het een lastig verhaal worden vrees ik. Heb je de kans om naar een donker stuk platteland te reizen met je kijker of om daar met iemand met een kijker af te spreken?

markus17

Ganymedes
Ha, nee, dat zit er voor dit jaar niet meer in. Gaan filters zoals een Lumicon UHC, Baader MSG of Astronomik OIII op sterrenstelsels nog iets uithalen? Dan hang ik het filterwiel dan even aan de kijker.

Ik heb hem nog nooit kunnen zien in Wijk bij Duurstede bij sqm 19.4-19.8 en kijkers tot 45 cm.
Het kan natuurlijk dat ik het altijd probeerde bij slechte transparantie.
In Zuid-Frankrijk duidelijk gezien.

wvreeven

Donateur
Met mijn 50 cm kijker in Chili zag ik het stelsel net eenvoudig met vergrotingen van 122, 256, 320 en 427 maal. De stofband is zeer prominent aanwezig. Bij 256x is ook heel zwakjes het deel aan de andere kant van de stofband zichtbaar. En dat verdwijnt weer bij 320x.

Nu snel weer verder met andere pluisjes :)

Center Mark

Donateur
Gister avond heb ik hem ook opgezocht vanaf de stek bij Lexmond, met de zelfbouw 25cm dob. SQM net een haar boven de 20.0, wat voor deze plek erg goed is.

Als je wat rond dwaalt in het gebied net ten oosten van Delta Ceti valt vooral M77 op als compacte pluis. Na wat langer zoeken is NGC 1055 ook gevonden als een zwakke, vage, grofweg ronde veeg, geflankeerd door twee opvallende sterren. Ik heb vrij vlot er een Lumicon Deepsky filter in gezet maar uiteindelijk was het stelsel beter te zien toen het filter er weer uit ging. Met wat moeite was ook te zien dat het stelsel iets langwerpig is en grofweg paralel staat aan de twee naburige sterren.

Meer kon ik er niet van maken, dit stelsel heeft echt een donkerdere hemel en groter instrument nodig om er meer detail uit te halen.

(Edit:typos....)

Laatst bewerkt:

skyfan

over de datum
Bij mij thuis kan ik hem onmogelijk zien (tuin op het noorden), en een trip naar DGB zit er deze maand niet meer in. Maar ik heb hem op 15 januari 2020 in (wijlen, snik) Noordwijk met de Mewlon 210 gezien, met Astronomik CLS filter bij 143x : klein, ovaal, onder twee heldere sterren, dichtbij een zwakkere ster.

oetie

Arphark
Gezien vanaf de papenslagweg, door verschillende telescopen. Ik moet zeggen dat ik er ook niet heel veel detail in zag, zelfs niet met de monsterscopes van Roel en Harro. Wel een extreem chille starhop :) Ik vond het ook wel een grappig ding met die sterretjes zo, maar ik vond het éigenlijk leuker dat hij ervoor zorgde dat ik M77 weer eens bekeek, wat ik een erg mooie galaxy vond.

Skyheerlen

Moderator
Afgelopen nacht, dicht bij de Llano de las Animas (La Palma dus), onder omstandigheden die niet perfect waren, lukte NGC1055 uiteraard zonder problemen in de 13”. Maar de stofband hield zich afzijdig.

Voor komende nacht ziet het er beter uit; ik zal het nog eens proberen.

Skyheerlen

Moderator
Jawel. Maar we hadden begin vd nacht issues met seeing; pas later werd het beter. Op dat moment zat Cetus al in de prut boven de oceaan. Vanavond een nwe poging.

Skyheerlen

Moderator
Het kan. In het westen, boven de zee, is het vaak prut. En de seeing kan slecht zijn. De wind bulderde de berg af.

Vanavond veel beter, dus nieuwe kans.[

Skyheerlen

Moderator
Ok. Herkansing dus, vanaf het huis op zo’n 1500mtr hoogte aan de noordwest-kust van La Palma.

NGC1055 laat zich zien als langgerekt neveltje, naast een klein driehoekje van sterren. Doorvergroten (XW7) liet enige mottling naast de kern zien, aan de zijde niet aan de kant van het driehoekje. De kern is iets helderder dan de rest vd Galaxy, maar geen heldere punt, zoals soms wel. Aan de kant niet bij de heldere sterren dooft het stelsel langzaam uit; een gelijkelijke overgang. Bij de kern is het stelsel breder.

Aan de kant vd stofband is de grens scherper, maar geen harde, rechte lijn. Het lijkt een beetje gebroebeld. Doorvergroten (XW5) om de stofband zelf cq het separate deel te zien: dat lukt niet; er is te weinig licht. Mijn 13” is mss toch te klein.

Morgen nog eens proberen, bovenop de berg.

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Afgelopen nacht, op de Llano de las Animas, La Palma, met de 13” met SIPS en Baader ortho 9mm heb ik NGC1055 nog eens bekeken. Mijn eerdere beschrijving staat nog steeds, maar perifeer geconcentreerd kijken liet het gedeelte voorbij de stofband met regelmaat zien.

De brein is geneigd een lijntje door te trekken vanuit de basis van het driehoekje van sterren, waardoor het net is alsof het overliggend deel gezien wordt, maar in dit geval gaat dat niet op: dat deel ligt niet in-lijn met die sterretjes. Het waargenomen deel van de galaxy voorbij de stofband is een werkelijke waarneming.

Ik ben benieuwd hoe dit nu uitziet in een grotere telescoop.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan