Nova N Cas 2021

steert-sterre

Eerbeek/Bussloo
Gisteravond (30/3) toch weer 7.9 geschat (mogelijk speelde het maanlicht een rol bij de iets lagere schattingen afgelopen weekend)

Onze schattingen liggen dicht bij elkaar.
Gisteravond gebruikte ik voor het eerst de telescoop in plaats van de verrekijker. Ik kwam uit op magnitude 7,9 à 8,0 (19h51m UT).

Het is mij al een paar keer opgevallen dat ster 77 van de AAVSO-kaart visueel zwakker is dan magnitude 7,7m. Ook met de telescoop zie ik die ster ongeveer 0,2m zwakker (slechts 0,2m helderder dan ster 81).

Huubke

Uranus
Gisterenavond heb ik 24 opnames gemaakt van 5 seconden elk met mijn 60 mm refractor. Groen kanaal uitgemeten en gemiddelde van alle waardes is TG= 7.881, een lichte daling.

Het is ongebruikelijk dat een nova zo lang dezelfde helderheid houdt.
Nu al tien dagen.
Tot nu toe lijkt de lichtkromme op die van Nova Scuti 2003, die ook een buitenbeentje was:

SctV0475.gif

Zo'n lange plateaufase kan een aanwijzing zijn dat de nova recurrent is.
Studie van Bradley Schaefer uit 2010:
"plateaus are being identified as a diagnostic of the recurrent nova status".

Daarom heb ik gekeken of er eerdere uitbarstingen van Nova Cas 2021 te vinden zijn in de Harvard database. In 65 gescande foto's uit het tijdvak 1911 -1949 zijn geen uitbarstingen te zien.

Josan

Eris
Het zou me niet verbazen als deze ster nog veel helderder gaat worden.

Zoekkaart voor verrekijkergebruikers:

Bekijk bijlage 1471973

De magnituden van vergelijkingssterren zijn aangegeven zonder decimaalteken.
De heldere ster aan de linkerkant van de kaart is Beta Cassiopeiae.
De heldere ster aan de bovenkant van de kaart is Iota Cephei.
Vanavond de nova opgezocht met de 15x70 verrekijker. Het 9.0 sterretje dat er vlak bij staat was ook goed te zien. Ik had de indruk dat de nova iets zwakker was dan dat 9.0 sterretje, maar praktisch gelijk, kan dat? Het was redelijk transparant hier vanuit de stad. NELM was rond de 5. Ik kon richting het centrum va de stad M44 met het blote oog zien. M66 was met de 15x70 ook zichtbaar. Mooie waarneming en ik moet zeggen, die 15x70 is ook top voor dit soort snelle waarnemingen.

Vanavond om 20h04m UT (22h04m zomertijd) zag ik de nova precies even helder als bij de vorige waarneming, 9 dagen geleden.
Magnitude 8,2. Iets zwakker dan vergelijkingsster 80.
In tegenstelling tot Josan zag ik de nova véél helderder dan het 9.0 sterretje. ik schatte het helderheidsverschil op minimaal een halve magnitude en eerder in de buurt van een hele magnitude.
Ik gebruikte weer een 15x80 Pollux verrekijker op een statief.

@Josan,
er staat nog een ster in de buurt en niet opvalt op het AAVSO-kaartje omdat er geen nummer bij staat. Ik zie die ster ook altijd goed in de verrekijker. Die ster (HIP 115661) is visueel 0,1m helderder dan ster 81. Heb je misschien gedacht dat ster 81 de nova is en dat HIP 115661 ster 90 is?

Laatst bewerkt:

Josan

Eris
Vanavond om 20h04m UT (22h04m zomertijd) zag ik de nova precies even helder als bij de vorige waarneming, 9 dagen geleden.
Magnitude 8,2. Iets zwakker dan vergelijkingsster 80.
In tegenstelling tot Josan zag ik de nova véél helderder dan het 9.0 sterretje. ik schatte het helderheidsverschil op minimaal een halve magnitude en eerder in de buurt van een hele magnitude.
Ik gebruikte weer een 15x80 Pollux verrekijker op een statief.
Ik had mijn verrekijker niet helemaal stabiel. Beetje gesteund tegen de veranda. Ik had de indruk dat de nova ietsje zwakker was, maar ik vertrouw helemaal jouw ervaren inschatting. :)
Ik heb niet veel ervaring met variabele sterren, maar als je je realiseert waar je naar kijkt met zo'n nova dan is die ene waarneming op zo'n avond al helemaal de moeite waard. Ik las dat de nova zich waarschijnlijk op meer dan 30.000 lichtjaar afstand bevindt aan de buitenrand van de Perseus-arm en daarmee aan de buitenrand van ons melkwegstelsel!

Josan

Eris
@Frabricius. Ik heb de omcirkelde sterpatronen in jouw kaartje duidelijk herkend. Alle onderlinge afstanden klopten. Ik was niet heel erg gefocust op helderheid schatten. Toen ik uit de vrije hand keek zag ik de 9.0 ster en de nova, door de beweging, een beetje als een vlek. Pas toen ik mijn armen wat extra steun gaf tegen de veranda, zag ik ze duidelijk apart. Mijn indruk was dat linksboven, dus de nova, naast het 9.0 sterretje, iets zwakker was. Waarneemtijd rond hetzelfde moment als bij jou. Maar, zoals ik al zei ik was niet heel erg gefocust op die helderheidsschatting. Ik verwachtte alleen dat de nova iets helderder zou zijn dan dan naastgelegen 9.0 sterretje, maar dat was hij naar mijn idee niet echt.

Update. Het lijkt vanavond 12-4 weer helder te worden, dus ik zoek hem nog wel eens op. Misschien ook nog met de 80mm kijker op statief. Met extra aandacht voor de helderheid. :)

Bijlagen

• NovaCas.jpg
    NovaCas.jpg
    23,2 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:

Josan

Eris
Vanavond (12/4/2021, 2155u UTC) de Altair Astro Starwave 102ED-R op de nova gericht en bij 24x en 48x wat meer gelet op de helderheid. Ik heb de "onscherpstelmethode" gebruikt om de helderheden wat beter te kunnen vergelijken. Inderdaad praktisch gelijk aan het 8.1 sterretje dat op het kaartje hierboven ten noord-oosten van de nova staat en duidelijk helderder dan het 9.1 sterretje er vlak bij. Mooi gezicht om de nova samen met M52 in een beeld te hebben bij 48x.
Daarna ook nog eens de 15x70 erbij gepakt en de nova is inderdaad duidelijk helderder dan het 9.0 sterretje. Je hebt wel de rust van een gemonteerde optiek nodig om de helderheden goed te kunnen beoordelen.

Laatst bewerkt:
Ja, klopt. Ik heb vanavond nog eens gelet op het effect van een stevig statief. Zonder statief is het (bij een vergroting van 15x) heel moeilijk om de verrekijker stil te houden en de nova te onderscheiden van ster 9.0 die er vlakbij staat. Met statief lukt dit wel. Door de transparante hemel kon ik M52 deze keer beter zien dan in de afgelopen weken.
Ik schatte de nova weer op 8,2m. Precies even helder als gisteren.

steert-sterre

Eerbeek/Bussloo
Ik bleef gisteravond (12/4) weer op 8.1; hij zit inderdaad op een heel lang en stabiel plateau. Ik ben benieuwd wanneer hij echt in helderheid gaat afnemen (en hoe snel....)

Bovenaan Onderaan