Object van de Maand december 2022: Mars & de Wintercirkel

EdwardB

Donateur
Zojuist heb ik even naar Mars kunnen kijken. Ik was nog maar net een kwartier aan het kijken en ik zag vanuit het noorden een mistige bewolking aankomen. Tegen 21u nog even het beeld in mijn hoofd geprent om het binnen uit te kunnen tekenen. Tien minuten later was de hele lucht dicht. Volgens Meteoblue zou het onbewolkt zijn. Helaas was het anders.

De laatste drie keer heb ik met roodfilter waargenomen in plaats van met geelfilter. Het beeld is donkerder maar ik wilde toch experimenteren met rood om het verderweg gelegen rode brandpunt meer van het gele brandpunt te scheiden. Het scheelt toch iets in de scherpte lijkt het, en iets in de seeing. Wel duurt het even voordat je detail gaat zien op het sterk gedimde schijfje. Na een uur kijken kom ik wat meer op gang, maar dit was me niet echt gegund door de weergoden.

De eerste indruk in een kleine telescoop is van een gezicht zoals je die bij volle maan ziet. In de eerste helft van november heb ik dat ook gezien. De dag op Mars is ca. 40 minuten langer dan op aarde. Dat betekent dat als we dagelijks om dezelfde tijd naar Mars kijken, de oppervlaktestructuren 10⁰ verder gedraaid staan. In de loop van de tijd lijkt Mars dus achteruit te draaien om na zo'n 5 weken weer dezelfde kant naar ons te keren. Er zijn wel kleine verschillen doordat de synodische dag van Mars ook op de zon is gericht en niet op de Aarde. Rond de oppositie snelt de aarde tussen Mars en de zon door zodat de tijd tussen twee momenten dat de aarde gezien vanuit Mars door het zuiden gaat niet alleen korter is dan de synodische (Mars)dag maar ook nog korter is dan de siderische dag op Mars. Bovendien hebben wij naast onze kloktijd een voorkeur om Mars waar te nemen als die hoog aan de hemel staat. Rond de oppositiedatum stond Mars iedere volgende dag zo'n 6 minuten eerder in het zuiden. In de tweede helft van deze maand is dat nog 5 minuten.

20221216_213339.jpg

mijn volgende 'te bezoeken' dubbelster.
Woord gehouden! Had vandaag en gisteren de telescoop buiten gezet voor een potje planeten (in bedenkelijke seeing?). Even gewacht nog op Castor, die liefst een eindje boven m'n dak moest komen.
Op 114x was die echt makkelijk te splitsen. Veel scheelt het niet, maar de ene leek iets groter en feller dan de andere. Ook op 67x lukte het nog aardig!

Vrijdagavond ook even naar Mars gekeken. Ik gebruikte mijn hoogste vergroting en kon bij momenten genieten van een redelijk seeing waardoor ik toch wat detail kon ontwaren op bol.
Ik maakte er een ruwe schets van die ik daags nadien uitwerkte met (kleur)potlood. Ik ben geen Marskenner maar met behulp van onder meer Britastro en de kaart van Sky&Telescope heb ik de oppervlaktekenmerken menen te kunnen identificeren. Laat maar weten als ik in de mist ben gegaan.

Mars 20221216.jpg Mars 20221216 met namen.jpg

Hopelijk wordt het dit jaar nog eens helder, dan plan ik al die dubbelsterren in de winterzeshoek een bezoekje te brengen.

Bobbie

Ursa Majoris
Is er zo weinig hoop op nog eens een heldere nacht in januari dat er zelfs geen object van de maand meer gekozen wordt? Wie kiest er eigenlijk maandelijks een onderwerp voor dit topic?

markus17

Ganymedes
Ik moet hier even op terugkomen. Het is nu bewolkt en regenachtig in de prachtige palmvallei tussen de bergen in El Ingenio op Gran Canaria. Orion was bedekt met een flinke wolk, maar de Wintercirkel, en Mars, waren goed te zien. De rest was ook allemaal bedekt, de cirkel was dus ook maar enkele minuten te zien, erg leuk!

Goed, Rigel deed niet mee, dat dan weer wel.

Bovenaan Onderaan