• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Nova Cas 2020

:shock: we zijn deze vergeten lijkt me...

-rond 6 aug reeds 12,0
-rond 12 aug al tot 11,0
-16 aug terug 13,0
-maar nu stijgt ie terug een beetje (12,5)

kan dus toch nog eens opgezocht worden, ligt boven de W.
R.A. 00 11 43
Decl. +66 11 21

:) Gisteravond hem opgezocht. Op de valreep zou je denken, maar hij is dus herbegonnen met een 2e opflakkering, want ik schatte hem inderdaad terug 12,1.

Gisteravond zag ik deze nova ook.
Als je weet waar je moet zoeken, is hij goed te zien in een niet al te kleine telescoop.
Ik schatte de helderheid op 12,5m.

Op de AAVSO-kaart staan helaas geen vergelijkingssterren tussen 11,2 en 12,6m. Dat gat is erg groot en maakt het schatten lastig.
Hoe heb jij dat opgelost, coldfieldboundary?

Als noodgreep heb ik een paar extra sterren in het beeldveld meegenomen bij de schatting (sterren die niet rood zijn en niet zelf in de Variable Star Index voorkomen).
De ster met coördinaten (J2000) 00h12m04.502s +66°26'37.51", Vmag 12,224, B-V 0,908 is nu het meest geschikt voor dit doel. Ik schatte de nova 0,3 tot 0,4m zwakker dan die ster en 0,1m helderder dan ster 126.

18 augustus 2020, 21h20m UT, 12 cm refractor. Transparante hemel.

Er zit sowieso veel spreiding in de waarnemingen.

CasNova2020.gif - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: CasNova2020.gif views: 0 grootte: 41,5 KB id: 1461258

Blijkbaar schat ik de nova zwakker dan de meeste andere waarnemers, hoewel het groene kanaal van DSLR's (TG in de grafiek) ook "zwakkere" resultaten geeft dan viseel en Vmag.

Deze langzame nova is nog steeds te zien in wat grotere kijkers.
Ik schatte de helderheid vannacht op 13,1m. Dat is dicht bij de grensmagnitude van mijn 12 cm refractor. Na lang turen kon ik af en toe een glimp opvangen van vergelijkingsster 135. De nova was iets gemakkelijker te zien.

Huubke

Uranus
Het is een nova. Dus zijn die humps wel misschien te verklaren door de hot spot van de accretieschijf. Alhoewel ik dat nog nooit zo uitgesproken heb gezien.

astrosun

Quaoar
Wat tijd gemaakt om een opname te maken van de nova.
Een opname in V licht met de NMPT68 van Astrolab Iris.
Helderheid : 11.804

Nova Cas 2020 20200913.jpg

De nova is dus weer helderder geworden.

astrosun ,

Mooie foto!

Gisteravond heb ik ook een bescheiden poging gedaan de nova te fotograferen. Recht boven een straatlantaarn.
Achteraf merkte ik dat alles onscherp was.:surrender:
Voor goede fotometrie wordt juist aangeraden te defocusseren, dus dat is een geluk bij een ongeluk. Dit gaat wel ten koste van de grensmagnitude.
Eerste snelle bewerking met Deep Sky Stacker en Photoshop.

Tegen de Bortle 5 hemel van AstroLAB IRIS kan ik niet op, om nog maar te zwijgen van de veel grotere 684 mm spiegeldiameter van de NMPT-68 en de betere camera die aan die kijker hangt.

Kleurenfoto's die door Deep Sky Stacker zijn gehaald zijn niet meer geschikt voor nauwkeurige fotometrie. De helderheid van de nova op mijn foto is ongeveer 11,7m.

CasV1391-20200913_205406UT.jpg - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: CasV1391-20200913_205406UT.jpg views: 0 grootte: 116,8 KB id: 1463592.

Zelfs na na drie maanden kan ik deze nova nog steeds zien.
Het gedrag is ongebruikelijk voor een nova.
Sinds de helderheidspiek van 10 augustus bleef de magnitude schommelen tussen 11,7 en 13,5 met een periode van ongeveer 8 dagen.
Bij mijn vorige poging op 22 oktober 2020 zag ik de nova niet meer (zwakker dan 12,7m) en ik dacht dat het afgelopen was met de pret.
Dus het was een verrassing dat de ster vanavond toch weer duidelijk te zien was.
Ik schatte de helderheid op 12,4 à 12,5m (20h36m UT, 120mm ED refractor).

