Object van de Maand November 2021: Caroline's Roos

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Caroline's Rose gisteren bekeken met de 500mm. De helderste sterren zijn er en er is een diffuse gloed in de cluster, maar vanuit deze Bortle 8 hemel kun je niet alle sterren oplossen en hij ziet er in tegenstelling tot wat je met de 400mm op een donkere site ziet niet uit als een roos (met fijne sterkettingkjes die net niet concentrisch zijn en 'rozenblaadjes' maken).

Wel opvallend: je ziet duidelijker dan in de 400mm kleurverschillen in de helderste sterren, met twee verschillende groepjes, een groepje wat rode sterren en en andere groep blauwwitte. Maar van de blauwwitte zijn er in lichtvervuilde omgeving heel wat minder te zien (de rode sterren moeten dus vooral de helderste zijn).

SkyNomad

Bert
Mooie objectkeuze. Staat op m’n shortlist om aan publiek te tonen, ook al owv het verhaal van de Herschels.

Bobbie

Ursa Majoris
Nog steeds in Spanje verblijvend heb ik me vanavond maar eens bezig gehouden met het object van de maand. Weer eens wat anders dan mede campinggasten Jupiter, Saturnus en Venus tonen hoewel ik dat nog steeds graag doe. Geen ideale situatie wat lichtvervuiling betreft, zowel de stedelijke bebouwing als de campingverlichting zijn storend. Tegelijkertijd valt het me weer op dat diezelfde lichtvervuiling minder storend is als de lucht lekker droog en transparant is. En dat was vanavond het geval. Caroline’s rose staat mooi hoog aan de hemel en de Meade had haar (vrouwelijk toch?) snel gevonden. Op 78 x zie ik weinig sterretjes. Een paar slierten die samen een soort van ring vormen. Op 113x duidelijk meer sterretjes midden in de ring, ook omdat de ogen gewend raken aan de duisternis. Ik doe alles op de tast om zo weinig mogelijk direct licht in mijn ogen te krijgen. Het 12 mm oculair (169x) voegt weinig toe. Ik zie er helaas geen roos in. Ik zie trouwens zelden de figuren in een stercluster waaraan het zijn naam ontleent. Zal wel mijn gebrek aan fantasie zijn. Leuk object van de maand; wel een lastige.

sdn

Callisto
Vandaag een nieuwe poging gedaan op het cluster, deze keer niet met een oculair maar met 200mm f/6 Dob op volgplatform, en dan ASI462MC en UV/IR block filter. Het cluster is te groot voor deze opstelling, met GSO 0,5x reducer op ongeveer 0,75x (26mm van sensor geplaatst ipv de nominale 53mm) past het net - of net niet. Reduceren tot 0,5x levert echt teveel coma op, dit vind ik de grens. 54x 2s frames via Sharpcap Livestack met alles op default. Alleen even nabewerkt in GIMP met levels en colour balance. Zo is het cluster dus wel goed zichtbaar! Wat een berg sterren... Het valt op dat de helderste sterren roder zijn dan de zwakkere, precies zoals Sixela al meldde.

Stack_32bits_54frames_108s.png

Laatst bewerkt:

markus17

Ganymedes
Een foto, leuk! Als ik de snuit naar links draai en een beetje scheel kijk, herken ik er een roos in. Ik moet dat ding zien!

John Baars

Moderator
Nog een keer gedaan, nu niet met de 102 Mak maar met de 150mm achromaat. Transparantie was ok, seeing gemiddeld tot goed. De helderste sterren zijn goed te zien, een stuk of twintig, de zwakkere blijven flink achter, maar toch genoeg om een korrelige achtergrond te creëren. Perifeer zijn losse achtergrond sterretjes op de rand van suggestie. Bij langere tijd waarnemen zijn wat donkere "lanen" te zien. De randjes van de rozenblaadjes zijn eigenlijk alleen te zien als perifeer licht, hoewel er af en toe een sterretje op zo"n rand doorheen lijkt te pinken. Kan ook een opflitsend staafje in het netvlies zijn. Ik denk dat ik deze waarneming vanuit de stad met een 150 mm niet zou kunnen verbeteren.

skyfan

over de datum
Gisteravond de Roos bekeken in Noordwijk met de Mewlon. In de Nagler 22 (110x , 45') met Moon&Skyglowfilter zijn honderden sterren te zien. Ca N-Z een band van heldere en zwakke sterren, met aan de Z punt een soort dwarsbalk van waaruit een lijn van heldere sterren naar O wegloopt. Aan de N zijde van de N-Z balk een grote groep zwakke sterren in een driehoeksvorm, de balk is daar breed. O hangt naast de balk ook een groep zwakke sterren. Een imposant geheel! De hele cluster lijkt ca 35' groot te zijn.
In de 17ES 92 graden is de cluster beeldvullend.
Om half een nog de cluster met de canon 10x30IS opgezocht, een heldere wolk.

nop

Norbert
Vandaag even gekeken met een 20mm XW in de 30cm. Wat een mooi, subtiel gezicht. Ragfijne stipjes in een roosvorm. Verder geen kleurverschillen gezien onder deze hemel. Grappig, volgens mij heb ik op deepskylog de Roos dus al twee keer gezien, maar ik kan me er niet veel van herinneren. Heel erg leuk object om te bezoeken!

