Object van de Maand Februari 2021: De voetbal van Castor

Center Mark

Donateur
Tussen al het schetsgeweld toch ook een eenvoudige foto...

Geschoten me een Canon 60DAW met 200mm f/2.8 lens en 12nm H-alpha clip-in filter. M35 staat in een gebied met nog veel meer prachtige objecten, niet ver weg staan oa de Monkeyhead (NGC2147) en Jellyfish (IC443) nebula. En natuurlijk staat het kleine broertje van M35 - NGC2158 - erop.

M35 Monkeyhead Jellyfish Halpha snel.jpg

Laatst bewerkt:

Extrafocaal

Donateur
.... Het juist intekenen van alle sterretjes was nogal een uitdaging ;) en het is pas bij zulk een detailstudie dat je beseft hoe onregelmatig deze cluster opgebouwd is.
Prachtige tekening weer (en wat is de fotografie voor minder begaafde waarnemers toch een geweldige uitvinding:surrender:).
Is het toeval dat de enige twee sterretjes met kleur naast elkaar liggen - ook nog 'tegengestelde' kleuren - of is dat contrast juist de reden dat je de kleuren kon herkennen?

Overigens, net als markleeman een wat groter beeldveld opgenomen - wat is voetbal tenslotte zonder toeschouwers. Opname van 11 februari 2021 met 135mm Samyang telelens op f/4 met Ha filter en ASI294MM camera (noord boven, oost links).

MvG,
Peter
IC443_M35_eo_PH1.jpg

TomC

Arp_244
Is het toeval dat de enige twee sterretjes met kleur naast elkaar liggen - ook nog 'tegengestelde' kleuren - of is dat contrast juist de reden dat je de kleuren kon herkennen?
Die twee gekleurde sterren vielen écht op, als een miniatuur Albireo - schitterend contrast. Wat vooral bijdraagt tot kleurherkenning is hun helderheid, want bij zwakkere sterren is je oog minder gevoelig voor kleur. Kheb bij deze M35 nog extra aandachtig naar andere sterren met kleur gezocht, maar de rest bleef statisch wit.
Een mooi ander voorbeeld is NGC 2169 in Orion, de "37 cluster". Daar zitten meerdere gekleurde exemplaren in, blauw en oranje en rood. Subliem.

Center Mark

Donateur
@TomC prachtige schets weer! Als ik M35 binnenkort weer eens visueel bekijk moet ik toch eens op die gekleurde sterretjes letten, was mij nog niet eerder opgevallen.

@Extrafocaal, fraai overzicht! Jou lens/sensor combinatie valt net wat mooier uit waardoor je de emissie nevel ten oosten van de Jellyfish er veel beter op hebt staan dan in mijn foto.

TomC

Arp_244
Op de valreep van deze maand, een nabije buur van Messier 35 ook nog wat aandacht geven.
De stercluster NGC 2129 ligt op een steenworp naar het westen en bij lage vergroting lijkt het op een wijdse dubbelster met wat gruis errond. Extra vergroting lost dit compacte kluitje sterren mooi op, zelfs onder een matig donkere hemel.

DS1722_NGC2129_detail.jpg

JohanR

Vesta
Mooie schetsen hier!
Ik ben op 2 maart ook nog eens gaan kijken naar M35, specifiek om NGC2158 te kunnen zoeken aangezien ik dat vorige keer vergeten was.
Was in mijn 12inch lastig om onmiddellijk te spotten, maar met wat extra vergroting loste die perifeer wel wat op. Als ik de ervaringen van TomC lees dan is toch een groter instrument nodig om die mooi op te lossen.

Eergisteren heb ik nog even naar M35 gekeken met mijn 120mm ED refractor.
De open hoop leek als twee druppels water op de tekening van TomC. En dat zonder 16".
Maar NGC 2158 die ik wel zag tijdens een Achterhoekweekend was niet te zien.

