Object van de Maand Februari 2021: De voetbal van Castor

Zo helder was het gister niet om hem met het blote oog te zien. Wat mij ook opviel is de veel helderder lichtkoepels van de steden, bijna tot in het zenit, weerkaatsing op de besneeuwde oppervlakken zal het zijn zeker?

sdn

Callisto
Zo helder was het gister niet om hem met het blote oog te zien. Wat mij ook opviel is de veel helderder lichtkoepels van de steden, bijna tot in het zenit, weerkaatsing op de besneeuwde oppervlakken zal het zijn zeker?
Tussen sneeuw op de grond en hoge bewolking kan het licht geen kant op, dat blijft heen en weer stuiteren.

Jef De Wit

Donateur
Wat deed dat goed, nog eens waarnemen. Het was zo lang geleden dat ik met plezier de sluierbewolking er bijnam (SQM van 18,3 is 'gene vette'). Gewapend met een 16x70 (onder de zeer matige hemel had ik geen zin om het groot kanon buiten te zetten) M35 op papier gezet. Twee keer zelfs! De eerste poging stond zo schots en scheef dat ik ‘m daarna nog eens heb geschetst. De sneeuw is natuurlijk niet goed voor je nachtzicht, maar van de andere kant hou ik wel van de stilte die het veroorzaakt.

M35 afgewerkt.png

skyfan

over de datum
Zo, net weer binnen na twee en een half uur in de frisse buitenlucht. Het was natuurlijk kraak, maar in mijn achtertuin zit ik in een lichtzee, met al die buitenlampen plus sneeuw. Maar toch met de Mewlon een fraaie M35 bewonderd, mooie sterslierten en dubbelsterren, en een duidelijk vrij lege "void", met daar omheen al die sterslierten.
Ook NGC 2158 kon ik zien, ca 10 heel zwakke sterretjes bij 162x , het Moon&Skyglowfilter gaf bij deze lichte hemel wel een iets donkerder achtergrond, maar niet meer sterren zoals dat in Noordwijk wel het geval is.
En toch kon ik de Rosettenevel nog wel zien. En natuurlijk ook M42 , M37 en Mars, met vlekken en een poolkapje bij 400x. Genieten weer na zoveel bewolkte dagen!

Olivier

Venus
ook een 2tal uren waargenomen. Begonnen met M35 en zijn 2 buren. Hoogtepunt was Hubble Variable Nebula en ook M46 met "zijn" planetaire nevel. In NGC 1931 moet ik nog een terug komen om het aantal sterren te zien, uiteindelijk waren er 6 te zien bij 500x. Ook nog een aantal Herschel 2500 objecten gedaan. 2 uur fijn waargenomen.

oetie

Arphark
Net ook bekeken in lichtvervuild Purmerend, ook natuurlijk een lichtere hemelachtergrond door de sneeuw, maar ik vond het niet zo hinderen met dit object. Prachtige wat ovale vorm met fraaie sterkettingen, met de 10cm apo en 11mm oculair. Morgen ga ik hem schetsen (morgen gratis bier)

Ziezo, de herpoging vanavond:
M35 vertelde ik dus al.
NGC 2158 was nu wel te zien (hoewel het nog steeds niet echt helder was). Net ten zuidwest van M35 zie je een kleine Y-vorm van 5 sterretjes (de poot een beetje gebogen), welnu, het is 'boven' deze Y dat je een wolkje ziet. Om de zeer vele sterretjes apart te zien in dit wolkje, moet het echt wel nog veel helderder zijn.
Dan iets verder ten west kom je IC 2157 tegen. Het zijn een achttal sterretjes, ik zie het driehoekig, als een kerstboompje dus, waarvan de helderste in de basis van dit driehoekje zitten. Ten zuid van dit sterrenhoopje zie je ook een koddig plat driehoekje.
Dan terug verder zuidwest geraak je bij NGC 2129. Dit zijn veel meer sterretjes, met 2 zeer heldere. De sterretjes rond deze 2 heldere vormen een half maantje. Dat halve maantje vormt tesamen met een leuk klein dubbeltje zelfs een paddenstoel.
Voila, het mag nog veel helderder zijn deze nachten, maar kom, de regio rond M35 lukte nu wel aardig.

John Baars

Moderator
Ook net weer binnen. Tal van clusters en natuurlijk M35 met zijn verre buurmeisjes 2158 en 2129. Redelijk helder, maar toch net niet krakie-helder naar mijn smaak. Gelukkig weer waargenomen, da's al heel mooi.

Laatst bewerkt:

wvreeven

Donateur
Het is weer helder in La Serena, Chili en onze telescopen staan buiten te fotograferen. En ik heb M 35 opgezocht met mijn 15x70 verrekijker. Wat een prachtig gezicht is het toch. Twee heldere sterren, namelijk HD 41996 en HD 42086, springen er meteen uit met 5 Geminorum rechts ervan. Ook HD 41940 en HD 252260 vallen op. En dan een hoop gruis ertussen en vooral naar links boven. Op ongeveer even ver naar links als 5 Geminorum naar rechts staat zie ik op zijn tijd een vaag vlekje. Dat is NGC 2158. Ik vermoed dat ik IC 2157 ook een of twee keer heb zien opflitsen maar ik weet het niet zeker. NGC 2129 lijkt meer op een wazige dubbelster dan op een vlekje. Leuk!

