Nova N Cas 2021

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik had hem juist iets zwakker gisteravond. Ik vond hem merkbaar zwakker dan eergisteren en had hem op 8,0 met vergelijkingssterren 7,7 en 8,1 (80 mm f/7 ED bij 23x)

Ster 7,7 had ik niet op mijn kaartje staan (is blijkbaar pas later door het AAVSO Sequence Team als vergelijkingsster aangemerkt).
Een paar andere waarnemers schatten de nova gisteravond tussen 7,6 en 7,95m. Dat ligt ook dicht bij de waarneming van Guus.
Bij novae kunnen snelle helderheidsfluctuaties optreden, dus het is nuttig de tijd van je waarneming te noemen.

Huubke

Uranus
Ik heb gisteren een aantal opnames gemaakt en de nova uitgemeten met ASTAP. Groene kanaal geeft een magnitude van 7.671 met een error van 0.0460. Volgens de laatste waarnemingen blijft de helderheid stabiel.

Wild-duck-11

Stofdeeltje
Even voor de duidelijkheid: Dit is zichtbaar als geel-roodachtige ster toch? Ondanks mijn "rookie" gehalte wou ik deze gisteravond ook proberen te vinden. Niet ideaal, met de maan al over half en een lichtvervuilde hemel in het Noorden. Gebonden door de nachtklok aan de tuin, kon ik hem net boven de rand van mijn haag, toch opsnorren. M52? Niets van gezien... Dat zegt wat over de omstandigheden. Maar het lichtpuntje verscheen exact op de plek aangeduid op de plaatjes bovenaan. De helderheid laat ik aan jullie over... (y)

Even voor de duidelijkheid: Dit is zichtbaar als geel-roodachtige ster toch? Ondanks mijn "rookie" gehalte wou ik deze gisteravond ook proberen te vinden. Niet ideaal, met de maan al over half en een lichtvervuilde hemel in het Noorden. Gebonden door de nachtklok aan de tuin, kon ik hem net boven de rand van mijn haag, toch opsnorren. M52? Niets van gezien... Dat zegt wat over de omstandigheden. Maar het lichtpuntje verscheen exact op de plek aangeduid op de plaatjes bovenaan.
Met deze beschrijving sla je de spijker op de kop.
Die kleurwaarneming is interessant, omdat er nog maar weinig onderzoek is gedaan naar kleurperceptie van sterren.
Ik heb zelf (nog) geen kleur gezien bij deze ster. Bij andere novae zag ik ook maar zelden kleur. Een uitzondering was Nova Delphini 2013, die 9 tot 12 dagen na het maximum een geel tintje had. Die ster had toen sterke emissielijnen bij 486 nm (blauwwit) en 656 nm (rood), net als Nova Cas nu.
Spectrum van Nova Cas 2021: hier. Er zit ook nog een emissielijn bij 587,5 nm (geel/oranje) die niet aanwezig was bij Nova Delphini.
Als je oog er gevoelig voor is, zou je iets van die 587 en 656 nm emissies kunnen meepikken. Camera's zijn er gevoeliger voor.

gevoeligheid oog.gif

GuusGilein

PKS 0716+71
Interessant, die kleurtint van de nova. Bij mijn eerste waarneming (met de 60mm Baader Variofinder + 14mm SSW) vond ik hem duidelijk een lichtoranje tint hebben, zeker in vergelijking met de sterren eromheen met eenzelfde helderheid.
De tweede waarneming (met een 80mm ED) vond ik dat minder uitgesproken, hoewel ik nog steeds een kleurzweem meende te zien (net zoals je bij Mirasterren ziet)

Wild-duck-11

Stofdeeltje
vond ik hem duidelijk een lichtoranje tint hebben, zeker in vergelijking met de sterren eromheen
Dit bedoelde ik dus ook, in vgl met 'ster 90' op Fabricius zijn kaartje sprong het echt wel in het oog.
Het doet me denken aan een eerste ervaring met telescoopkijken en dubbelster Albireo. Mijn vrouw kwam toen ook eens kijken. Ik sprak hoe die ene ster een oranje tint had en kreeg prompt de reactie: 'Hoe oranje? Er is een blauwe bij?! '
Kleurperceptie is niet evident blijkbaar...

Dit helderheidsverloop is zeldzaam.
Het enige voorbeeld dat ik kon vinden is een nova van een eeuw geleden:
DO Aquilae uit 1925 die maandenlang dezelfde helderheid hield (lichtkromme op pagina 56 van Catalog of 93 Nova Light Curves).
De nova V1668 Cygni uit 1978 was in de eerste 5 dagen van de uitbarsting ook stabiel, maar zwakte daarna toch geleidelijk af.

Wie weet, misschien volgt er nog een verrassing. Sporadisch komt het voor dat een nova eerst een aanloop neemt, gevolgd door een relatief vlakke fase en dan plotseling veel helderder wordt. Dat gebeurde in 2002 bij V838 Monocerotis., het prototype van de rode novae en bekend van de Hubble animatie.

Laatst bewerkt:

PaulVolman

Donateur
Vanavond heb ik V1405 CAS net even voor dat de bewolking het overnam kunnen fotograferen. Volgens mij is dit de nova.

Bijlagen

• N-CAS-2021-HaLRGB-g.jpg
    N-CAS-2021-HaLRGB-g.jpg
    7,3 MB · Weergaven: 26

steert-sterre

Eerbeek/Bussloo
De helderheid begint nu duidelijk af te nemen; gisteravond (27/3, 19.37 UT) schatte ik hem 8.2 (duidelijk zwakker dan de nabij 8.1-ster) (15x80B)

GuusGilein

PKS 0716+71
Klopt, we kunnen elkaar de hand schudden (als er geen Corona was!). Ik had hem 6 minuten eerder ook op 8,0 (met een 20x70 ED verrekijker).

Bovenaan Onderaan