Nova N Cas 2021

sdn

Mimas
Aan een schatting ga ik me niet wagen maar de nova is nu overduidelijk veel helderder dan de vorige keer dat ik hem zag in maart. Hopelijk komt er nog eens een artikel op arxiv of in een journal over waarom de lichtcurve van deze (soort) nova zo afwijkt van wat gebruikelijker is.

Misschien komt er nog wel een grote uitbarsting en wordt ie nog wel super helder.
Wie weet, misschien ga je gelijk krijgen.
Vanavond zag ik dat de nova duidelijk helderder geworden is. Niet te missen in een verrekijker.
6,6 à 6,7m (21h34m UT).
Dat is een halve magnitude helderder dan een waarneming van een Amerikaan vanochtend om 9h48m UT.

sterrenboy

I have a dream....
Ik ben geen kometen expert...
Maar door deze schommelingen kan er plots wel nog een flinke burst van zo’n 5-6mag of misschien wel naar de min (-) toe. Ik had zelf ook eens geprobeerd afgelopen weekend, maar stond vreselijk laag voor mijn kijker. Misschien krijg ik nog ‘n kansje om eens te zoeken... hope so! (Zal beslist goed komen)

Josan

Mimas
Dan is hij al weer 1,5 magnitude helderder dan de laatste keer dat ik hem bekeek. Moet echt opvallend zijn. Binnenkort is hij bij transparante hemel, op een echt donkere plek, mogelijk met het blote oog zichtbaar!
Vanavond helder, dus....

astrosun

Sedna
6 mei om 22.30 U.T. gemiddelde van 5 metingen , mag 6.34 in V
Metingen gedaan met mijn nieuwe opstelling thuis, ED102 F7 op een Ioptron GEM70
Nog in testfase.

Josan

Mimas
Net (7-4, 22.00 UT) even gekeken met een 80mm achromaat bij 20x en de 15x70 verrekijker. Hij is zo helder dat ik voor de zekerheid 3x de sterpatroontjes heb gecheckt om zeker te weten dat ik op de goede plek zat te kijken. Ik vond hem iets zwakker dan HD220102/SAO20568 (6.62) en iets helderder dan HD220057/SAO20568 (6.94), dus rond 6.75-6.8. Beide sterren zijn spectraalklasse F2 en de nova leek er qua kleur aardig bij in de buurt te komen.

Laatst bewerkt:

sdn

Mimas
Net nog even bekeken, nu goed in helderheid vergelijkbaar met HD220819 (de mag 6.6 buurman), iets helderder zelfs. Benieuwd waar dit heen gaat!

Josan

Mimas
Als de stijging zo schijnbaar exponentieel doorzet, missen we de komende nachten wat vuurwerk. benut de gaten in de bewolking, want de komende dagen voorspelt Meteoblue niet veel goeds qua bewolking. Mogelijk dat hij over enkele dagen, bij een volgend helder moment, vanaf een donkere plek met het blote oog zichtbaar is.

Gisteravond heb ik drie waarnemingen gedaan:

20.47 UT: 6,1m
21.23 UT: 6,1 à 6,2m
22.38 UT: 6,1m.
In tegenstelling tot @Josan zag ik de nova steeds duidelijk helderder dan HD220102 en HD220057. Nog wel een halve magnitude zwakker dan ster 56 van de AAVSO-kaart (HD 220369).

Vanochtend is de helderheid verder toegenomen. Uit Duitsland en Rusland komen meldingen van 5,7m.
Wie doet de eerste waarneming met het blote oog?

Zopas met de 10x50 bino. Ik schatte hem 5,3. Hij is gemakkelijk te vinden als je de rechterpoot van de W 1 keer verlengt, en hij zit tussen 2 sterren waarmee je gemakkelijk kan schatten.

Tussen de wolken door was er even een gaatje. Een paar seconden kon ik de nova makkelijk zien met een 7x50 verrekijker. Ongeveer even helder als ster 56 en zwakker dan 50.
Ik kom dus uit op 5,6m (22h05m UT).

Er treedt een merkwaardige kleurverschuiving op.
ik heb alleen de rode en blauwe metingen geselecteerd en in een grafiek gezet.
Het verschil tussen rood en blauw wordt steeds kleiner.
Met andere woorden: in tegenstelling tot andere novae wordt deze steeds blauwer (heter?).
De laatste waarnemignen in deze grafiek zijn van gisterochtend.

CasV1405 red-blue.gif

Bovenaan Onderaan