Nova N Cas 2021

Tienden van magnituden verschil zien vind ik toch lastig blijven. Sterkleur, beweging en nabijheid van de beeldveldrand of andere helderdere of zwakkere sterren, beinvloeden je vergelijkingen volgens mij. Hebben jullie trucjes om die effecten te vermijden?
Ik probeer storende sterren zoveel mogelijk buiten het beeldveld te houden (dat lukt gemakkelijker met een telescoop dan met een verrekijker).
De verrekijker steunt op een kozijn of tegen een muur, of staat op een statief.
De ster die geschat moet worden en de vergelijkingsster staan bij voorkeur horizontaal in beeld (parallel aan de verbindingslijn tussen je ogen).
Perifeer kijken (oog richten op de denkbeeldige kruisjes in dit plaatje). Dus niet recht naar de sterren kijken.

perifeer schatten.gif
Deze procedure herhalen met een andere vergelijkingsster. De ene vergelijkingsster moet iets helderder zijn dan de variabele, de andere moet iets zwakker zijn.
Als je voldoende ervaring opbouwt, gaat het schatten steeds gemakkelijker. Na een tijdje zie je wel het verschil tussen 0,1m of 0,3m.

steert-sterre

Eerbeek/Bussloo
De nova lijkt heel langzaam af te nemen; afgelopen nachten zakte hij van 7.0 via 7.1 naar 7.2 (nacht 11/12 juni om 00.17 UT)

Extrafocaal

Donateur
In het groenkanaal (TG) magn. 7,1 +/- 0,1 (2021/06/14 00:25UT). Onduidelijk waarom duidelijk helderder dan de visuele schattingen van gisternacht.

Onduidelijk waarom duidelijk helderder dan de visuele schattingen van gisternacht.
Een mogelijke verklaring:
misschien is (het groenkanaal van) je camera gevoeliger voor H-alpha dan het menselijk oog?

EDIT: ik weet niet zeker welke camera je hebt gebruikt, maar als het een ASI294MC Pro is, dan wordt inderdaad nog heel wat van het H-alpha signaal (656 nm) opgepikt door de groengevoelige pixels van de sensor, volgens de grafiek op de website van ZWO.

Spectra van V1405 Cas zijn te vinden in de ARAS database. Sterke H-alpha lijn.

Laatst bewerkt:

Extrafocaal

Donateur
Een mogelijke verklaring:
misschien is (het groenkanaal van) je camera gevoeliger voor H-alpha dan het menselijk oog?
Dat moet het zijn - inderdaad ASI294MC pro - gevoeligheid in het rood ca. 20% van het maximum in het groen. Zoals al eerder vastgesteld met enkel een Ha-filter straalt deze nova inderdaad enorm sterk in dat deel van het spectrum. Bij gelegenheid eens een UV/IR-blok- met een groen bandpassfilter vergelijken (waar vind ik een betaalbaar V-filter zonder de hele set aan fotometrische filters te moeten kopen?).

V filters zijn bedoeld voor monochrome camera's. Ik weet niet welk effect ze hebben op een one shot color camera.

In een forumdiscussie op aavso.org zijn de voor- en nadelen van verschillende merken en types fotometrische filters besproken.
De professionele wereld gaat geleidelijk over op Sloan g filters. Deze hebben een andere transmissiecurve.
Ik betwijfel of deze verandering een verbetering is.
Voorbeeld uit de praktijk: de metingen van de ASAS-SN Sky Patrol survey zijn minder nauwkeurig geworden sinds men in 2018 overstapte van V op g.

Aanbieders van losse V filters zijn bijv. Astrodon, Custom Scientific, Andover en Schuler.

Laatst bewerkt:

Extrafocaal

Donateur
Voor zo'n bandpass filter zou ik uiteraard een monochrome camera inzetten.
Echter, kijkend naar de prijzen op sites als Astrodon etc., kan ik voor mezelf nog niet genoeg rechtvaardigen om zoveel geld voor een filter uit te geven dat enkel zo specifiek inzetbaar is.
Baader planetarium leek nog 'redelijk' geprijsde enkele filters te verkopen, maar nu lees ik daar:
"The UBVRI filters are sold out. New SDSS filters are in preparation."
Dus kennelijk gaan die ook over naar Sloan filters - misschien dan toch maar wachten op hun SDSS g filter.

Vanavond was er weer een nieuwe verrassing: Nova Cas is voor de vierde keer helderder geworden.
Mijn schatting: 6.7m (22.05 UT, 15x80 bino).

Deze trage nova is de tegenpool van de supersnelle Nova Herculis, die ik vandaag niet eens meer kon zien (zwakker dan magnitude 8,6). Slechte omstandigheden: grijze nacht met maansikkel en cirrusbewolking.

Josan

Mimas
Inderdaad, opmerkelijke verschillen. Ik ben wel nieuwsgierig naar de fysische achtergrond van dit gigantische verschil. Waarnemen zonder begrijpen wordt zien.

Bovenaan Onderaan