Nova N Cas 2021

astrosun

Sedna
Niettegenstaande de sluierbewolking toch een meting gedaan met de ED 102 afgediafragmeerd tot 60mm.
Ik kwam op 6.654 met het V filter. Iets uit focus en 15 sec belicht.

Huubke

Uranus
Voor zo'n bandpass filter zou ik uiteraard een monochrome camera inzetten.
Echter, kijkend naar de prijzen op sites als Astrodon etc., kan ik voor mezelf nog niet genoeg rechtvaardigen om zoveel geld voor een filter uit te geven dat enkel zo specifiek inzetbaar is.
Baader planetarium leek nog 'redelijk' geprijsde enkele filters te verkopen, maar nu lees ik daar:
"The UBVRI filters are sold out. New SDSS filters are in preparation."
Dus kennelijk gaan die ook over naar Sloan filters - misschien dan toch maar wachten op hun SDSS g filter.
Ik zou eerlijk gezegd de moeite niet doen. Want zelfs met een "echte" V filter moet je al je metingen transformeren. Pfff, dat is voor de "echte" semi prof amateurs. Ik amuseer mij liever. Trouwens onze metingen zijn in wezen niet slechter.

Huubke

Uranus
In het groenkanaal (TG) magn. 7,1 +/- 0,1 (2021/06/14 00:25UT). Onduidelijk waarom duidelijk helderder dan de visuele schattingen van gisternacht.
Misschien ook omdat je zeer korte belichtingen gebruikt? Voor zo'n heldere ster zou je een kleine telescoop moeten gebruiken en minstens enkele seconden (+/- 5) moeten belichten.

astrosun

Sedna
Je moet soms wel wat geduld hebben als je iets besteld !
In december 2019 een 36mm V filter besteld bij Astrodon ( die intussen overgenomen is van een andere firma ) en alles op voorhand betaald.
Tweetal weken geleden een mail dat de bestelling zal geleverd worden in augustus.
In al die tijd al een viertal mails gekregen maar telkens uitgesteld.

steert-sterre

Eerbeek/Bussloo
Schatting van vannacht 15/16 juni: kwam voor mij uit op 7.1 (duidelijk zwakker dan de ster 67) (15x80B)

P.S. Nova Hercules 2021 (V1674) gaat gewoon heel snel achteruit; schatting 9.2 (met de 20cm-telescoop)

Extrafocaal

Donateur
Misschien ook omdat je zeer korte belichtingen gebruikt? Voor zo'n heldere ster zou je een kleine telescoop moeten gebruiken en minstens enkele seconden (+/- 5) moeten belichten.
Dit was hier ook het geval: ASI294MCpro achter een 130mm TSAPO @f/5,6 met UV/IR-blokfilter en 30 x 5sec subs / gain 117 / -10°C (DF gekalibreerd). Zal dit de volgende maal weer vermelden (ik wil inderdaad voor het gemak ook wel eens een 135mm telelens inzetten).

Huubke

Uranus
Dit was hier ook het geval: ASI294MCpro achter een 130mm TSAPO @f/5,6 met UV/IR-blokfilter en 30 x 5sec subs / gain 117 / -10°C (DF gekalibreerd). Zal dit de volgende maal weer vermelden (ik wil inderdaad voor het gemak ook wel eens een 135mm telelens inzetten).
Anders zou je dat eens moeten testen. Een aantal opnames met de 135mm telelens en enkele met de 130mm refractor. Uitmeten en zien wat het verschil is.

Extrafocaal

Donateur
In het groenkanaal (TG) magn. 6,84 StDev 0,01 (2021/06/16 22:56 UT).

ASI294MCpro + 130mm TSAPO f/[email protected]/4,6 + UV/IR-blokfilter; 24x5sec/gain0/-10°C; licht gedefocusseerd. Gemeten m.b.v. ASTAP (v17 database).

Laatst bewerkt:
Nova Cas blijft nog steeds gemakkelijk te zien met een verrekijker, zelfs bij volle maan en met lichtende nachtwolken in de buurt.
Zojuist geschat op 7,6m (22h01m UT, 15x80 bino).

astrosun

Sedna
Gaat terug pijlsnel de hoogte in, meting van deze nacht: 6.646.
De AAVSO grafiek met enkel de V waarden en visueel.
Blijft leuk om te volgen.

N Cas 2021 210627.JPG

Deze nieuwe opflakkering ging snel, lijkt nu al gewoon weer voorbij, jammer van het weer de hele week, maar vanavond lukte het, met de 10x50 bino toch nog een 7,3 durven schatten.

Bovenaan Onderaan