Object van de Maand Februari 2021: De voetbal van Castor

oetie

Arphark
Jawel, deze maand mag je gaan ‘zoeken’ naar M35. Een prachtig vuurpijl-achtig open cluster vlakbij de voet van Castor, de *rechter* stick figure van het sterrenbeeld tweeling. Goed zichtbaar, ook vanuit de stad, met een bescheiden telescoop. Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen met deze beauty.stellarium-099.png

M35. Altijd mooi.
Op een donkere waarneemplek zie ik ook de zwakkere open hoop NGC 2158 in hetzelfde beeldveld (120mm refractor).

oetie

Arphark
Ja, die heb ik er expres niet bijgezet omdat we ivm de avondklok niet naar donkere waarneemplekken toe kunnen 😾

Mooi starhoproute met een groothoekoculair: begin bij Mu Gem, ga naar Eta Gem en dan schuin omhoog naar M35. Mooie kleurverschillen tussen de sterren.

Overigens is de naam "Tejat" op het Stellarium-kaartje verwarrend.
Eta Gem is Tejat Prior, ook wel Propus genoemd.
Mu Gem is Tejat Posterior.

Laatst bewerkt:

Steem

Donateur
Ja, die heb ik er expres niet bijgezet omdat we ivm de avondklok niet naar donkere waarneemplekken toe kunnen 😾
Maar wel interessant voor de geluksvogels die op een donkere plek wonen!

M35 is toch wel een bijzonder object. Als je met je messierlijst bezig bent heb je er in een korte tijd 3 afgetikt.

Bobbie

Ursa Majoris
Ja, leuk, zo’n ”democratisch” object van de maand. Voor iedereen toegankelijk. Heb de cluster vaak genoeg gezien maar dat gaat dan altijd zo gedachteloos. Dit is DE gelegenheid om de cluster met wat meer met aandacht en diverse oculairs te bekijken. Kan niet wachten. Kom maar op met die clear skies !

EdwardB

Donateur
M35 ligt bijna precies in het midden van de lijn M45-M44. Als je met het blote oog recht naar M35 kijkt, en je waarschijnlijk alleen een voet ziet en verder geen bal, dan zie je perifeer in de rechterhoek van je linkeroog M45 en in de linkerhoek van je rechteroog M44.

M35 is een mooie sterrenhoop. Ik kom er altijd wel even langs op een heldere winteravond.

Vanaf dinsdagavond zou het toch moeten lukken. Vermoedelijk wel met je kijker op een sneeuwlaagje.
Maar terwijl we nu toch nog steeds binnen zitten, eerst nog wat bureauwerk:
In de noordoost-kant van M35 moet je dan zeker eens letten op de blauw-gele dubbelster Otto Struve 134 (sterren van 7,3 en 9,1 en 31" gescheiden).
Ten Zuidwest vind je jawel NGC 2158, dit is een wolkje van gigantisch veel fijne sterretjes, hoe zit het visueel? Dit hoopje staat ook zes keer verder dan M35. Jammer dus dat deze niet dichter staat.
En nog eens een beetje naar west, nog steeds binnen 1°, is er ook IC 2157, je moet een achttal sterretjes van mag. 11 en 12 herkennen dicht bij elkaar.

sdn

Callisto
Is inderdaad gelukt vanavond. Derde keer deze winter, nu stond het lekker hoog en ondanks matige transparantie toch zo'n 130 sterren zichtbaar bij 140x. Het kleurcontrast van die STT134 is inderdaad heel mooi, in het boogje waar deze toe behoort zit nog wel meer fraais qua kleuren ook. Maar dat net die 2 sterren uit het cluster een dubbel zouden zijn, is in ieder geval niet direct evident.

Heb nog een poging gedaan om NGC2158 te zien en op de juiste locatie kon ik met veel wensdenken misschien een vaag pluisje zien, maar daar heb ik in december toch al een duidelijkere waarneming van gehad. IC2157 was niet te vinden. Ook in de buurt staat NGC2129, die is wel gemakkelijk. Zo'n 15 sterren in gezien, met hints van meer.

Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Het leek allemaal zo helder hier in Schiedam om 17.00 uur, maar die schijn bedroog mij. Ook de weersites "voorspelden" het al: hoge sluierbewolking. Uiteraard M35 gezien, maar niet zoals ik vurig gehoopt had. Zijn kleine zusje kon ik helemaal wel vergeten. NGC2129....oeps... ook vergeten, ik had ook geen lijstje gemaakt. Om 22.15 uur kwamen dikkere wolken aandrijven en nu zit het weer dicht. Maar ach, toch even mijn hart opgehaald. Een mooie korte exercitie in winteroutfit.

ja, eindelijk nog eens een heldere avond, ... alhoewel, ... zo helder was het nu echt ook weer niet. Wel koud, en met sneeuw op de terras. Desalniettemin, na het zoeken van Echo en Melpomene bij M67 (zie topic aldaar straks), ook nog eens naar het object van de maand geweest! En ja, ook gezocht naar NGC2158 en IC2157, maar daarvoor was het inderdaad niet helder genoeg. Een volgende keer een herpoging, dan ook met NGC2129. Maar van M35 kan ik terug vertellen dat ik er steeds een saxofoon vorm in zie. Dat zit zo: je ziet een kaarsrechte lange lijn (de stang met de toetsen), zeker enkele heldere sterren duiden deze lijn aan. Dan zijn het twee kleine dubbeltjes die de bocht vormen (de bocht onderin de saxofoon), met als laatst een prachtige boog (de hoorn) van vele fijne sterretjes tussen 2 heldere, waarvan de laatste van die 2 heldere onze blauwgele dubbelster Otto Struve 134 is.
Voila, een herpoging komt dus nog...

markus17

Ganymedes
Tsja, ik zie dit draadje nu pas nadat ik de kijker van de sneeuw heb getrokken, maar met de 7x50 zag ik zojuist in elk geval het rijtje mu, eta en iota volgens de PSA, en Tejat en Geminorum volgens kstars.

Ook deze bal trap ik mis, zoals zo vaak, leuk is het wel!

Zie de verrekijker trouwens maar eens bibberend vast te houden.

TomC

Arp_244
Vanavond ook sedert vele weken terug de telescoop kunnen gebruiken onder redelijk heldere hemel. Een uitgebreid bezoek gedaan aan M35 zonder me alvorens in te lezen wat te verwachten. Het is een waar spectaculair zicht in een 16" dobson: minstens 100 sterren ploppen direct in beeld, perifeer minstens het dubbele. Opvallend asymmetrisch met één quasi kaarsrechte lijn aan heldere sterren aan de ene zijde, en dan een soort golvende lijn vanuit het centrum naar de andere zijde - het lijkt verrassend veel op een mini Kemble's Cascade! Als toetje op de taart een schitterend kleurrijke dubbelster blauw+geel op einde vd keten. Wauw. ...'dorie nou wil ik deze ook opnieuw op schets zetten. Pfff dat wordt een werkje.

Bij het begin van mn waarneemsessie kreeg ik NGC2158 niet te zien, maar een half uur later bij een nieuwe poging (en iets beter donkeraangepaste ogen) was 'ie wel vlot zichtbaar: vanuit die mooie dubbel, perfect dwars doorheen M35 gaan en dus aan overzijde, bij een driehoekig asterisme van een half dozijn sterretjes. Een dof pluizig vlekje. Ooit véél beter gezien maar voor vanavond was dit al bingo.

Zalig. Eindelijk nog eens waargenomen. Was véél te lang geleden. Ongeveer 1 uur kunnen geniete alvorens hoge wolken opnieuw binnen dreven. Hoppen van één showpiece naar het andere. Zonder atlas; mn geheugen zit nog prima! Orionnevel mét kleur, dominant groen met hint van geel en rood aan oostzijde vh centrale gebied. Wow. De drie Voerman clusters, subliem. Krabnevel, subtiel bij deze hemel, maar 'ie was er. De Eskimo in Gemini, altijd een feest. En als kers op de taart: de Pup - niet normaal! Secondenlang zichtbaar naast de felle buur Sirius. Geen kolkende massa maar een felle pit die rustig straalt. Wát een beeld!

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik maak af en toe een schatting van de dichtbij staande veranderlijken BU Gem en TV Gem met een 6,5x32 mm of bij minder goede omstandigheden een 8x56 verrekijker, en M35 valt dan altijd direct op als een mooi flonkerend hoopje.

Misschien kijk ik erover heen, maar ik zie niemand een waarneming van M35 met het blote oog vermelden. Vanaf een donkere plek is dat toch goed te doen.
De laatste jaren lukt het me niet meer vanuit mijn achtertuin, teveel lichtvervuiling en mogelijk wat slechtere ogen, maar vroeger lukte het me bij een goed transparante hemel toch redelijk vaak. En dat gewoon vanuit de achtertuin.

Bovenaan Onderaan