Nova N Cas 2021

astrosun

Pluto
Eindelijk na 7 dagen bewolking nog eens een meting kunnen doen, om 18.53 U.T. 9.451 in V
ED102 F7 10 sec belicht

astrosun

Pluto
Gaat blijkbaar de dieperik in , ik zie op de AAVSO een meting staan van 10.3 in V.
Hopelijk kan ik dit deze avond bevestigen als de weersvoorspellingen juist zijn.

t' was toch een spannende ster hé, al sinds half maart, 5.1 gehaald tijdens een eerste grote bult, en daarna vele vele sprongen, waarvan geen enkele hier op AF gemist, zelfs op verplichte verplaatsing had ik toch maar steeds de verrekijker mee.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik had hem gisteravond net zo helder, ik zat lang te twijfelen tussen 9,8 en 9,9 (20 cm Cassegrain bij 97x). Ik heb even geen idee wat ik uiteindelijk heb opgeschreven, maar zo te zien zijn beide goed 😁

GuusGilein

PKS 0716+71
Eergisteren bleek ik magnitude 9,8 opgeschreven te hebben, gisteravond had ik hem een fractie zwakker op 9,9. (115mm ED, 64x). In dit tempo gaan we gemakkelijk de 12 maanden volmaken dat deze nova visueel waar te nemen is!
Er staat trouwens een uitgebreid artikel over deze nova in Sterne und Weltraum van januari 2022.

NB ik had eerst 8,8 en 8,9 opgeschreven, maar dat moet uiteraard een magnitude zwakker zijn

Laatst bewerkt:

markleeman

Donateur
Ik heb hem gisteren mag 10.0 geschat (of moet ik zeggen gegokt?). Hij was nét wat helderder dan referentie sterretje van 10.4. Ik vond hem wel echt zwakker dan buurman met mag 9.0. Vergelijkings magnituden haal ik uit Skysafari btw, waargenomen met 20cm zelfbouw kofferdob.

10.0 is goed mogelijk.
Betrouwbare magnituden van vergelijkingssterren zijn te vinden op de AAVSO website. AAVSO-kaart van Nova Cas 2021 met magnituden. Die magnituden zijn gecontroleerd door een team. Dan kun je erop vertrouwen dat die vergelijkingssterren zorgvuldig geselecteerd zijn en zelf niet variabel zijn. Als alle waarnemers dezelfde vergelijkingssterren gebruiken, is het gemakkelijker de schattingen met elkaar te vergelijken.
Bij SkySafari is het de vraag waar de magnituden vandaan komen. Ik heb er vergeefs naar gezocht. Op de website van Skysafari wordt de UCAC5 catalogus genoemd, maar die catalogus geeft alleen magnituden in andere golflengten dan het visuele bereik.

markleeman

Donateur
Fabricius bedankt. Goed punt van mogelijke verandelijke sterren in het veld, die zijn inderdaad niet zo'n beste keuze om mee te vergelijken.

Ik heb eens op de AAVSO website gekeken, je kan daar ook zelf kaartjes genereren etc, erg handig. Als ik een aantal sterren van zo'n kaartje vergelijk met wat ik in Skysafari tegenkom, lijkt het allemaal wel overeen te komen. Wellicht gebruiken ze toch dezelfde database?

Anyhow, deze nova was erg leuk om te volgen afgelopen jaar.

Ik schatte de nova gisteravond iets helderder dan jullie:
9,6m, misschien 9,7m om 19.18 UT. Duidelijk helderder dan vergelijkingsster 99, iets zwakker dan 95, gelijk aan 97 of iets helderder dan die ster.

astrosun

Pluto
Iemand geschat deze avond ?
Ik heb hier van een korte opklaring gebruik gemaakt om nog eens te meten, 27 dec. 18.50 U.T. 9.257 ± 0.04 in V.
Dus terug 0.5 magnitude helderder.

GuusGilein

PKS 0716+71
Nog iemand gekeken gisteravond?
Ik had hem aan het begin van de avond (rond17:45 UT) magnitude 9,4 - 9,5, oftewel duidelijk helderder dan 8 januari.
Ik zag op de lichtcurve van de AAVSO dat hij inderdaad weer een piekje had gehad op de 16e, maar dat hij een uur of wat na mijn schatting alweer op 9,8 zat.
Voor mij was hij in elk geval een stuk helderder dan de ster van magnitude 9,7, magnitude 9,8 was hij op dat moment zeker niet.

astrosun

Pluto
Hier idem en montering problemen erbij !
Deze avond dan toch gelukt, 9.725 ± 0.004 in V, gaat weer omhoog.
18/01 19.05 U.T.

Bovenaan Onderaan