Object van de Maand Juli 2021: Messier 25

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Heb je een prachtig Advanced Coma-Free Schmidt-Cassegrain telescoop zonder spikes, ga je het er via software achteraf in weven :unsure: :giggle: Ach, je moet er van houden.

Extrafocaal

Donateur
Heb je een prachtig Advanced Coma-Free Schmidt-Cassegrain telescoop zonder spikes, ga je het er via software achteraf in weven :unsure: :giggle: Ach, je moet er van houden.
Ik zie ze ook liever niet, maar vraag eens een willekeurige voorbijgang(st)er een ster te tekenen en ......... denk dat maar weinigen enkel een puntje op het papier zullen zetten.

Laatst bewerkt:

DeepSkyScanner

Ja, maar diezelfde willekeurige voorbijgangers zullen ook niet veel ophebben met onze hobby die zich concentreert op zaken zoals collimatie, coma, chromatische aberratie, H-alpha/OIII/SII, sidereale RA-tracking plus guiding-correctie, meridian flip, oververhitte CCD-sensors en ordinaire dauw op de (corrector-)lens.
Wij zijn pas in onze nopjes als we deze problemen enigszins onder controle denken te hebben. Laat die voorbijgangers dan maar er van vinden wat ze willen.

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Rudy

Donateur
... op zaken zoals collimatie, coma, chromatische aberratie, H-alpha/OIII/SII, sidereale RA-tracking plus guiding-correctie, meridian flip, oververhitte CCD-sensors en ordinaire dauw op de (corrector-)lens.

Dat leest inderdaad niet als een aanbeveling om eraan te beginnen. šŸ˜ Al zoek je de problemen wel een beetje op als je begint met astrofotografie, althans die indruk krijg ik wel 'ns hier op het forum, daarom loop ik er met een grote boog omheen... ;)

Bobbie

Ursa Majoris
On topic again: rond twaalf uur M25 gezien. Dat op zich is al een klein wondertje gelet op de huizen en bomen die mijn uitzicht op zuid zuidoost zeer beperken, zeker de lage regioā€™s. Lekker lui met de goto stond ie rond twaalf uur precies tussen twee bomen in. Verrassend hoe veel sterren er te ontwaren zijn. Bepaalde patronen van bovenstaande fotoā€™s herkende ik wel. Leuk. Meteen M22 erbij gescoord. Die had ik Ć¼berhaupt nog nooit gezien.

DeepSkyScanner

Verrassend hoe veel sterren er te ontwaren zijn.
Gezien de relatieve locatie van M25, kijk je bijna in de richting van het centrum van de Melkweg. Dus ja, er zullen daarom wel heel veel sterren in de achtergrond opduiken, naarmate je langer kijkt of langer belicht.
Mijn blik op de horizon is niet zo gunstig. Bovendien was de bewolking aan de horizon nogal hardnekkig gisteravond. De usual suspects aan de hemel zag ik wel meteen met het blote oog, vlak voordat ik naar bed ging, maar aan de horizon was het tobben. Een andere keer dan maar.

Bobbie

Ursa Majoris
De ā€verrassingā€ was dan ook meer gelegen in het feit dat zo laag aan de horizon nog zoveel sterren te zien waren. Dat had ik niet verwacht. Ik moet zeggen dat de transparantie tussen de wolken door hier ook best wel ok was. Ik heb rond middernacht ook nog o.a. M13 bekeken en die stond toch wel prachtig te shinen door de ortho. Beeldvullend en tot dicht bij de kern oplossend. Ook de Wild Duck mocht er zijn.

TomC

Arp_244
Verrassend hoe veel sterren er te ontwaren zijn. Bepaalde patronen van bovenstaande fotoā€™s herkende ik wel. Leuk. Meteen M22 erbij gescoord. Die had ik Ć¼berhaupt nog nooit gezien.
Leuk te lezen - hiervoor is exact het OvdM bedoeld!

wvreeven

Moderator
Een waarneemverslag van vanavond bij Rubin Observatory met een 94 mm refractor staat hier. Ik heb ook M 25 waargenomen en er zelfs met mijn iPhone een foto van genomen :ROFLMAO:

GeertVdbulcke

Meteoriet
In de nacht van 8 op 9 juli was het enkele uren helder. Om Messier 25 waar te nemen, heb ik slechts een beperkt "venster" door de hoogte van de zuidmuur van de sterrenwacht en door enkele bomen. De transparantie moet ook voldoende goed zijn en dat was het geval die nacht. Toen ik de opnamen maakte was Messier 25 al voorbij de meridiaan. Ik gebruikte mijn 150mm f/7 refractor met flattener en mijn SBIG STT-3200ME camera om 20 beelden van 1 minuut te maken. De beelden werden gemaakt, gekalibreerd en samengevoegd met MaximDL 6. Het FITS resultaat werd naar TIF omgezet met FITSLiberator en dan verder bewerkt in Photoshop CS5.