Dit was overigens mijn eerste echte bijdrage aan OvdM ooit want ik heb geloof ik nog nooit het object ook echt tijdens de maand waarin het OvdM was bekeken :)

JohanR

Vesta
Blijkbaar was ik gisteren niet alleen om de telescoop even te laten bevriezen buiten. Na 2u buiten (+ een half uur afkoelen) kon ik het ijs van de buis schrapen...
De eerste echte waarneming met de 12inch sinds ik hem opgehaald heb tijdens de kerstvakantie en een van de eerste objecten was M35.
Bekeken met 24mm Plössle en de ganse sterrenhoop paste net niet in mijn beeldveld. Het was wel een prachtig beeld vol met sterren, meer dan ik zomaar kon tellen. Ik heb een hele tijd in verwondering zitten kijken naar de mooie patronen die te zien waren, echt genieten.
Ik stel wel vast dat ik vergeten kijken ben naar zijn buur NGC2158, waar ik toch wel benieuwd naar was. Dar zal voor een volgende keer zijn

Heliocurios

Meteoriet
Gisteravond de bittere kou en haperend materiaal getrotseerd om te genieten van de heldere hemel. Bijgevoegde plaat geschoten met een 150mm,1200 mm focal length Newtonkijker van Skywatcher (f10). 25 platen, 8 min 25 sec belicht, ISO 6400 10 darks, 10 flats, 10 flat darks

Bijlagen

• M35 (3).JPG
    M35 (3).JPG
    1,9 MB · Weergaven: 29

Bobbie

Ursa Majoris
Net een steenkoude sessie achter de rug. Wat meer geconcentreerd op ons object vd maand, de mooie cluster M35. Hij/Zij toont prachtig zowel in de 8” SCT als in de 80/600 achromaat. Maakt eigenlijk niet uit welk oculair in de range 12 t/m 26 mm je gebruikt. Allemaal even fraai. Ik kan er alleen geen enkele structuur in herkennen. Geen muziekinstrument, geen stripfiguur, geen vis, hond, kat of welk dier dan ook. Maakt ook verder niets uit natuurlijk; als het maar mooi oogt. En dat doet het. Heb ook nog een poging gewaagd op NGC2158 maar helaas. Matige ogen, besneeuwd landschap, lichtvervuilde omgeving. Allemaal van toepassing. Dat je dan ondanks de vrieskou toch nog zo kan genieten betekent dus dat we een heerlijke hobby hebben.

Rem

Rogue planet
Woensdag en gisteravond de kijker op M35 gericht. Mooi groot cluster bij 75x, waarvan de meest heldere sterren en soort schaal vormen, of een platgeslagen hart. NGC2158 net te zien bij hoge vergroting (300x), perifeer een stuk of twintig sterretjes te zien. Geen schaduw van wat ze zijn vanuit een donkere locatie, zeker met de sneeuw is de hemel boven Leiden nog lichter dan normaal, maar dat mag de waarneempret niet drukken na zo'n lange tijd :)

Roel

Pyrotechnische razernij
IJskoude waarneemavond, -9 op de thermometer! Maar mooi helder met een uitstekende seeing. Lekker rondgezwiept met de 102mm refractor.
Omdat de hemel vanwege het sneeuwdek vrij licht was (SQM 19.23) ben ik niet echt de "diepte" in gegaan. Ik heb nog wel een schetsje gemaakt van M35 en z'n kleine perifere broertje NGC 2158, voordat het me toch een beetje te koud werd en de open haard een paar meter verderop wel erg lonkte. :)

Over de schets ben ik niet helemaal tevreden (beetje dikke sterren), maar het geeft een aardige indruk van hoe de hoop eruit ziet met een kleine kijker bij lage vergroting.
Onderstaand is overigens de veldschets zelf, gefotografeerd en gespiegeld voor de juiste rotatie, verder geen bewerkingen.

Schets_M35_NGC2158_20210212_1000px.jpg

skyfan

over de datum
Mooi, ik bekeek hem gisteravond met de Eon 110ED refractor, en zo zag het er wel uit, alleen was bij mij de hemel veel lichter, vast geen SQM 19,3, die heb ik alleen in Noordwijk, en dan moet er ook geen sneeuw liggen.

Ik ben nog trots op mijn schets van M35 van vorig jaar. Was nog maar mijn 15de schets... een pittige uitdaging toen.

Steem

Donateur
Ook van mij nog een bijdrage van afgelopen vrijdag. Voor het eerst in jaren weer eens een schets gewaagd, aangespoord door @oetie. Maar pff met een 30cm zijn het wel echt veel sterren zeg. Veel staan er dan ook niet op, maar na 3 kwartier vond ik het welletjes. Ik vond het erg lastig onderlinge afstanden en helderheden vast te leggen. Redelijk cruciaal voor een schets van een open sterrenhoop. Ik kwam dan ook niet altijd even goed uit. Toch smaakt het naar meer, en zou ik graag een clip-op lampje voor mijn clip-board scoren.

Bijlagen

• m35.jpg
    m35.jpg
    217,9 KB · Weergaven: 20
Bovenaan Onderaan