Object van de Maand November 2021: Caroline's Roos

Jef De Wit

Donateur
Ik was vorige week op vakantie in - naar Vlaamse normen goed donkere - Zeeland. De weersverwachtingen zagen er niet goed uit, daarom had ik enkel m'n 8 cm refractor mee (die ik sowieso gebruik voor het bepalen van het Wolfgetal). Op 1 november ging het OvdM voor de bijl.

x23: zwak object, maar toch niet te missen, zwakke gloed met enkele speldenprikjes
x43: zie schets voor impressie
x79: kerngebied telt zo'n 20 sterren, daarrond zit er een 3/4 ring van een 40-tal sterren
x158: 30-tal sterren, vult 1/2 FOV dus zo'n 15' groot, samen met de 'omgevingsring' is het geheel beeldvullend (30')

Conclusie: zelfs met een klein instrument - onder een relatief donkere hemel - is NGC 7789 een fijn object. Maar ik bleef toch een beetje op m'n honger zitten... de cluster smeekte om meer opening!

NGC 7789 8 cm afgewerkt.png

tja, is dat niet gewoon omdat we groepjes van sterren maken en dan enkel een beetje missen in de positie van die groepjes ten opzichte van elkaar, ... ik vind de gelijkenis anders wel treffend, mooi!

GuusGilein

PKS 0716+71
Niet alleen fotografisch! Visueel heb ik er nog nooit een roos in gezien, en ik heb hem toch tientallen keren in het beeldveld gehad. Maar ik let er dan ook niet speciaal op omdat al die zogenaamde vormen mij niet echt interesseren.
Ik vind het gewoon een mooie hoop om te zien in een fraaie sterrenrijke omgeving. En vooral een leuk object omdat hij bij wat extra transparantie ineens zoveel meer eruit knalt. Zowel in de zoeker als in de kijker zelf.

ErikDijk

Donateur
Nou, ik vond met name in de eerste foto van @schoenmaker in post #30 dat je de "donkere bogen" en de "lichte bogen" afwisselend naast elkaar in het ronde cluster wel kunt zien als de begrenzingen van de bloemblaadjes van de roos.

Jacq

Donateur
Vanaf mijn ''million stars hotel'' heb ik geprobeerd Caroline's Rose vast te leggen.
Het nadeel van hier (latitude -5.50) stond het object vrij laag.

Opnamen: 4 november 2021
Telescoop: WO FLT 132 op F/7
Montering: 10Micron GM 1000 HPS
Geen filters
Camera: ZWO 294 MC pro, gain 121, offset 30
Autoguiding: nee
Opnamen: 9 x 300 seconden (totaal 2.700 seconden) plus enkele flats en darks
Integratie met APP
Processing met Pix Insight (zit midden in de leercurve !!)

Alle tips & tricks welkom.

Caroline_s_Rose_Gain_0_en_flats_colored.jpg

Rigel 4

Donateur
Ik wil best ook mijn steentje bijdragen omdat ik NGC 7789 diverse malen opgenomen heb met diverse kijkers en camera's Ik heb deze open sterrenhoop voor het eerst gezien in de nacht van 4 op 5 september 1982 met een 115 mm Newton telescoop en ik was verrast door de vele zwakke ster puntjes. dat was voor mij een openbaring destijds. Nu is het object in een 250 mm Newton met 60 x een zeer indrukwekkende sterrenhoop en gemakkelijk te vinden. Bijgaande opname is gemaakt met een Boren Simon op F 4 met een RCC corrector en een SBIG camera de ST 4000 XCM met een CLS- CCD filter en er werd 10 minuten belicht op een G 11 en er werd gevolgd met de volg chip van de camera. Bedankt voor het lezen en het kijken.Untitled992 NGC 7789 300mm F 4 ST 4000 XCM CLS filter RCC Corr.jpg

Rigel 4

Donateur
In de opname van mij is een klein foutje gemaakt, de kijker was geen Boren Simon maar een Newton van 300 mm F 4 met een RCC corrector en een CLS 4 filter. Ik post nu de opname van de Boren Simon 250 mm F 4 ook met een RCC corrector en een Hutech Idas LPV 4 filter en gemaakt met de ST 4000 XCM op een G 11 en er werd 10 minuten belicht. Bedankt voor het kijken.Untitled1392 NGC 7789 BS 250 F 4 ST 4000 XCM  RCC CLS 4 TC 237 G 11 13-09-2018.jpg

sterrenboy

SQM hunter @ the dark side in France
Mooi met die groene puntjes erin….
Lijken wel de satellieten in SkySafari pro.

markus17

Ganymedes
We zijn weliswaar een maand later, maar de roos komt hopelijk op een plek waar de telescoop net bij kan. De uitgeprinte detailkaart ligt voor de neus, en de telescoop staat buiten, zonder filterwiel [1], op z'n kop af te koelen. Het scheelt zo'n 25 graden ondertussen.

Het gebied is dankzij de gidssterren in de verrekijker goed te zien, en met de telescoop kom ik vanaf Caph snel op de bestemming. Tot mijn verdriet was er los van een verdwaalde ster niks te zien, misschien een vage gloed.

Nu was er volle maan, maar ik had de hoop dat sterrenclusters zich daar minder van aantrekken dan sterrenstelsels, nevels of planetaire nevels. Maar geldt dat wel voor de roos?

Met het filterwiel heb ik dus ook Baaders MSG-filter overboord gedaan, was dat wel handig?

Ontroostbaar kreeg ik dan ineens de Orionnevel in beeld, voor het eerst met deze kijker. Een groene zweem rondom het trapezium, volgende keer hopelijk zonder maan, wie weet zien we dan ook paars.

[1] https://www.astroforum.nl/threads/kont-valt-van-telescoop-af.1471431/

sdn

Callisto
We zijn weliswaar een maand later, maar de roos komt hopelijk op een plek waar de telescoop net bij kan. De uitgeprinte detailkaart ligt voor de neus, en de telescoop staat buiten, zonder filterwiel [1], op z'n kop af te koelen. Het scheelt zo'n 25 graden ondertussen.

Het gebied is dankzij de gidssterren in de verrekijker goed te zien, en met de telescoop kom ik vanaf Caph snel op de bestemming. Tot mijn verdriet was er los van een verdwaalde ster niks te zien, misschien een vage gloed.

Nu was er volle maan, maar ik had de hoop dat sterrenclusters zich daar minder van aantrekken dan sterrenstelsels, nevels of planetaire nevels. Maar geldt dat wel voor de roos?

Met het filterwiel heb ik dus ook Baaders MSG-filter overboord gedaan, was dat wel handig?

Ontroostbaar kreeg ik dan ineens de Orionnevel in beeld, voor het eerst met deze kijker. Een groene zweem rondom het trapezium, volgende keer hopelijk zonder maan, wie weet zien we dan ook paars.

[1] https://www.astroforum.nl/threads/kont-valt-van-telescoop-af.1471431/
In principe komen open sterclusters wel door lichtvervuiling heen, maar daarvoor moet je wel doorvergroten. Bij doorvergroten neemt de helderheid van de achtergrond af met het kwadraat van de vergroting terwijl de sterren puntbronnen blijven (tot ook die door diffractie en seeing uitgesmeerd worden). Met mijn 200mm dob zie ik op de roos tot 240x vergroting telkens meer sterren verschijnen, vanuit mijn lichtvervuilde woonplaats. Dus welke vergroting heb je geprobeerd?

Uiteraard zouden er onder een donkere hemel al bij lagere vergroting meer sterren zichtbaar zijn, en zou de kijker nog wel wat dieper komen.

GuusGilein

PKS 0716+71
@markus17 : Jij kijkt toch met een 20cm Cassegrain? Toevallig had ik gisteravond NGC7789 ook in beeld met deze kijker, op zoek naar de veranderlijke WY Cas. Bij 120x waren er inderdaad hier en daar een paar sterretjes zichtbaar, maar met een 9mm (271x) zag je toch aardig wat clusterleden. De zwakste vergelijkingsster die ik gebruikte was magnitude 13,5. Dus ook met Volle Maan zie je nog wel wat.
Het helpt voor mij wel dat de kijker amper hoeft af te koelen. Ik bewaar hem bij praktisch de buitentemperatuur.

markus17

Ganymedes
Ah ja, vergeten te vermelden, dit was met de ES127/952-refractor op 54x, de cassegrain heb ik nog niet in gebruik genomen, dat komt nog. Ik heb het duidelijk nog niet in m'n systeem zitten om te vergroten op objecten die ik niet kan zien. Hopelijk kan ik vanavond nog een poging wagen. Bedankt voor de tip!

markus17

Ganymedes
Jaaaa, ik heb de roos kunnen zien, en dat was een heel gedoe, maar hartstikke leuk!

Opnieuw op 54x om me thuis te voelen in de omgeving, en de onringende gidssterren snel terug te kunnen vinden kreeg ik ineens op de vermoedelijke bestemming wat vlokkerigheid in beeld, de roos. Op 76x was er niks extras te zien, hetzelfde beeld maar iets groter. Op 105x kwam er warempel enkele sterren in beeld, en op 146x datzelfde beeld opnieuw, maar weer iets groter.

Er was vanuit Groningen, en met de maan, absoluut geen schoonheid te zien. Jef's schets hierboven met een veel kleinere refractor geeft wel aan hoe handig meer duisternis is.

Maar 'sterren losweken uit de achtergrond door verder te vergroten' is blijkbaar een ding, ik was perplex (nieuw draadje), èn bevroren.

Dit was wederom een leuk OvdM, en ik hoop de roos opnieuw onder betere omstandigheden te zien. Dank voor de tips!

Bovenaan Onderaan