Object van de Maand Maart 2022: de Leo I groep

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Ja, ik weet het: het object van de maand is een samengesteld object, maar zijn niet alle sterrenstelsels dat eigenlijk ook?

We richten onze pijlen aan het start van het sterrenstelselseizoen, net voor het grote Virgo-geweld ons als een tsunami overspoelt op een kleinere groep dat wat dichter ligt, de Leo I-groep, ook bekend als de M96-groep.

Sommige catalogi zien de leden van het bekende Leo-triplet rond M65 en M66 trouwens als lid van deze groep, anderen zien het triplet als een buurgroep. Aangezien dat triplet overbekend is (en trouwens al Object van de Maand) is onze kerk in dit artikel nauw en concentreren we ons op de groep die dichter bij Regulus staat rond M105, M95 en M96.

En daar is (afhankelijk van de kijker) zelfs een triplet in een triplet te zien!

Op lagere vergroting kun je op vele kijkers het "hoofdtriplet" M95-M96-M105 in één beeldveld zien. Op de alomtegenwoordige 200mm Dobson lukt dat met 1,25" oculairs evenwel nét niet omdat de driehoek afgeplat is, maar met een 30-40mm 68° of een 24-31mm 82° wel. Dit is het veld van een 31T5 Nagler op zo'n Dobson (met Zuid boven):

Screenshot from 2022-03-02 10-11-42.png

M105 (hier onderaan rechts inbeeld, links in het groepje) is het grootste elliptische stelsel buiten het Virgo-cluster, en op een donkere locatie kun je die zelfs in een zoeker (net) zien. Het is een vrij rond elliptisch stelsel, en het enige dat je kunt gaan observeren is dan ook het helderheidsverloop.

M96 is hier vrij centraal. Kijk goed naar de vorm (is het symmetrisch?), en op grotere kijkers (vanaf 300mm) moet je zeker iets meer gaan vergroten en in de halo die dan minder nadrukkelijk wordt is dan detail te zien (we verklappen niets, dat is voor de waarneemverslagen).

M95 staat hier links; visueel is de buitenste halo niet te zien, maar in wat op het eerste gezicht lijkt op een vrij ronde heldere halo verbergt heel wat details. Het is een blakspiraalstelsel dat we "van bovenaf" zien en dat is te zien. In grotere kijkers zal bij hogere vergroting de binnenkant van de halo minder prominent worden en zie je de bijna cirkelvormige armen die het helderst zijn rond de balk, tot op 350mm kijkers vanop een donkere plek het iconische silhouet verschijnt een bekend schipje uit het Star Wars-universum.

Om deze groep te vinden vertrek je best van 52 Leo die bijna halverwege staat op de lijn tussen Regulus en Chertan (de voorkant van de achterpoten van de Leeuw):
Screenshot from 2022-03-02 10-12-37.png

M105 staat bijna exact in het midden tussen 52 Leo en 53 Leo (die wat meer naar het zuiden staat, bijna haaks op de lijn Chertan-Regulus).

rond M105 hebben we trouwens het "triplet-in-een-triplet", dat op vrijwel alle kijkers in één beeldveld past. Een leuk geheel omdat het gaat om drie types stelsels: een elliptisch, een lenticulair en een spiraalstelsel. Hier met een 14mm Plössl in een 200mm Dobsonkijker:
Screenshot from 2022-03-02 10-35-22.png

Links M105 met daar rechts van NGC 3384, dat een uiterst interessant helderheidsverloop heeft. Het staat bekend als balklenticulair stelsel -- kan iemand daar sporen van zien op hoge vergroting?

In beeld boven (ten zuiden) van dat duo komt een spiraalstelsel even piepen, maar het is een "valse vriend" die heel wat verder staat, en in het oculair frappant verschillend is -- op grote kijkers vanuit een donkere plek is daar best wat detail in te zien, maar in kleinere kijkers zal vooral het verschil in helderheidsverloop en vorm frappant zijn.

Verder zijn er nog wat interessante andere leden van de groep die de moeite waard zijn ze te bezoeken:
  • ten zuidoosten (linksonder op de hemel, rechtsboven in een Newton) van 52 Leo vinden we nog NGC 3377, een elliptisch stelsel dat er verrassend verschillend uitziet vergeleken met M105 (hoe vernemen we hopelijk in de waarneemverslagen voor iemand gaat spieken op de schets van Tom die verder vernoemd wordt ;-) ).