Houdini

Donateur
Hoewel dit object een klassieker is, kende ik de bijnaam niet en had de sterrenhoop ook nog nooit echt als een "roos" bekeken.
Vanavond dus wel, met de 63cm en de allerlaagste vergroting die ik kan gebruiken - een 41mm Panoptic die 78X geeft en een beeldveld van ongeveer 50' (bij een te grote uittreepupil van 8 mm, dus wat gediafragmeerd). Onder een SQM 21.2 hemel.
En inderdaad, door het grote aantal sterren van ongeveer dezelfde helderheid waartussen donkere lanen lopen, krijg je echt wel een effect van een roos met rozenblaadjes. Een openbaring :).
Hogere vergrotingen doen wat afbreuk aan het beeld, de sterrenhoop wordt te groot.

NVDW

Lave System
Ik heb deze bekeken in Grandpré door mijn 127 Mak en ik kom tot dezelfde conclusie als @John Baars . Ondanks de mindere hemel toen, kwam deze er mooi uit in de 18mm.
Deze week heb ik het dan eens bekeken met mijn Evostar 120 vanuit mijn tuin en Bortle 6. Een pak minder te zien.

Laatst bewerkt:

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Gisteren onder betere omstandigheden gekeken (SQM rond de 20.8) in Medendorf met een 508mm Sumerian Canopus (die collega's voor het gemak "Canoxis" hebben gedoopt). Het cluster was bijna pal zenitaal. Hier is het cluster al duidelijk te zien (maar niet op te lossen) in de 10x42 verrekijker.

De kleur van de helderste delen valt in de telescoop alleen echt op bij lage vergroting (21mm Ethos en 31m T5, uittredepupil 5mm resp. 7mm). Bij 17mm oculair worden de oranje sterren wat valer. Bij quasi alle vergrotingen zijn een hele resem aan korte kettingkjes van sterren zichtbaar die lijken te draaien rond het centrum, wat het cluster inderdaad doet denken aan een roos met stippellijntjes als bloemblaadjes; enkel met de 31mm (70x) is het wat moeilijk te scheiden (behalve voor de helderste sterren en de meest helder sterkettinkjes) en heb je een korrelige achtergrondgloed die af en toe oplost in fijne sterretjes.

Met een 11mm oculair (200x) begin je "door" het cluster te kijken, maar het blijft prachtig.

GuusGilein

PKS 0716+71
Hele mooie foto!
Die rode pit in het midden links van NGC7789 is WY Cas waar ik het in post #5 over had. Zo te zien is hij snel in helderheid aan het toenemen.

Center Mark

Donateur
Het is inderdaad een bijzonder fraai cluster, die zich het best onder iets donkerdere hemel laat zien. In mijn bortle 6 achtertuin zie ik met 20cm dobson vooral de helderste sterren met heel vaag een wolkje in de achtergrond waaruit af en toe wat zwakkere sterretjes lijken te prikken. Een eindje buiten de stad (bortle 5) komt er een grote rijkdom aan kleine sterretjes tevoorschijn. Heel mooi!

Mooie foto's ook hierboven! Ik ben benieuwd of iemand zich nog aan een schets gaat wagen...

Bobbie

Ursa Majoris
Gisteravond stond ik op een camping in Noord Spanje (onderweg naar huis) en klaarde het nog even flink op. Op deze camping veel minder terreinverlichting en al helemaal geen lichtvervuiling uit de omgeving. Dus toch nog maar even de boel opgebouwd en o.a. nog even de kijker gemikt op de roos van Caroline. Nu herkende ik wel de vorm van een roos. Wat een donkere omgeving toch steeds weer doet. In het kader van de “jacht“ op de Messiers de kijker gericht op de Boogschutter om nog een paar ontbrekende nevels te scoren maar helaas. Daarvoor was de maan al weer te storend. Wel mag ik M29 en M39 toevoegen aan mijn lijstje. Ik snap zelf niet waarom ik die niet eerder gezien had. Appeltje eitje.

markus17

Ganymedes
Ruud's detailfoto is erg fraai, maar de plaat van de Schoenmaker vind ik hartstikke handig om te zien, die geeft precies aan wat er ook in de atlas te zien is. Tussen deze groepen sterren is dat ding, en dan krijg je Ruud's foto, of zometeen Jef's schets.

Ben een beetje jaloers op het stel mooi-weer-kijkers hierboven..

Bovenaan Onderaan