Dit object is nog niet officieel geclassificeerd, maar ik denk dat het een nova van subtype Nb (traag) of Nc (zeer traag) is.

Extrafocaal

Donateur
Afgelopen weekend ook de 'voortkabbelende' nova in Cassiopeia opgezocht.
In het groenkanaal van bijgaande opname een magn. van ca. 11,8 gemeten (vergl. APASS9 - AAVSO Photometric All Sky Survey DR9).

Uit een vergelijk met een DSS plaat uit 1952 (SURVEY = 'POSSI-E'; COPYRGHT= 'STScI/AURA'; PLATEID = '07IO') lijkt de nova uit het niets binnen een driehoekje van sterren op te komen. Echter, op een PanSTARRS opname lijkt binnen dit driehoekje een zeer zwak (dubbel-?)sterretje zichtbaar - misschien de nova progenitor?

Opgenomen in de nacht van 7 op 8 november 2020 met een ASI294MCpro kleuren camera en IDAS LPS-D1 filter - achter een tot f/8 gereduceerde 10" Meade ACF op een Celestron G11. Totaal 95 minuten belicht in subs van 2 en 5 minuten (gain 117, @-15°C; SharpCap). DF en FF kalibratie in Nebulosity, afwerking in FIJI en Photoshop. Centrum opname ca. RA. 00h12m02,0s Dec. +66°10'08,6" (FOV ca. 30,9'x21,0'; 0,46"/px; noord boven, oost links). Helderste ster, onder het midden, TYC 4026-213-1, Vm 7,5.

MvG,
Peter
Nova_Cas_2020_PH1.jpg
Nova_Cas_2020vs1952_PH1.gif
Nova_Cas_2020_PanSTARRS_DR1_PH3.jpg

Huubke

Uranus
Peter, mooie opname en vergelijking. 1 opmerking: als je de magnitude via het groenkanaal meet mag er geen filter tussen staan. Ik ga er vanuit dat je meting ter info was en niet om de exacte waarde weer te geven.

Het meten van magnituden (fotometrie) is een andere tak van sport dan het maken van mooie foto's. Deze foto's zijn gefilterd en mooi bewerkt.
Daarom is het wel bijzonder dat Peters meting van ca. 11.8 goed overeenkomt met fotometrie van anderen, die in dezelfde nacht magnitude 11,66 tot 11,83 hebben gemeten met een V-filter. Zelf schatte ik de nova die nacht op 12,0+/-0,2m. Gisteravond om 20h54m UT ook weer 12,0m visueel.

Extrafocaal

Donateur
Peter, mooie opname en vergelijking. 1 opmerking: als je de magnitude via het groenkanaal meet mag er geen filter tussen staan. Ik ga er vanuit dat je meting ter info was en niet om de exacte waarde weer te geven.
Het meten van magnituden (fotometrie) is een andere tak van sport dan het maken van mooie foto's. Deze foto's zijn gefilterd en mooi bewerkt.
Daarom is het wel bijzonder dat Peters meting van ca. 11.8 goed overeenkomt met fotometrie van anderen, die in dezelfde nacht magnitude 11,66 tot 11,83 hebben gemeten met een V-filter. Zelf schatte ik de nova die nacht op 12,0+/-0,2m. Gisteravond om 20h54m UT ook weer 12,0m visueel.

Jullie hebben helemaal gelijk. De meting was enkel ter indicatie (ca.) zonder foutenmarge. Dat de waarde desalniettemin toch aardig in de buurt van de 'werkelijke' waarde zal liggen baseer ik op een vergelijk tussen de transmissiecurven van het fotometrisch V-filter en het ASI294MC groenfilter - echter, het gebruik van een LPS-D1 filter verstoort dit en ook de gevoeligheidscurve van de sensor is niet meegewogen. Tenslotte, de meting zelf (AstroImageJ met waarden uit de APASS9 survey) verricht ik aan het enkel FF en DF gecalibreerde maar verder onbewerkte, en direct uit het RAW beeld geëxtraheerde groenkanaal (dus niet na debayering). Dit ook enkel met beslist niet verzadigde beeldjes van de voor de fotometrie relevante sterren.

MvG,
Peter
Photometric_transmissions_PH1.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan