Nova N Cas 2021

Josan

Maan
Zou het niet een oude ster maar een nieuwe ster kunnen zijn? Een voorheen zwakke protoster, die nu zijn definitieve helderheid bereikt heeft en nu nog een paar miljard jaar op mag 7 blijft stralen? Met helderheidsvarianties die onstaan door het wegstralen van het stof in de protoplanetaire schijf? Of is dat allemaal spectroscopisch of anderszins uitgesloten?

Weliswaar betekent nova "nieuw", maar die naam is bedacht vóór de uitvinding van de telescoop. Men had nog geen idee van sterevolutie.
Er zijn meerdere sterke aanwijzingen dat het een nova (oude ster) is en geen YSO (jonge ster):
1. Het spectrum past bij een nova.
2. De prenova is teruggevonden op oude foto's (zie #227 en #228 van dit topic) en de parallax is gemeten door de Gaia satelliet. Als ik die parallax omreken in lichtjaren kom ik uit op 6000 lj. Volgens Bailer-Jones (Distances to 1.47 billion stars in Gaia EDR3, 2021) is de afstand 5590+/-500 lichtjaar. Hieruit is de absolute helderheid van dit object te berekenen: minimaal -6 tijdens de uitbarsting. Een object met enorme lichtkracht. Waarschijnlijk ligt de absolute helderheid nog hoger, vanwege de interstellaire extinctie. Jonge sterren zijn niet zo helder, novae wel.
3. De lichtkromme van de prenova is bepaald uit waarnemingen van de TESS satelliet (2019). Deze lichtkromme is karakteristiek voor een prenova, niet voor een YSO.

Laatst bewerkt:
Vanavond is het na lange tijd weer eens onbewolkt. De nova is ondanks het storende licht van de volle maan nog steeds goed te zien met een 15x80 verrekijker.
7,1m om 19.18 UT.

Mooie mijlpaal!
Ik heb mijn waarnemingen ook even geteld. Wat een toeval: ook precies 100. Maar in sommige nachten had ik wel drie schattingen gedaan, bijv. op 16 april en 7 mei. Dan loopt het aantal snel op.
Vanavond de 101e waarneming:
7,5m, 18.40 UT, 15x80 verrekijker.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik had hem 7,4 gisterochtend vroeg en 7,5 gisteravond laat.
Die aantal schattingen van de nova jullie haal ik niet, dat was pas mijn 20e. In de zomermaanden was het er bij ingeschoten. Ten onrechte, zo blijkt uit die verdomd interessante lichtcurve.
Maar voorlopig kunnen we vooruit, deze kan de hele komende winterperiode geschat worden :)

Ik vond de nova vanavond even helder als afgelopen zondag 24 oktober:
27/10 18.56UT 7,6 à 7,7m, 15x80 bino.

Laatst bewerkt:

GuusGilein

PKS 0716+71
Vanmorgen om 04:05 UT met 8x56 bino was hij duidelijk helderder dan de 7,7, ik had hem 7,5 à 7,6m.
Ondanks de vochtigheid en de Maan was het goed transparant en was hij goed te zien.

hugo52

Mercurius
De supenova op 28-10-2021 20:30.
Stack van 13 subs 400 seconden gain 90.
Celestron C11 edgehd Baader UV-IR block ASI071
light-BINNING_1_pi_ps.jpg

Bovenaan Onderaan