Object van de Maand Februari 2022: NGC 2022

John Baars

Moderator
Vanavond was het weer even leuk helder. Met de OMC140 , een maksutov, een poging gewaagd. Zonder UHC filter maakte ik geen schijn van kans, maar met het filter zag ik een vaag rond schijnseltje bij een sterretje. Het lag echt wel nèt op de grens van de mogelijkheden. Dat het gelukt is vind ik wel heel lollig, good old OMC140 uit 2000.

Ik besefte het niet op dat moment maar op
22-02-2022 rond 22.00 uur zag ik NGC 2022

Laatst bewerkt:
Vanavond ook maar eens geprobeerd met de 8". Eerst via de zoeker naar het juiste gebied gegaan. Dan een 35 mm er in; die geeft me een goed overzicht. Proberen te blinken met een DGM NPB filter maar niets viel op. Wat verder vergroot met een 25 mm en opnieuw proberen blinken met de NPB filter. Toen viel me iets op. Er werd iets wazig zichtbaar met de filter voor het oculair, wat ik zonder filter niet zag. De Baader Hyperion Zoom er op en verder ingezoomd. Wat ik eerder zag, bleek persistent. Een zeer vaag vlekje (niet stellair) en met de NPB filter ook in direct zicht te zien. Doorvergroten leverde mij niet meer op; een echte vorm heb ik er niet in gezien. Heb er een snelle schets van gemaakt bij 100x.

NGC 2022.jpg

Voor de eerste keer is het gelukt om het object van de maand in de maand zelf te bekijken. Gisteren vanuit de achtertuin (SQM 19.8 gisteren) met de 45cm Obsession naar NGC 2022 gekeken. Zonder problemen te zien bij 76x, als een klein rond vlekje. Een CLS filter maakt het neveltje iets duidelijker en het beeld met de UHC filter maakt de planetaire nevel nog duidelijker. Meer dan 296x vergroten was niet mogelijk, omdat de seeing niet goed genoeg was. En eigenlijk is een grotere vergroting toch wel nodig om details te kunnen zien in deze planetaire nevel. Bij 296x is de nevel licht ovaalvormig, zonder problemen zichtbaar, met een donkerder ovaal centraal deel.

Rem

Rogue planet
Gisteren in het Dijkgatsbos een poging gewaagd. De nevel is niet moeilijk te vinden en is zichtbaar als een detailloze maar heldere schijf, die met OIII nog duidelijker oplicht. De nevel lijkt niet helemaal rond maar iets ovaal, met de lengteas grofweg richting N-Z. Maar na checken op Aladin blijkt dat niet zo te zijn; waarschijnlijk optische illusie.
Leuk helder object :)

skyfan

over de datum
Zaterdagavond was hij in de Mewlon redelijk helder, en nog beter met OIII, een ster met een rond neveltje er omheen.

NVDW

Lave System
Potver....zat ik nu eens goed donker in de Ardennen,vergeet ik dit toch wel te bekijken....zucht...

Laatst bewerkt door een moderator:

NVDW

Lave System
Daarnet even een vlugge poging gedaan met de 80ED in goeie ouwe bortle 6 met slechte seeing en sluierwolken. Je zou zo gewoon terug naar de bortle 4 rijden lol. Noppes dus.

markus17

Ganymedes
Ok, met Phi Orionis rechtsonder in het oculair met de ES127/952+17.5 reis ik naar het duo HD37786 en HD37685. De nevel moet dan al zichtbaar zijn, dat is het niet.

Ik wissel het filterwiel steeds tussen geen filter, UHC en OIII, nog steeds geen duidelijke hint. Op ~54x gaat dit dus niks worden. Ik ga naar ~74x met HD37786 nog in beeld, ook nu moet de nevel zichtbaar zijn, dat is het niet.

Ik ga ervan uit dat mijn stadse bortle 6 licht, en mijn kleine kijkertje niet opgewassen zijn tegen een magnitude 12.4 object.

Vanuit een bortle 6 met een ED80 lijkt me al helemaal onmogelijk. Jammer, maar ik kijk uit naar het volgende object morgen!

