Object van de Maand januari 2023: van oud naar nieuw in Orion

Roel

Pyrotechnische razernij
Kleuren in M42
Wat heb jij in vredesnaam voor een ogen??!!
Met een grote uittreepupil is het soms verassend makkelijk om kleur te zien in de Orionnevel. Vreemd genoeg helpt een lichte hemelachtergrond (maanlicht, schemer). Het verschilt een beetje van persoon tot persoon, maar ik zie toch altijd wel een hint van kleur in kijkers van 25cm en groter bij de laagste vergrotingen. Vooral het zalmroze komt er dan het best door.

skyfan

over de datum
Ik zat vanmorgen te bedenken dat het zou kunnen liggen aan wat ik eens gelezen heb dat als je geheel aan het donker geadapteerd bent, alleen de staafjes (of de kegeltjes?) nog werken en je dan geen kleur meer ziet. En in mijn achtertuin word ik van alle kanten beschenen, plus nog die maan erbij, zodat mijn kleurzicht gewoon intact blijft?
Ik zag zelfs groen in de komeet, heel zwak maar toch!

Dan heb ik pech
Ik heb met een 60 cm nooit ook maar een zweem van kleur gezien in M42, niet in Nl, niet in de Cevennes. Ook niets in de nevels van Sagittarius

Roel

Pyrotechnische razernij
Apart hoe dat kan verschillen. Ik heb met de 63,5cm nog nooit  geen kleur gezien in M42.

Aan de andere heb ik (in tegenstelling tot de meesten) juist de grootste moeite om M13 met het blote oog te zien, M33 is nog nooit gelukt. Ook niet op La Palma.

skyfan

over de datum
Ik zal nooit vergeten hoe ik een avond eind jaren 90 de Orionnevel zag met de 45 cm Zunderman reflector van de leidse sterrewacht. Die was echt knalgroen!

wvreeven

Donateur
Ook niet door een kleine kijker, als de helderheid (ten bate van de kegeltjes) veel minder is?
Kegeltjes hebben juist voordeel bij een hoge helderheid want ze hebben meer fotonen nodig om in werking te kunnen treden. Wat belangrijk is bij het al dan niet kunnen zien van kleur, is oppervlaktehelderheid. Nevels hebben een hogereoppervlakte helderheid bij lage vergroting. En planetaire nevels zoals NGC 6572 hebben een veel hogere oppervlaktehelderheid dan de Orionnevel waardoor het makkelijker is om kleur te zien bij die planetaire nevels.

Bovenaan Onderaan