Aan de moderator: in plaats van in waarnemingverslagen doe ik het hier, verplaats maar als ik verkeerd zit.
Bijna een week te laat, maar M35 is nu eindelijk gezien, met de verrekijker!
Gisteren was het mooi helder, dus de 120/600 met de Nagler 31mm buiten gezet om, nadat het eerder eindelijk gelukt was de drie voermannen te vinden, nu M35 te zien.
Velen schreven op dit forum dat je niet iets kan vinden door maar lukraak te kijken, dat kan dus wel. Ik heb de kijker geplaatst, gewoon omhoog gericht zonde te kijken, en meteen was M36 in beeld! Ik kan nu blijkbaar ook moeiteloos door het oculair zaken vinden vanaf Pleiaden, langs de Hyaden, naar de voermannen.
Met enig optimisme, opnieuw de CSA bekijken, moet het toch lukken om M35 te vinden, maar ik zie 'm steeds niet, verdwaal ineens voortdurend, en krijg steeds de voermannen weer in beeld, maar die wil ik niet, en M35 wil mij niet!
Met enige teleurstelling geef ik op en gaat de boel weer naar binnen.
Vandaag was het weer helder, en dan gaat de verrekijker altijd mee naar buiten. Zojuist was de derde poging, en daar kwam ineens een pluisje in beeld, maar alleen perifeer waarneembaar. Precies boven de middelste ster van een soort V-vorm, waarbij het linkerdeel de mu van Tweelingen is. Volgens mij zit ik daar goed, volgens de CSA ook, maar dat gebied was gisteren ook vaak in beeld!
Hoe kan dat nou? Dit is niet de eerste of laatste keer dat een allereerste kennismaking mislukt, en dat terwijl ik ondertussen weet dat ik pluisjes zoek.
Enfin, deze is nu ook in mijn privégoto opgeslagen. Maar net als de voermannen is het vinden leuker dan het zien. Ik denk dat ik een nieuw draadje nodig heb voor middel- en hoogvergrotende oculairs. Maar gaat dat helpen? Ik heb M36 nu op ~19x, 30x en 60x gezien. Geen van allen liet veel detail zien, sterren tellen was dus geen optie.
Één schets laat de sterren op 115x zien. Dat is maar 2x mijn hoogste vergroting. Ik kan me nog niet voorstellen dat zoiets zichtbaar is, 30x en 60x verschillen immers nauwelijks, met mijn beperkte ervaring.
Er is nog veel te leren, dus lees ik uw meningen graag.
Dank!