Nova in Auriga valt tegen

Eergisteren verscheen dit bericht op astronomerstelegram.org:

Aur nova.gif - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Aur nova.gif views: 0 grootte: 39,8 KB id: 1442543

Ontdekkingsfoto, gemaakt met een 40cm telescoop: hier.

Als dit een echte nova is, is er misschien iets te zien met het blote oog of een verrekijker.
Die avond (19 maart) was het bewolkt in Nederland, maar toen er een stukje heldere hemel zichtbaar werd, keek ik gauw naar Auriga, links van de ster Menkalinan.
Helaas geen heldere ster te zien op die plek.

Gisteravond was er een herkansing. De hele avond onbewolkt. Ik zette mijn camera op de telescoop (12cm ED refractor) en maakte deze foto.
Na enig speurwerk kon ik het object vinden als een uiterst zwak sterretje van magnitude 15,2.
Grensmagnitude 16.
15x 15 seconden belicht bij 800 ISO.
De streep is een satelliet.

Aur dwergnova 20200320_202829UT.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Aur dwergnova 20200320_202829UT.jpg views: 0 grootte: 501,1 KB id: 1442544

Deze foto is een kwart slag gedraaid ten opzichte van de ontdekkingsfoto.

Geen nova dus, maar een dwergnova (U Geminorum-ster).

wvreeven

Donateur
Ik zag het bericht ook voorbij komen. Ze hebben het beeldveld vergeleken met een survey die tot m=24 gaat en daarop was op die plek niets te zien. Vandaar de verheldering van 8 magnituden. Maar ze rapporteerden de nova zelf ook op m=15 en ik vraag me af of een nova nog veel helderder geworden zou zijn.

Op foto's uit de vorige eeuw (bijv. Harvard, Palomar POSS) is niets te zien op deze plek. Alleen op een recente PanSTARRS foto die tot magnitude 23 gaat, zie ik een zeer zwak sterretje op deze positie (g-band).
De amplitude moet dus minimaal 8 magnituden zijn.
De meeste gewone dwergnovae halen dat niet.
Een nova is krachtiger en heeft een amplitude tussen 8,5 en 19. Af en toe verschijnt een spectaculaire nova die niet of nauwelijks op de Palomar foto's zichtbaar was, bijv. Nova Cygni 1975 of Nova Delphini 2013. Ik hoopte dat dit nieuwe object in Auriga tot dezelfde zeldzame categorie zou behoren.

Inmiddels is het object geclassificeerd als dwergnova, mogelijk van het WZ Sagittae - type. Die subcategorie heeft minder vaak uitbarstingen dan gewone dwergnovae, maar ze zijn (daarom?) wel krachtiger.

Bovenaan Onderaan