Bijlagen

• 20210709-M25-gvb.png
    20210709-M25-gvb.png
    1,9 MB · Weergaven: 30

wvreeven

Moderator
Dit weekend ben ik in de Rio Hurtado valley net ten zuiden van Rubin Observatory in Chile. Vanavond heb ik deze open hoop met een 12.5ā€ dob bekeken. Prachtig! Enkele duidelijk oranje sterren in een zee van witte puntjes van verschillende helderheid met een donkere band er tussendoor.

markleeman

Donateur
Eergister avond even met een 15x70 bino naar M25 gekeken. Het was tegen 00u, M25 stond vrijwel precies boven M22, dus de zoektocht gestart in het centrum van de Boogschutter, naar M22 en dan recht omhoog. De sterrenhoop is te zien als een kronkel lijntje van 5-6 sterretjes met links en rechts erboven aan elke kan nog een sterretje. Het lijkt wel wat op een Thor's Helmet.

Af en toe lijken er nog een paar zwakke sterretjes te zien, maar lastig te zien met de schemering en lichtvervuiling.

Ga je bij M25 rechtsaf dan kom je al snel bij de Saggittarius Star Cloud, en flinke wolk sterren (die dacht ik al eens eerder het ovdm was). Leuk gebied om met de bino in rond te zwiepen!

Zo.
Zag het even niet zitten de telescoop uit te halen, dan maar eens gewoon proberen met een 10x50 bino. En kijk! M25 was te zien! Gemakkelijk te vinden, want erboven zit een kapje van 3 sterren. Alvast 10 sterretjes te ontwaren. EĆ©n dezer dagen toch nog eens de kijker erop. Ook M24 net ernaast rechts, was mooi te zien, tientallen sterretjes in een grote ovale groep. M24 zit boven een groepje sterren dat zelfs zeer goed lijkt op een mini serpens caput. Jupiter (zo helder, was het niet meer gewoon) en Saturnus waren ook duidelijk terug.

Sieg

Mimas
Duwen jullie nu echt alle wolken richting Belgiƫ????!!!!
Ja daar lijkt het wel op hƩ
Sinds de zonsverduistering heb ik hier nog geen dag of nacht zonder wolken en regen gezeten
Het wordt hoog tijd dat er verandering op komst is

• Leuk
Waarderingen: NVDW

skyfan

over de datum
Vrijdagnacht zou helder zijn (althans volgens de weersites en de tv-berichten), dus, optimist tot in de kist, ging ik naar Noordwijk. Daar heel veel wolken, ertussen even naar de maan kunnen kijken, en toen tegen half twaalf een klein gat in het zuiden, en de TS125 apo op M25 gericht, heel laag in het zuiden en bijna achter een boom. Maar toch een mooie grote cluster, die in de XW7 een groot vierkant van sterren, met een wat rondlopende boog om de zuid, en aan de zuidzijde een concentratie van sterretjes liet zien. Ik telde ca 45 sterren. De hemel was nog erg licht, maar de wolken werden opdringerig. Ik kon nog een glimp van Jupiter en M52 zien en om half een was het helemaal bekeken.
Hopelijk vanavond weer een kans.

John Baars

Moderator
Zaterdagnacht op Zondag leek kraakhelder te worden, maar er zat toch flink wat vocht in de lucht. M25 stond rond 0.00 uur eerst achter een boom, een uur later niet meer. Mooie heldere open hoop, flink groot, flink heldere sterren ook. In de kern een snoezig zestal kleine sterretjes. Leuk!
Saturnus en Jupiter gaven acte de presence, verbazingwekkend veel details voor die nog steeds lage stand. Op Jupiter de schaduwovergang, de Rode vlek ( meer de fletse vlek) en andere subtiele details. Een leuke avond!

NVDW

Lave System
Bon vanavond normaal gezien naar een iets betere plek met @Lifesvr .
Er is daar voldoende vrij zicht dus hopelijk komt het er van!

Bovenaan Onderaan