Object van de Maand Februari 2021: De voetbal van Castor

markleeman

Donateur
Tussen al het schetsgeweld toch ook een eenvoudige foto...

Geschoten me een Canon 60DAW met 200mm f/2.8 lens en 12nm H-alpha clip-in filter. M35 staat in een gebied met nog veel meer prachtige objecten, niet ver weg staan oa de Monkeyhead (NGC2147) en Jellyfish (IC443) nebula. En natuurlijk staat het kleine broertje van M35 - NGC2158 - erop.

M35 Monkeyhead Jellyfish Halpha snel.jpg

Laatst bewerkt:

Extrafocaal

Donateur
.... Het juist intekenen van alle sterretjes was nogal een uitdaging ;) en het is pas bij zulk een detailstudie dat je beseft hoe onregelmatig deze cluster opgebouwd is.
Prachtige tekening weer (en wat is de fotografie voor minder begaafde waarnemers toch een geweldige uitvinding:surrender:).
Is het toeval dat de enige twee sterretjes met kleur naast elkaar liggen - ook nog 'tegengestelde' kleuren - of is dat contrast juist de reden dat je de kleuren kon herkennen?

Overigens, net als markleeman een wat groter beeldveld opgenomen - wat is voetbal tenslotte zonder toeschouwers. Opname van 11 februari 2021 met 135mm Samyang telelens op f/4 met Ha filter en ASI294MM camera (noord boven, oost links).

MvG,
Peter
IC443_M35_eo_PH1.jpg

TomC

Arp_244
Is het toeval dat de enige twee sterretjes met kleur naast elkaar liggen - ook nog 'tegengestelde' kleuren - of is dat contrast juist de reden dat je de kleuren kon herkennen?
Die twee gekleurde sterren vielen écht op, als een miniatuur Albireo - schitterend contrast. Wat vooral bijdraagt tot kleurherkenning is hun helderheid, want bij zwakkere sterren is je oog minder gevoelig voor kleur. Kheb bij deze M35 nog extra aandachtig naar andere sterren met kleur gezocht, maar de rest bleef statisch wit.
Een mooi ander voorbeeld is NGC 2169 in Orion, de "37 cluster". Daar zitten meerdere gekleurde exemplaren in, blauw en oranje en rood. Subliem.

markleeman

Donateur
@TomC prachtige schets weer! Als ik M35 binnenkort weer eens visueel bekijk moet ik toch eens op die gekleurde sterretjes letten, was mij nog niet eerder opgevallen.

@Extrafocaal, fraai overzicht! Jou lens/sensor combinatie valt net wat mooier uit waardoor je de emissie nevel ten oosten van de Jellyfish er veel beter op hebt staan dan in mijn foto.

Bovenaan Onderaan