Vreemd, want je kijker moet hem beslist wel tonen. De nevel is heel klein, het is als een ster. Pas bij flink vergroten zal je merken dat het een klein schijfje is. Met je HD37786 en 37685 zit je zeker al goed, het zou de ster moeten zijn in het verlengde van die twee. Probeer dan die ster te vergroten. Filters zijn vooreerst niet nodig, die zullen dan wel het schijfje duidelijker tonen.

skyfan

over de datum
Vanavond de vierde heldere avond op rij, ik wil weer eens lui voor de buis! :)
Met de TS125ED diverse clusters en dubbelsterren bekeken, en natuurlijk NGC 2022 weer opgezocht. Met het kometenfilter was hij bij 140x prima te zien als een rond neveltje met een ster er in. NELM was iets boven de mag 4. Wel aardig stabiele atmosfeer, enkele uitdagende dubbelsterren als Propus en Theta Auriga waren mooi gescheiden.

Houdini

Donateur
Het object van februari nog net kunnen waarnemen op de laatste dag van de maand.
Met de 635mm f/5 Dobson in de Pyreneeën, in een voor de locatie matig transparente nacht (SQM 21.25) maar wel met redelijk goede seeing.
Bij 120X is het een klein bolletje dat in eerste instantie op een onopgeloste bolhoop lijkt, maar bij nader kijken een ringetje laat zien. Verder vergroten naar 280X, 370X, 460X en 610X laat de ring steeds duidelijker zien, heel licht ovaal O-W, ongeveer 20" groot. Tussen W en ZW is in de ring een wat helderder boogje, in het W ligt er een helderder stervormig punt. 780X is teveel voor de seeing vanavond (je weet het pas als je het probeert ;) ).
Met een OIII filter wordt de ring nog wat duidelijker, en zie je dat ook in het O een helderder stuk is (maar minder opvallend dan in het W-ZW). Er lijken overal in de ring wat structuren die af en toe zichtbaar worden, maar niet lang genoeg om echt duidelijk te zijn.
Een veel interessanter object dan ik had verwacht, ga ik zeker nog eens opnieuw bekijken!

Laatst bewerkt:

markus17

Ganymedes
Vreemd, want je kijker moet hem beslist wel tonen. De nevel is heel klein, het is als een ster. Pas bij flink vergroten zal je merken dat het een klein schijfje is. Met je HD37786 en 37685 zit je zeker al goed, het zou de ster moeten zijn in het verlengde van die twee. Probeer dan die ster te vergroten. Filters zijn vooreerst niet nodig, die zullen dan wel het schijfje duidelijker tonen.
Dan heb ik 'm zeker gezien, inderdaad als extreem lichtzwak sterretje. Het probleem is als ik verder vergroot, alles nog donkerder wordt. Op ~54x was er op de plek een heel klein lichtpuntje, op ~72x was het nog lastiger om te zien.

Ogen gewend aan donker, capuchon op tegen lantaarns en al. Als ik vergroot naar ~150x zie ik dat zwakke licht echt niet meer.

Ik zat niet exact in het verlengde van die twee HD#, maar net iets links eronder van de linker. Samen met 2022 vormen ze een laag driehoekje.

Er is wel troost in je bericht, ik heb 'm dus wel gezien. Maar deze planetaire nevel was wel veel lastiger te zien dan die OvdM-nevel in Delphinus. Dat was duidelijk een wollig sterretje op ~211x.

TomC

Arp_244
En... wat gaat de OvdM van maart worden, morgenavond wordt het al weer helder?!
Geef het OvdM team even wat krediet ;) we hebben net vier all-nighters onder een ultra donkere hemel achter de kiezen. Het OvdM maart hebben we reeds gescout, beoordeeld en nadien geschikt bevonden. Ja inderdaad - een object komt niet lichtzinnig in aanmerking.

skyfan

over de datum
Geef het OvdM team even wat krediet ;) we hebben net vier all-nighters onder een ultra donkere hemel achter de kiezen. Het OvdM maart hebben we reeds gescout, beoordeeld en nadien geschikt bevonden. Ja inderdaad - een object komt niet lichtzinnig in aanmerking.
Bofkonten! Ik wacht met spanning af.

Bovenaan Onderaan