Object van de Maand April 2021: Markarians Ketting

HanKr

Celestron C8 Evolution
Gisteren: 0. De avond leek veelbelovend maar ongemerkt trok het dicht. Ik was in dit gebied op zoek maar kon de pluisjes niet meer onderscheiden tegen de grijze hemel.

jeroenm

Sedna
Toevallig afgelopen nacht enkele foto's hiervan geschoten. Nog niet genoeg data on te tonen en met een sw 80 ed is het misschien ook net te klein om te schieten.

Hoop dat we nog wat helderen nachten komen om wat data bij te schieten.

Misschien iemand nog wat tips?
Gebruik nu een UHC filter hiervoor en vandaag een L-pro besteld.

wvreeven

Moderator
Toevallig afgelopen nacht enkele foto's hiervan geschoten. Nog niet genoeg data on te tonen en met een sw 80 ed is het misschien ook net te klein om te schieten.

Een UHC filter is eigenlijk alleen geschikt voor emissienevels en het meeste licht van sterrenstelsels komt van sterren en niet van nevels. Dus je zou al kunnen beginnen met dit gebied zonder UHC filter te fotograferen. Je hebt dan natuurlijk wel veel meer last van lichtvervuiling (wat het L-Pro filter dan weer voor je gaat oplossen) dus voor je Canon 700DAW zou ik je aanraden om op ISO800 met 30 tot 60 seconden te schieten. En dan heel veel foto's nemen. Hoe meer hoe beter!

sixela

Alexis - moderator
Neen hoor -- de hele keten is juist enorm lang. Op het prentje van Jef zijn de vierkanten 1°x1°.

wvreeven

Moderator
Is dit te zien met een 10x50 bino? Denk het niet helaas?
Vanaf een heel donkere plek zouden minstens de twee Messier stelsels M84 en M86 zichtbaar moeten zijn. Maar niet vanuit een plek met veel lichtvervuiling. Probeer het gewoon en laat het ons weten!

MGralike

Donateur

Echt de moeite wel waard... met 430mm, dus echt niet groot qua focuslengte. Ik heb voor onderstaande juist geen filter gebruikt (afgezien van IR/UV luminance filter)... Zou bang zijn om met UHC juist te veel weg te filteren... Enige wat je echt nodig hebt is data data en nog eens data...

HBhbM18yOcck_16536x0_b9muqi8S.png

Laatst bewerkt:

PVN

Pallas
Top resultaat !
Inderdaad niet altijd lange brandpuntsafstand nodig voor een leuk resultaat

Skyheerlen

Aluminium rules!
Schitterende opname! Ik ben voorzichtig begonnen met het tellen van het aantal galaxies op deze opname, en toen maar snel gestopt. Te veel.

MGralike

Donateur
Grappig... dacht dat ik deze al eens had laten zien op het forum...

Anyweg... een mooi stukje hemel inderdaad, niet alleen visueel een uitdaging maar ook voor fotografie.
Mijn doel was juist om alle "faint fuzzies" te show casen, en niet de Markarian Chain "as is". Daarom deze ook uit het middelpunt gehaald maar had erg veel extra nodig om aan de rechterkant ook iets zichtbaar te maken (met dank aan vrouwlief voor de kleur correctie / boost) en daardoor het plaatje/framing weer een beetje in balans te krijgen - :cool: - LOL

Olivier

Mercurius
En een verslag van in 2006:

Alle waarnemingen zijn gedaan een 20 cm Newton, met de Pan 24mm en Powermate 2,5x. Dat is een vergroting van 104x.
Nelm was iets beter dan mag 5.0

Markarian Chain. Ik weet het, dit gebied heb ik de laatste tijd regelmatig aangedaan. De voorlaatste keer was op 22/4 in Hamme-Mille waar ik de chain richting oostwaarts geobserveerd had. Op dat moment had ik de sterrenstelsels zwakker dan mag 12 echter niet kunnen opmerken. Vandaag is anders, dus ideaal om het opnieuw te proberen.

M84 – M86 – NGC 4438. Een perfect gelijkzijdige driehoek.
Gelegen in het midden van deze driehoek is NGC 4387: Het is moeilijk te zien. Een vaag rond vlekje
4402: slechts gedurende 1 moment gezien als een horizontaal streepje. Een zeer moeilijk object
4425 (mag 11.80). Gelegen op 6’ van een mag 10.5 ster. Vaag vlekje.
NGC 4413: De positie is eenvoudig te vinden dank zij 2 sterretjes van Mag 11. NGC 4413 ligt op 1’ ten zuiden van het meest zuidelijk sterretje. Het is een zeer moeilijk galaxie van mag 12.3. Het is een rond, vaag vlekje enkel te zien wanneer je het beeldveld doet bewegen.
NGC 4438 en NGC 4435
Meer naar het oosten ligt NGC 4461: deze galaxie van mag 11.20 is een langwerpige vlek met kern.
NGC 4458 (mag 12.10), op 4’ van NGC 4461 is een ronde vlek.
Verder naar het oosten komen we NGC 4473 en NGC 4477 tegen. Deze zijn van ongeveer dezelfde helderheid (mag 10.2 en 10.4). Ze zijn eenvoudig te zien. Beiden hebben een kern maar NGC 4477 is iets groter en is rond van vorm.
Op 4’ ZW van NGC 4477 ligt NGC 4479, een galaxie van mag 12.40. Deze was aartsmoeilijk omdat het maar af en toe zichtbaar was bij beweging van het beeldveld.
Meer naar het Noorden komen we NGC 4459 tegen. Een gemakkelijke galaxie van mag 10.40. Het is rond en heeft geen kern.
Op 30’ NO ligt NGC 4474 (mag 11.50). Het is een iets langwerpig vaag vlekje.
Alle galaxiën van de Markarian Chain die helderder zijn dan Mag 12.40 zijn waargenomen. Het is een fantastisch gebied.

(objecten in het vet gedrukt nam ik voor de eerste maal waar).

wvreeven

Moderator
En een verslag van in 2006:
Mooi verslag en het laat goed zien wat er allemaal mogelijk is met een 20 cm telescoop. De bedoeling is natuurlijk dat je het object van de maand tijdens deze maand dit jaar waarneemt maar dat weet je geloof ik wel ;)

klopt, deze foto's en verslagen gaan nu toch deze topic voorbij, bedoeling is dat het deze maand moet waargenomen worden, vooral visuele waarnemingen vanuit onze lichtvervuilde gebieden boeit nu eigenlijk. Welke stelsels uit deze chain zijn haalbaar.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan