Vanavond de nova opgezocht met de 15x70 verrekijker. Het 9.0 sterretje dat er vlak bij staat was ook goed te zien. Ik had de indruk dat de nova iets zwakker was dan dat 9.0 sterretje, maar praktisch gelijk, kan dat? Het was redelijk transparant hier vanuit de stad. NELM was rond de 5. Ik kon richting het centrum va de stad M44 met het blote oog zien. M66 was met de 15x70 ook zichtbaar. Mooie waarneming en ik moet zeggen, die 15x70 is ook top voor dit soort snelle waarnemingen.Het zou me niet verbazen als deze ster nog veel helderder gaat worden.
Zoekkaart voor verrekijkergebruikers:
Bekijk bijlage 1471973
De magnituden van vergelijkingssterren zijn aangegeven zonder decimaalteken.
De heldere ster aan de linkerkant van de kaart is Beta Cassiopeiae.
De heldere ster aan de bovenkant van de kaart is Iota Cephei.
Ik had mijn verrekijker niet helemaal stabiel. Beetje gesteund tegen de veranda. Ik had de indruk dat de nova ietsje zwakker was, maar ik vertrouw helemaal jouw ervaren inschatting.Vanavond om 20h04m UT (22h04m zomertijd) zag ik de nova precies even helder als bij de vorige waarneming, 9 dagen geleden.
Magnitude 8,2. Iets zwakker dan vergelijkingsster 80.
In tegenstelling tot Josan zag ik de nova véél helderder dan het 9.0 sterretje. ik schatte het helderheidsverschil op minimaal een halve magnitude en eerder in de buurt van een hele magnitude.
Ik gebruikte weer een 15x80 Pollux verrekijker op een statief.