In de buurt daarvan is er trouwens een op grotere kijkers prachtig klein face-on spiraalstelsel, NGC3367. Op dit forum verscheen al een prachtige schets van dit duo, vanuit Medendorf geschetst door @TomC (maar niet spieken voor je zelf gekeken hebt!)

• Ietwat verloren en onterecht weinig bezocht is NGC3489, halverwege NGC3377 en het 'toeristische' M65-M66-NGC3628 is dat een vrij helder spiraalstelsel waar op hoge vergroting toch wel hint van structuur kan verschijnen.

Als je daar toch in de buurt bent kun je natuurlijk even binnenwippen naar het bekende triplet, onder andere voor een Hamburger...

...Galaxy
    .

Laatst bewerkt:

sixela

Ook grappig is natuurlijk de naamgenoot van deze groep, het Leo I stelsel dat niets te maken heeft met de groep: het gaat hier om een dwergstelsel in de Lokale Groep net te noorden van Regulus ("onder" Regulus in een Dobsonkijker). Die hoef je niet te proberen zien tenzij vanuit een donkere locatie, maar gezien de grootte heb je vanuit een donkere plek geen enorm grote kijker nodig om met Regulus net uit beeld een net iets helderdere vale egale vlek te ontwaren.

Screenshot from 2022-03-02 10-53-42.png

sterrenboy

SQM hunter @ the dark side in France
Dit is toch wel een pittige…
Geen -tenminste weinig- kans vanuit de stadse omgeving, dit object vraagt een goede donkere omgeving.

Had Leo l wel proberen te vinden vanuit de stad maar helaas en logisch dat ik niets zag behalve een dikke felle Regulus.
Als het weer het toelaat dan zondag 6 en maandag 7 maart eens in Frankrijk proberen, daar zou het wel moeten lukken. Ben eens benieuwd hoe goed ie daar te zien is.

Leo staat trouwens lekker hoog tegen de klok van 22:30 en dan eens helemaal uitkammen.
En het oude ovdm februari ook nogmaals proberen.

sterrenboy

Oh, ja dat is het verschil…

Leuk!
De groep tussen Regulus en de Leo-triplet...deze is ook het zoeken waard en was altijd wel een beetje probleempje om te zoeken. We zullen nog wel eens proberen, misschien nog voor het weekend iets dichter bij huis.
Ach, beiden kunnen we opzoeken en bekijken.

Thanks voor dit mooie ovdm!

Laatst bewerkt:

sterrenboy

M105 (hier onderaan rechts) is het grootste elliptische stelsel buiten het Virgo-cluster
Volgens Tri-Atlas is M105 (in jouw eerste foto) die dikke witte stip. Dus links van de triple in de triple.

Bijlagen

• 569CC261-BE0A-464E-835E-856B8E83CBEC.png
    569CC261-BE0A-464E-835E-856B8E83CBEC.png
    1,6 MB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:

sixela

Onderaan rechts in beeld in het oculair (we spreken in die zin van de grote driehoek), maar links in het groepje. Ik heb het wat verduidelijkt want het was inderdaad wat ambigu.

Laatst bewerkt:

sterrenboy

(we spreken in die zin van de grote driehoek), maar links in het groepje. Ik heb het wat verduidelijkt.
Dàt moest ik natuurlijk al weten, stoem van mij dat ik het niet rook. Normaal noemt men dat d’r uit…..
Maar toch een leuke groep om eens te bekijken.

sterrenboy

Nou, ik was gisteren naar Duitsland in het veld gaan staan. Geen top plek qua donkerte (veel lichtkoepels) maar daarom ook niets van die groep kunnen waarnemen.
Voor de rest heb ik wel een redelijk groot hoopje gezien…
Hickson 44 en nog wat -wel- bekende M’s: M42, 38, 36, 82, 65, 66, 35, 104, 3628 etc.

