Nova N Cas 2021

Observer

Uranus
Volgens mij is dit geen "textbook example for a FeII nova" meer, zoals begin mei gesugereerd in ATEL 14614.

Waarschijnlijk bedoelden ze dat het spectrum in de begindagen van de uitbarsting paste bij een normale FeII nova.
Nu we een paar maanden verder zijn, kunnen we constateren dat de lichtkromme heel bijzonder is. Meerdere maxima die
steeds afgewisseld worden door een plateaufase.

Ik vond hem (sorry, haar) vannacht ook iets zwakker dan vorige nacht.
6,4m (23-7-2021, 21.42 UT, 15x80 verrekijker).

Josan

Maan
Interessant. Wat veroorzaakt zulke snelle helderheidswisselingen? Je zou het over tientallen procenten afname en toename hebben bij deze helderheidswisselingen.
Er van uitgaande dat wat verschillende waarnemers schatten niet de onnauwkeurigheid van de gezamenlijke schattingsmethoden reflecteert. Wat ik voor alles wat enkele tienden van een magnitude betreft eigenlijk wel de waarschijnlijkste verklaring vind.

Er zijn altijd verschillen tussen individuele waarnemers, maar een helderheidstoename van 0,4m in één weekend - gezien door een ervaren waarnemer - beschouw ik toch wel als significant.
Er kunnen verschillende redenen zijn voor helderheidswisselingen: intrinsieke processen in de ster, materie tussen de lichtbron en de aarde (bijv. stof of gassen die door de nova zijn uitgestoten, maar dan zou je eerder verwachten dat er een diepe helderheidsdip komt, die bij deze nova juist nog niet is waargenomen) of iets anders waarvoor we nog geen verklaring hebben.

astrosun

Sedna
Zojuist ( 21.00 U.T.) gemeten op 5.951 .
Als het weer het toelaat doe ik straks binnen anderhalf uur nog een meting .
Momenteel volledig helder hier.

Ik vind hem echt fel verzwakt, zonet 8.0 geschat, tussen de zeer snel voorbij drijvende wolken ...
Een bino zal nu niet meer lukken, 't zal terug de kijker moeten zijn.

Bovenaan Onderaan