Nova N Cas 2021

Het zou me niet verbazen als deze ster nog veel helderder gaat worden.

Zoekkaart voor verrekijkergebruikers:

Cas Nova2021_a2021.png

De magnituden van vergelijkingssterren zijn aangegeven zonder decimaalteken.
De heldere ster aan de linkerkant van de kaart is Beta Cassiopeiae.
De heldere ster aan de bovenkant van de kaart is Iota Cephei.

Laatst bewerkt:
Ik kon de nova net gemakkelijk zien in de schemering met een 15x80 verrekijker op statief.
Schatting van de helderheid: magnitude 7,7.
18h56m UT.

De nova is nu al te helder om met een telescoop te schatten.

Zopas ook met de Newton ernaartoe gegaan, Cas staat laag in noord, maar zeker haalbaar.
Tussen M52 en de nova heb je nog een sterrenhoopje: Czernik 43.
Bij 40x (1,5°) waren de 2 sterrenhopen al te zien samen met de nova. Een heldere nova is het natuurlijk, en ook nog eens knap in dit mooie sterrengebied gelegen.
Mijn schatting komt ook uit op 7,7.
Bij 66x heb ik het ook gedaan.
En ook nog eens bij 100x (39') waren ze alle drie nog steeds in het ene beeld, bij M52 zie je tussen de sterretjes al dubbeltjes en driehoekjes, bij Czernik 43 zie je dat de sterretjes als een letter P liggen. Mooiste beeld.
En je zag ook Mars, de Pleiaden, de Hyaden en het sikkelmaantje dicht bij elkaar vanavond. Met de verrekijker het maantje, de Hyaden en Mars in 1 beeld gekregen. Ook zo'n mooi beeld.

sdn

Eris
Ook ik heb hem tussen de wolken door gevonden. Qua schatting zal ik niet met teveel zekerheid iets roepen, maar duidelijk iets helderder dan de 8.1 ster in de buurt op basis van het kaartje van Fabricius. Dus misschien 7.9 ofzo?

Hier trouwens een oculair foto met de iPhone, bij 94x. De nova is de middelste ster, de heldere ster is de mag 6 ster die er vlak bij staat, en de minder heldere ster is de mag 9.0 buurman. Helaas heeft de iPhone in zijn wijsheid besloten alle andere mag 8 en 9 sterren uit het beeldveld weg te filteren. Maar het geeft toch iets van een beeld.A0E94E9B-8205-432E-84B1-3F1182250695.jpeg.jpg

Laatst bewerkt:

Huubke

Uranus
Ik heb gisteren enkele beelden gemaakt van de nova en via ASTAP het groene kanaal uitgemeten. Ik kom op TG: 7.673. Mooi aansluitend met de visuele schatting van Fabricius.

Beeldje volgt nog.

Laatst bewerkt:
Na twee bewolkte avonden lukte het vandaag weer om deze nova te spotten.
Ik schatte de helderheid op 7,8m (20h01m UT). Storend maanlicht.
Lastige waarneming vanaf het statief, omdat ik de verrekijker niet kon kantelen. Het standhoekeffect was niet te vermijden.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik had hem gisteravond magnitude 7,9 met mijn Baader Variofinder (18x met 14mm SSW erin). Hij is nog te helder voor de kijker zelf.
Standhoekeffect vermeden, ik kon niet bepalen of hij dichter bij de 7,7 dan wel de 8,1 zat. Oftewel: 7,9.

Wel leuk schatten, je kan gelijk door naar V Cas en UV Cas!

meegja

Chaoot
Ik heb ook even een poging gedaan en zowaar gelukt alhoewel het heel laag boven de stad was.
V1405 Cas is mooi rood in ieder geval: had al voorbereid voor een andere sessie en het Optolog L-eNhance filter zat er al op. En ondanks dat filter en maar 30 sec belichting, al een boel sterretjes zichtbaar.
Voor de mooiigheid het originele formaat :)

V1405 Cas.jpg

Bovenaan Onderaan