En als het weekend goed word krijgen we nog een herkansing… en meer.

wvreeven

Donateur
@sterrenboy Vreemd dat je niets van de groep gezien hebt maar wél M 65 en M 66. Je had toch zeker wel M 95 en M 96 moeten kunnen zien en M 105 doet er qua helderheid ook niet veel voor onder hoor. Hopelijk lukt het je dit weekend wel!

sterrenboy

@wvreeven
De hop lukte mij gewoonweg niet. Vroeger heb ik ze wel gezien maar nu was het dubbel niets, ik vond het ook vreemd.
Komend weekend nogmaals proberen onder een nog donkerdere hemel… hopelijk.

skyfan

over de datum
Gisteravond veel sluiers en visite dus niet waargenomen. Vanavond zal ik het proberen met de TS125, we zullen zien. Maar ik kan wel vast melden dat ik in april 2020 Leo I in Noordwijk heb gezien met de Mewlon. Dat kon toen omdat door de lockdown er nauwelijks vlieg- en autoverkeer was. Zou nu niet meer lukken, net als die stelsels in M44 die ik toen gezien heb.

HP57

Mercurius
Gisteren geprobeerd, net als M97, M108 en NGC2903.
Of mijn kijker is te klein (130mm) of het is hier niet donker genoeg, of allebei.... mijn kijker moet nog 'first light' krijgen van een sterrenstelsel.

Adelaar

Donateur
Even kort: Ik wist nog niet dat dit Object van de Maand was, maar in Uddel heb ik gisteren dankzij de beschrijvingen in Turn Left at Orion met mijn 200mm dobson en Baader Hyperion Zoom Mark IV de volgende sterrenstelsels gezien:
Het Leo Triplet: M65, M66, en NGC 3628. Ook de nabij gelegen NGC 3607 en 3608, en een vermoeden van NGC 3632. Van Leo I: M105, NGC 3384, NGC 3389, en vandaar de ene kant op M95 en M96, en de andere kant op NGC 3412. Geen details, sommige objecten op lagere vergroting bijna stellair (alleen de kern te zien dus), de precieze vorm liet zich af en toe raden, maar toch allen (op NGC 3632 na) duidelijk als stelsels te identificeren. Terwijl het toch bepaald geen tophemel was. Maar het kan dus blijkbaar wel. Wat zou ik graag vanavond naar een betere locatie gaan, om wat duidelijker vorm en mogelijk zelfs detail te zien, maar ik denk dat het toch nog een keer Uddel wordt...

John Baars

Moderator
Gisteren geprobeerd, net als M97, M108 en NGC2903.
Of mijn kijker is te klein (130mm) of het is hier niet donker genoeg, of allebei.... mijn kijker moet nog 'first light' krijgen van een sterrenstelsel.
Ook mijn kijker van gisteravond is niet al te groot (120 mm) .
Vanuit de stad met de sluiers van gisteravond:
M97 is te doen met een UHC filter. M108 kun je gevoeglijk vergeten. NGC 2903 was de avond ervoor wel en gisteravond niet te zien.
De grootste kans op extragalactisch first light in Leo maak je met M105 ( heldere kern, maar niet stellair)

Bobbie

Ursa Majoris
Goed, ik heb ze (M95-M96-M105) gezien in mijn 8” SCT maar daar is dan ook alles mee gezegd. Geen detail in te bekennen, sterker zelfs, zonder goto had ik ze nooit gevonden. Eenmaal in beeld moest ik even heen en weer slewen om er zeker van te zijn dat ik echt een mini pluisje in beeld had. Bijkomend nadeel was dat M95 en M96 ook geen voor mij zichtbare sterretjes in hetzelfde beeldveld lieten zien. Wel bij M105 en dat is wat makkelijker oriënteren (en scherpstellen). Ik denk dat ik samen met M105 ook NGC3384 en NGC3389 in een beeldveld (op 78x) heb gezien.
Afgesloten met een paar fraaie clusters: M35 t/m 38, M44 en M67. Weet je tenminste zeker dat je ze in beeld hebt en de schoonheid straalt er van af.

John Baars

Moderator
Vanavond was de lucht transparanter, ik kon op sterretjes iets dieper komen dan gisteren. Het drietal Messier 95, 96 en 105 was zichtbaar, maar het hield nog steeds niet over met zo'n bescheiden opening. Voorts M 65, 66. Alle eigenlijk gewoon nog steeds wat vage vlekken.
Off topic: planetaire nevels NGC 2392, 2371 in Gemini, 2022 in Orion en M97 in Ursa Major. En nog een bijvangst in de vorm van een klein pupje bij Sirius. Leuk avondje.

Bovenaan Onderaan