Nova in Perseus

Huubke

Uranus
Ik draaide de sterren uit focus. Dan zie je duidelijk de helderheidsverschillen. En als je doordraait zal de zwakste eerst verdwijnen.

Gisteravond vond ik de nova wel iets zwakker, maar niet heel veel zwakker dan een dag eerder.
Er kunnen snelle variaties zijn, dus ik noem ook de tijd: 18h05m UT.
Magnitude 8,8.

Johanvk

Stirlitz
Zaterdagnacht. Razend snel in moeten stellen. Geen schoonheidsprijs, wel een opname.

Bijlagen

• Nova_Per_2020-12-05_UTC20-42-30_5s_Blauw_Bin1x1_G60_OFS50 crop.jpg
    Nova_Per_2020-12-05_UTC20-42-30_5s_Blauw_Bin1x1_G60_OFS50 crop.jpg
    640,2 KB · Weergaven: 11

steert-sterre

Eerbeek/Bussloo
Ik kwam zaterdagavond op 8.7 (inderdaad evenwijdig kijken en proberen om ster en vergelijkingsster op dezelfde plek in het beeld te krijgen)

markus17

Ganymedes
Dag allen,

Ik wil dat ding ook vinden! Maar op basis van Guus' sterrenkaart heb ik geen idee waar ik naar moet richten. Voordat ik ga kijken wil ik eerst weten waar het ding is in kstars, anders kan ik me niet oriénteren.

In een later bericht lees ik dat ik vanaf Capella moet starten, en via drie geiten? Dat zal wel iets met capricorn te maken hebben, maar ik vat het jargon niet, en dat is niet in de buurt. 57 Aur kan ik ook niet vinden in de database, al zal dat wel weer iets met Auriga te maken hebben, dat is immers om de hoek.

Ik heb me suf gezocht maar het lukt dus niet.

Ik wil graag het sterrenkaartje in kstars kunnen reproduceren. Als ik de nova niet vind, is dat niet erg. Zolang ik maar leer hoe ik instructies en kaartjes om kan zetten in oriëntatie in kstars, dan kan ik het misschien ook echt zien.

Dank!

edit: misschien verkeerd topic, verplaats me maar indien nodig geacht.

Laatst bewerkt:

GuusGilein

PKS 0716+71
@markus17 No panic! :giggle:
Hieronder vind je een zoekkaart waarmee je verder kunt. De helderste ster is Capella, het driehoekje van sterren daar rechts onder wordt ook wel de drie geitjes genoemd. In de zoeker via dit driehoekje over NGC 1664 (niet zichtbaar in je zoeker) naar 59 Per en door naar 57 Per.
Hier stop je, 57 Aur is de driehoek van heldere sterren die linksonder op mijn eerdere kaart (met de vergelijkingssterren) staat.
Dus nu ga je verder met deze gedetailleerdere kaart. Let er goed op dat je de oriëntatie goed in de gaten houdt, de drie sterren van 57 Per kunnen je hierbij helpen.

Hiermee moet het mogelijk zijn om in kstar je weg te vinden, en hopelijk ook aan de hemel zelf!
De eerste keer zal het misschien wat langer duren, daarna gaat het vanzelf sneller omdat je dan de weg al een keer hebt afgelegd. Succes!

NB: ik had eerst 57 Aur geschreven, maar dat moest dus de ster 57 Per zijn! Misschien kan je die wel vinden in je app.

Nova Per.PNG

markus17

Ganymedes
Dank!

Het heeft de eerste keer inderdaad wat langer geduurd, zo'n twee en en half uur nu wel. Kstars heeft die 57 en 59 persei niet in de database staan maar ik kan wel een Digitized Sky Survay-overlay krijgen. Na een uurtje schakelen tussen je laatste grote overzichtsplaatje en DSS kon ik eindelijk 57 persei vinden. Een uur later kon ik 57 persei ook eindelijk herkennen op je detailplaatje, weer later begin ik eindelijk structuren naast de nova te herkennen, vooral dat groepje sterren links van #107.

Ik heb ook Stellarium een poging gegeven. Die heeft 57 en 59 persei wel in de database, maar alle sterren staan dan in een vreemde oriëntatie. Die komt in elk geval niet overeen met de detailkaart.

De exacte locatie van de nova vind ik nog niet, ik zie in DSS te veel sterren. Bijgesloten een afbeelding van het gebied dat ik zie (geen_nova_in_perseus.gif). Dit is rechts van #107 en boven #92. Heeft iemand enig idee waar de nova hier moet zijn? De oriëntatie van deze afbeelding komt overeen met die van het detailkaartje.

Iets rechts van dat gebied kwam ik trouwens een rariteit tegen (wat_is_dit.gif), helemaal bovenaan lijkt een sterrenstelsel, maar dat gekke ding in het midden? Ik probeerde eerst een vuiltje van de monitor te halen, maar het zat in de monitor!

Bedankt!

Bijlagen

• geen_nova_in_perseus.gif
    geen_nova_in_perseus.gif
    402,3 KB · Weergaven: 10
  • wat_is_dit.gif
    wat_is_dit.gif
    408,4 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:

GuusGilein

PKS 0716+71
Dat rariteit is gewoon een pluisje of draadje wat tijdens het scannen van de DSS-opnamen op de fotoplaat lag.

Als het je bedoeling is om de nova visueel te vinden, dan moet je direct stoppen met overlays maken van DSS. Daar staan meer sterren op dan je ooit zult zien!
De bedoeling is dat je met de zoeker 57 Per lokaliseert (bijvoorbeeld via Capella), dan overschakelt op het detailkaartje en via een lage vergroting in je telescoop naar de nova hopt. Als je een beetje geoefend bent, dan hoeft dit echt geen minuut te duren.

markus17

Ganymedes
Ik ben niet geoefend en heb al weken geen heldere hemel gehad, om verder te oefenen. En om toch iets te doen kon ik alvast het pad richting de nova oefenen, dat is nu wel gelukt met DSS, maar met moeite. In Stellarium lukt het ondertussen ook om het pad te bewandelen. Dus mocht ik nu vrij zicht hebben heb ik in elk geval een kans om bij je detailkaartje uit te komen.

Bedankt!

steert-sterre

Eerbeek/Bussloo
Gisteravond (17/12) geschat op 9.8 (bijna net zo helder als het sterretje waar hij vlakbij staat en mooi te schatten met nabije vergelijkingssterren 96 en 102 obv de AAVSO-kaart)

Deze nova blijft nog steeds behoorlijk helder.
Mijn schatting van gisteravond: 9,6m. Precies even helder als vergelijkingsster 96.
Ik heb ook op de kleur gelet: geelwit.

Bovenaan Onderaan