Nova in Perseus

Razendsnelle helderheidstoename binnen één dag:

magnitude 17,1 op 25-11-2020, 8h48m UT (All-Sky Automated Survey for Supernovae)
magnitude 10,6 op 25-11-2020, 20h12m UT (Kirill Sokolovksy)
magnitude 9,9 een kwartier geleden (Andrew Pearce)

Extrafocaal

Donateur
Ik schat 'm nog iets zwakker dan het helderste sterretje (m9,2), maar iets helderder dan het m9,6 sterretje op het AAVSO kaartje - ca. magn. 9,5 (26-11-2020, 20h10m UT; 130mm apo).
Nog een plaatje (uitsnede, 2x2bin) met een Samyang 135mm telelens op f/4 voor een ASI178MM met UHCE filter - de aangegeven helderheden overgenomen van het AAVSO kaaartje.
NovaPer20201126U_135mmf4UHCE_PH1.jpg

Laatst bewerkt:
Dat is vanochtend gelukt. Beetje nevelige hemel en Capella al in west, maar het ging. Heb hem 8,5 geschat, dus nog eens flink verhelderd. Dit in het 1,5° 40x oculair. Het sterrenhoopje lag ook mooi in dit beeld, als een S vorm.
Heeft nu ook de naam Nova Per 2020 gekregen.

Laatst bewerkt:

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik had hem gisteravond toch nog iets helderder: magnitude 8,3

Hier is het laatste kaartje met vergelijkingssterren:
nova Per 2020.png

Gisteravond wilde ik deze nova voor het eerst bekijken. Alles buiten gezet, goto ingesteld en richten maar. Precies op dat moment schoof er een dik wolkendek voor. Jammer, niks gezien.

GuusGilein

PKS 0716+71
Goto, foei! ;)
Via Capella, de drie geitjes en 57 Per hop je er zo naar toe. Dat had je net een paar kostbare minuten gescheeld.

Ikzelf moest een uurtje wachten totdat hij boven ons huis uit kwam. Uiteraard recht boven de uitlaat van de cv. Gewacht totdat die uit was, in de spierwitte hemelachtergrond (veel vocht en Volle Maan dichtbij) kwam ik met mijn 20 cm Cassegrain maar tot magnitude 11. Erg slecht, maar nog steeds ruim voldoende voor Nova Per 2020.
In dat uur zowaar nog 25 andere veranderlijken geschat (SS Cyg ook in uitbarsting) en toen vond ik het welletjes.

Laatst bewerkt:

steert-sterre

Eerbeek/Bussloo
Gisteravond (29/11) rond 21.45 UT geschat op magnitude 8.6 (20cm Newton). Goed zichtbaar (beetje oranje) ondanks het vele maanlicht.
Goto, foei! ;)
Via Capella, de drie geitjes en 57 Aur hop je er zo naar toe. Dat had je net een paar kostbare minuten gescheeld.

Ikzelf moest een uurtje wachten totdat hij boven ons huis uit kwam. Uiteraard recht boven de uitlaat van de cv. Gewacht totdat die uit was, in de spierwitte hemelachtergrond (veel vocht en Volle Maan dichtbij) kwam ik met mijn 20 cm Cassegrain maar tot magnitude 11. Erg slecht, maar nog steeds ruim voldoende voor Nova Per 2020.
In dat uur zowaar nog 25 andere veranderlijken geschat (SS Cyg ook in uitbarsting) en toen vond ik het welletjes.
Guus: wat was jouw helderheid? Wan die noem je in jouw bericht niet :)

GuusGilein

PKS 0716+71
Hoi Alex,
Twee berichten naar boven staat mijn schatting, boven het kaartje!
Iets helderder dan die van jou, maar met Maanlicht en zo'n pruthemel heb je snel een paar tienden verschil.

GuusGilein

PKS 0716+71
Ik zie trouwens net bij het invoeren van mijn schattingen dat ik hem op 8,4 had ipv 8,3. Scheelt niet veel, maar zit wel dichter tegen de curve aan. Het maximum is in elk geval wel bereikt zo te zien.

Vanavond was het eindelijk weer eens helder.
Met een grab & go kijkertje van 76 mm volgde ik de starhop-route van @GuusGilein.
De nova was nog net te zien in de 9x50 zoeker.
Voor de juiste identificatie is een sterkere vergroting nodig.
Bij een vergroting van 28x schatte ik de nova op magnitude 8,7 (19h28m UT).

Jef De Wit

Donateur
Ik maakte ook een schatting met een 30 cm dob aan x50 (4/12/2020, 17:45 UT). Ik kon geen verschil zien met de vergelijkingsster van magnitude 8,8 op het kaartje van @GuusGilein

GuusGilein

PKS 0716+71
We zitten allemaal dicht bij elkaar. Ik had hem gisteravond magnitude 8,6, duidelijk iets helderder dan de 8,8 vergelijkingsster.
@Jef De Wit : Ik weet niet of je dat gedaan hebt: bij het schatten kun je het beste zorgen dat veranderlijke (in dit geval de nova) en de vergelijkingsster op een lijn liggen evenwijdig aan je ogen. Als de één duidelijk hoger of lager ligt, dan kan je snel verschillen van enkele tienden krijgen. Dus soms moet je je hoofd anders houden dan je normaal zou doen.
En uiteraard beide sterren perifeer met hetzelfde gedeelte van je oog schatten

Schematisch weergegeven:

perifeer schatten.gif

Ik richt het oog achtereenvolgens op de plek van de (denkbeeldige) kruisjes en herhaal dit een paar keer tot ik zeker weet welke van de twee sterren helderder is.
Met deze methode zag ik de nova gisteren iets helderder dan vergelijkingsster 88.

Bovenaan Onderaan