• Leuk
Waarderingen: TomC

skyfan

over de datum
De open hoop leek als twee druppels water op de tekening van TomC. En dat zonder 16".
Maar NGC 2158 die ik wel zag tijdens een Achterhoekweekend was niet te zien.
Was dat dinsdag? Het was toen veel minder transparant dan maandag. Maandag kon ik met de 110ED Eon refractor NGC 2158 goed zien, en goed op te lossen, ik telde ca 10 sterretjes. En M35 zag er ook net zo uit als de tekening van Tom. Aan de hand van de Star Cluster Atlas kon ik afleiden dat ik ca mag 14 zag. Dat was wel voordat de maan opkwam.
De IC 2157 was trouwens ook goed te zien.

TomC

Arp_244
Je hebt geen grote telescoop nodig om prachtig aan deepsky te doen, nogmaals aangetoond! Nouja een 120mm refractor is ook geen klein beestje ;-)

markus17

Ganymedes
Aan de moderator: in plaats van in waarnemingverslagen doe ik het hier, verplaats maar als ik verkeerd zit.

Bijna een week te laat, maar M35 is nu eindelijk gezien, met de verrekijker!

Gisteren was het mooi helder, dus de 120/600 met de Nagler 31mm buiten gezet om, nadat het eerder eindelijk gelukt was de drie voermannen te vinden, nu M35 te zien.

Velen schreven op dit forum dat je niet iets kan vinden door maar lukraak te kijken, dat kan dus wel. Ik heb de kijker geplaatst, gewoon omhoog gericht zonde te kijken, en meteen was M36 in beeld! Ik kan nu blijkbaar ook moeiteloos door het oculair zaken vinden vanaf Pleiaden, langs de Hyaden, naar de voermannen.

Met enig optimisme, opnieuw de CSA bekijken, moet het toch lukken om M35 te vinden, maar ik zie 'm steeds niet, verdwaal ineens voortdurend, en krijg steeds de voermannen weer in beeld, maar die wil ik niet, en M35 wil mij niet!

Met enige teleurstelling geef ik op en gaat de boel weer naar binnen.

Vandaag was het weer helder, en dan gaat de verrekijker altijd mee naar buiten. Zojuist was de derde poging, en daar kwam ineens een pluisje in beeld, maar alleen perifeer waarneembaar. Precies boven de middelste ster van een soort V-vorm, waarbij het linkerdeel de mu van Tweelingen is. Volgens mij zit ik daar goed, volgens de CSA ook, maar dat gebied was gisteren ook vaak in beeld!

Hoe kan dat nou? Dit is niet de eerste of laatste keer dat een allereerste kennismaking mislukt, en dat terwijl ik ondertussen weet dat ik pluisjes zoek.

Enfin, deze is nu ook in mijn privégoto opgeslagen. Maar net als de voermannen is het vinden leuker dan het zien. Ik denk dat ik een nieuw draadje nodig heb voor middel- en hoogvergrotende oculairs. Maar gaat dat helpen? Ik heb M36 nu op ~19x, 30x en 60x gezien. Geen van allen liet veel detail zien, sterren tellen was dus geen optie.

Één schets laat de sterren op 115x zien. Dat is maar 2x mijn hoogste vergroting. Ik kan me nog niet voorstellen dat zoiets zichtbaar is, 30x en 60x verschillen immers nauwelijks, met mijn beperkte ervaring.

Er is nog veel te leren, dus lees ik uw meningen graag.

Dank!

Laatst bewerkt:

markus17

Ganymedes
Tsss, ik dacht M35 nog nooit gezien te hebben, en na mijn frustraties vanavond en een wandeling toch wéér de verrekijker gepakt, en M35 kwam ineens in beeld, en zonder gedoe ook de voermannen.

Ik zoek dit draadje op, en kom mijn eigen rare verhaaltje tegen, en knoop er nog een raar verhaal aan vast.

Snel de ES127/952+17.5 naar buiten en ook nu kwam M35 rap in beeld. Het is een wonderschoon object, en er zit inderdaad een V-vorm in, maar er zijn zoveel sterren nu te zien dat ik er blij van word.

Sommige dingen gaan na een jaartje gelukkig wèl een stuk beter :)

Doei!

Bovenaan Onderaan