Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Ik heb mijn waarnemingen van de nova eens op een rijtje gezet in grafiekvorm om de grillige vorm ervan weer te geven.
141 sessies tot nu toe waren nodig om onderstaand grafiekje samen te stellen.
Alle waarnemingen zijn gedaan met de ED102 F7 refractor en een V filter.
Belichtingen tussen de 5 en 25 sec werden gebruikt.
Per sessie worden 3 opnames gemaakt en deze worden met behulp van Maxim DL uitgemeten.
Tot nu toe nog nooit beelden gestackt.
Dat ik zoveel meetpunten heb komt door het feit dat ik gepensioneerd ben en dus tijd zat heb, maar het belangrijkste is dat ik een vaste opstelling heb die telkens vliegensvlug bedrijfsklaar staat. Dit is een enorm pluspunt tegenover mensen die telkens alles moeten buitenzetten. Maar dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Het is nu ongeveer 46 jaar dat ik een vaste opstelling heb. Naast 8 jaar CCD veranderlijken al 40 jaar bezig met zonnewaarnemingen en als alles gaat zoals voorheen maak ik ergens in april mijn 10.000ste zonnewaarneming.
En we doen rustig verder !
Ondanks het winderig weer en met een beetje hulp van mijn kleinzoon toch een paar opnames kunnen maken van de nova.
18/02/22 18.53 U.T. 10.222 ± 0.004.
Een kwartiertje eerder als @steert-sterre had ik hem magnitude 10,7 (sterren 10,5 en 11,1). 125x met 81mm refractor.
Hij gaat nu inderdaad echt naar beneden.
Ik had hem 3 uur eerder op magnitude 10,4 / 10,5. Hij was in elk geval duidelijk helderder dan de vorige avond.
Dergelijke flikkeringen binnen een paar uur horen blijkbaar bij deze ster. Hij blijft leuk!
Gisteravond maakte ik mijn 15.000e schatting, uiteraard van Nova Cas 2021!
Ik had hem weer wat helderder, magnitude 10,6 en ik zag nog helderder schattingen bij de AAVSO. De volgende oprisping?
Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud te personaliseren, jouw ervaring aan te passen en om je ingelogd te houden als jij je registreert.
Door deze site te blijven gebruiken, stem je in met ons gebruik van cookies.